Módní značky nemají kam dát jarní kolekci. Sklady jsou plné ještě té loňské, zboží musí vyprodávat

Módní značky nemají kam naskladnit jarní kolekci. Sklady mají plné té loňské a zboží musí vyprodávat Pixabay

Zatímco první jarní dny jsou pomalu za dveřmi, kamenné prodejny a sklady mnohých módních značek jsou ještě plné oblečení z loňské kolekce. Kvůli koronaviru se nestihlo prodat a nyní zabírá místo pro nové. Některé módní značky tento problém řeší masivním výprodejem, jiné vsadily na netradiční strategii a z loňského zboží udělaly výhodné překvapení pro své zákazníky.

Přečtěte si také

Dostaly jste k MDŽ květiny? Těchto 5 tipů vám je pomůže udržet při životě co nejdéle
Dostaly jste k MDŽ květiny? Těchto 5 tipů vám je pomůže udržet při životě co nejdéle

Na oblečení za miliony korun se ve skladech jen práší

Mnozí obchodníci hlásí kvůli uzavřeným kamenným prodejnám miliardové ztráty. Zatímco před Vánocemi byly obchody otevřené a podzimní a zimní kolekce se mohly prodávat, ty loňské jarní zůstaly během prvního lockdownu v roce 2020 za zdmi zavřených prodejen.

Obchody minulý rok dočasně otevřely až v létě, a to pro jarní kolekce (v hodnotě několika desítek miliónů korun) znamenalo jediné – že doteď leží ve skladech, někde dokonce i na prodejnách. Problém nastává nyní, kdy by do obchodů měla dorazit jarní kolekce nová.

Výprodeje jako řešení volí většina prodejců

Většina obchodníků proto vsadila na masivní výprodeje přes své e-shopy, kterými se snaží své sklady vyčistit. Kromě přesunutí prodejů na internet a nízkých cen sází také na benefity, jako je doprava a vrácení zdarma, vyzvedávání ve výdejnách smluvních parterů i další inovativní služby.

Módní značky vyprodávají zbylé kolekce online ve velkých slevách, své kamenné prodejny přeměnily na výdejní okénka Freepik

Letošní jarní kolekce bude stejná jako loni

Některé značky zase přiznávají, že loňskou kolekci obnoví  to znamená, že i kousky, které byly během minulého roku ve výprodeji, uvedou letos opět místo nových, za běžné a plné ceny.

Jiní prodejci s objednávkou nové jarní kolekce vyčkávají, nebo ji oproti minulým rokům výrazně zmenšují. Tuto cestu zvolil například britský Marks & Spencer, u kterého bude letos podle jeho vyjádření jarní kolekce menší než loňská. Výrazné přebytky loňské jarní kolekce potvrdily také značky Primark nebo C&A.

C&A vyprodává oblečení v tajemných taškách

Právě značka C&A zvolila v rámci výprodeje naskladněného zboží zajímavou a lákavou strategii. Začala prodávat tzv. tašky plné překvapení, které za 400 Kč obsahují vždy náhodný výběr pěti až šesti kousků základního „basic“ oblečení, jako jsou trička, mikiny, svetry nebo kalhoty.

Zákazníci jsou až do poslední chvíle překvapeni, jaké kousky si doma vybalí, a podle obchodu se tato novinka setkává s úspěchem. „Nabídka ‚Taška plná překvapení‘ funguje jako doplněk k e-shopu a samozřejmě jednou z motivací je prodat zboží, které máme na prodejnách a nemůžeme ho prodat standardní cestou,“ vysvětluje záměr Hana Mayerová z PR oddělení módního domu.

Tašku plnou překvapení je možné objednávat telefonicky a k vyzvednutí je v kamenných prodejnách C&A, které nyní slouží jako výdejní okénka. Existuje v dámské a pánské variantě, v několika velikostech. Pokud vám náhodně zabalené kousky oblečení nebudou sedět nebo vyhovovat, je samozřejmě možné celý obsah vrátit.

Módní značka C&A zvolila zajímavou strategii – starou kolekci vyprodává po taškách, jejichž obsah zůstává až do koupě tajemstvím C&A / Facebook

Výdejní okénka pomáhají, ve vždy ale stačí

Právě přeměna zavřených prodejen na výdejní okénka pro vyzvedávání online objednávek je jednou z nejčastějších cest, jakými se módní značky snaží v této době přiblížit svým zákazníkům. Vsadily na ni také prodejny obuvi, například Baťa. Ten navíc zájemcům po telefonu ověřuje aktuální skladové zásoby na konkrétních pobočkách, pro které si zákazníci mohou rovnou přijet.

Zavírají se kamenné prodejny

I přes tato opatření, kterými se prodejci snaží své zisky alespoň trochu navýšit, případně se zbavit starých kolekcí, aby udělali místo pro nové, je nuceno mnoho značek zavírat své prodejny. Podle průzkumu společnosti CBRE plánuje až polovina všech značek na českém trhu snížit počet svých poboček nebo zmenšovat jejich prodejní plochy.

V současné době se nejčastěji hovoří o změnách, které čekají obchody spadající pod skupinu Inditex – například Zaru, která by měla zavírat na 1 200 svých poboček v celé Evropě. Hned za ní je švédská značka H&M, která ohlásila zavření 350 svých kamenných prodejen. A zavírání se nevyhnou ani parfumerie, redukci prodejen nedávno oznámil například Douglas

Módní byznys je koloběh

Módní byznys funguje tak, že obchod nakoupí jednu kolekci, a za utržené peníze pak další. Jelikož se však e-shopům s obuví ani s oblečením v této době příliš nedaří, většina doposud neprodaných věcí zůstane velmi pravděpodobně na skladech, což pro prodejce představuje obrovské ztráty.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz