Záruka skončí, možnost reklamace ne. Co přinesou chystané změny občanského zákoníku?

Na co máte při reklamaci nárok a co se změní?

Může se to stát každému. Koupíte si novou věc a ta přestane fungovat. Jdete do obchodu s účtenkou a snahou o nalezení řešení vedoucího k nápravě. Často máte nějaká očekávání, jak by se vzniklá situace měla, nebo naopak neměla řešit. Vlastně chcete jediné – fungující věc. Jenže ne vždy to dopadne dle vašich představ. Na co máte právo a kdy je volba skutečně na vás? A víte o chystané změně, která mimo jiné ruší záruční dobu?

Přečtěte si také

Albert zavádí novinku: Samoobslužné boxy pro dezinfekci nákupních vozíků
Albert zavádí novinku: Samoobslužné boxy pro dezinfekci nákupních vozíků

Reklamační termíny – nyní a nově

  • Standardní záruční doba, resp. dle občanského zákoníku „lhůta k uplatnění práv z odpovědnosti za vady a záruka“, dosud trvala 24 měsíců od převzetí zboží. Zboží zakoupenému v běžném obchodě začíná běžet v okamžiku nákupu, pokud nakoupíte přes e-shop, pak v okamžiku převzetí zboží. Dle novely zaniká termín záruční doba, ale zůstává dvouletá reklamační lhůta, při které může zákazník uplatnit právo na nápravu.
  • Při nakoupení přes e-shop máte 14denní lhůtu na případné odstoupení od smlouvy a vrácení zboží bez udání důvodu.
  • Záruční doba může být prodloužena samotným prodejcem (informace na obalu, reklama).
  • Pokud je reklamační řád prodávajícího v rozporu se zákonem, stává se neplatným. I případný souhlas spotřebitele s těmito podmínkami nemá žádnou právní relevanci.
Nakupujte s přehledem a nebojte se reklamovat. Poradíme, jak na to

Reklamace – jak postupovat?

Pakliže se na zakoupeném výrobku objeví/projeví vada, máte možnost toto zboží reklamovat buď v provozovně, kde jste zboží zakoupili, nebo u autorizovaného servisního střediska (je uvedeno v záručním listu). Vždy si nechte vystavit potvrzení obsahující datum, popis vady a požadovaný způsob vyřízení.

Prodejce musí reklamaci řešit ihned, pokud se jedná o složitější problém, pak do 3 dnů. Samotná reklamace (například odstranění vady) musí být vyřízena maximálně do 30 kalendářních dnů. Tato lhůta začíná běžet v den následující po dni, kdy jste vadu reklamovali. Pokud tuto lhůtu prodejce překročí (nebo se s vámi výslovně nedomluví na jiném termínu), máte automaticky nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Nově bude prodávající zákazníkovi zodpovědný za mnohem více věcí. Pro obchodníka se tedy změní okruh vad (například i použití nekvalitní součástky), za které bude odpovídat. To bude velkou výhodou pro kupujícího.

Zamítnutá reklamace neznamená konec vašich možností

Prodávající může v některých případech zamítnout naši reklamaci s tím, že došlo k „nevhodnému užívání věci“. V tomto případě je dobré vyhledat právní pomoc a připravit znalecký posudek. Zejména u dražší elektroniky se to vyplatí. Ve složitějších podmínkách, kdy se prodávající i nadále brání svým povinnostem, je nutné své nároky uplatnit mimosoudním řešením sporu u České obchodní inspekce (je bezplatné), a pokud ani toto nezafunguje, můžete se obrátit k soudu (zde může dojít k mimosoudnímu vyrovnání a nebo proběhne žalovací řízení).

Ani zamítnutou reklamací vaše možnosti nekončí. Jak v tomto případě postupovat?

Výměna zboží vs. vrácení peněz

Jednou z variant, kterou obchodníkovi zákon umožňuje, je výměna zboží za nový, nepoškozený kus. Pokud vám obchodník z nějakého důvodu nemůže poskytnout stejné zboží (například již není na skladě) a rozbitá věc nelze opravit, máte právo na vrácení peněz. Obchodník vám může místo toho nabídnout například jiný, podobný kus zboží (novější model, jiná řada produktu). Ten ale přijímat nemusíte, pokud nechcete. V některých případech nabízí prodejce místo peněz „poukaz na zboží“. Ani tento nejste povinni přijmout. Máte právo na hotovost, i když bude obchodník argumentovat svým reklamačním řádem.

Kolikrát je možné reklamovat a kdo rozhoduje o řešení?

  • První a druhá reklamace – máte právo na výměnu, opravu či vrácení peněz. Je to však obchodník, který v tomto případě rozhodne a navrhne řešení. Pokud není možná oprava či výměna, máte právo na vrácení peněz.
  • Třetí reklamace (stejná vada) – opět máte právu na výměnu, opravu, vrácení peněz i slevu z kupní ceny. Jste to vy, kdo se rozhoduje.
  • Třetí reklamace – máte právo na výměnu, opravu či vrácení peněz. Je to však obchodník, který v tomto případě rozhodne o řešení. Pokud není možná oprava či výměna, máte právo na vrácení peněz.
  • Čtvrtá reklamace – opět máte právu na výměnu či opravu zboží, vrácení peněz i slevu z kupní ceny. Jste to vy, kdo se rozhoduje.

Pozor:

Speciální částí je reklamace zboží, kdy se předpokládá, že vada vznikla už při prodeji a obchodník musí dokázat opak. Máte kromě výměny či opravy nárok na slevu z kupní ceny. Doposud tato doba byla 6 měsíců od koupě zboží, nově se prodlužuje na 1 rok. Navíc podle nové úpravy budete mít právo v případě závažné vady odstoupit od smlouvy, aniž byste čekali, až prodejce věc opraví. A to se dá považovat zřejmě za největší změnu, kterou dle nové směrnice EU musí Česká republika zapracovat do svého práva do 1. července 2021, s účinností od 1. ledna 2022.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!