Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Do nového roku zdravěji. 7 jednoduchých tipů, jak žít v roce 2020 lépe

Do nového roku zdravěji. 7 jednoduchých tipů, jak žít v roce 2020 lépe

Pro některé lidi znamená 1. leden mnohem více než pouhé otočení stránky v kalendáři. Nový rok je významný přelom a vstupuje se do něj s mnoha předsevzetími. Jaká si dát, aby byla splnitelná, a vy tak v roce 2020 zlepšili své zdraví?

Přečtěte si také

„Zdravá závislost“ s názvem ořechové máslo. Po kterém sáhnout a jak jej používat?
„Zdravá závislost“ s názvem ořechové máslo. Po kterém sáhnout a jak jej používat?

Nejčastěji se předsevzetí týkají především péče o vlastní zdraví a krásu, vztahů s nejbližšími, vzdělávání a zaměstnání. Předsevzetí mohou pomoci přestat dělat činnosti, které nechcete, nebo nás naopak nakopnout k novým věcem. I přes možné první nezdary byste si však měli udržet pevnou vůli a předsevzetí se snažit naplnit.

Předsevzetí musí být reálná a z vaší hlavy

V první řadě je potřeba zmínit, že byste si měli dávat jen taková předsevzetí, která chcete opravdu vy. Ne to, co chce vaše nejbližší okolí. Jestliže to nebudete vy sami opravdu chtít, nepodaří se vám je naplnit.

Zároveň si dávejte jen taková předsevzetí, která jsou splnitelná a nijak na ně nespěchejte. Nezdravých návyků se nezbavíte během jednoho dne.

1. Hýbejte se

Nemusíte nutně začít s nějakým sportem nebo navštěvovat fitness centra. Stačí 30 minut chůze denně a váš život se zlepší k lepšímu. Jde o to nejjednodušší, co můžete udělat pro své zdraví, tělo i mysl. Chůze vám snadno pomůže zhubnout, zlepšuje zdraví vašeho srdce, zmírňuje bolesti kloubů, zlepšuje psychický stav a mnoho dalšího.

Tip: Pořiďte si k hlídání svého pohybu chytré hodinky, které propojíte s telefonem, či krokoměr. Budete tak mít lepší přehled o tom, kolik jste toho nachodili.

Pravidelným pohybem velmi prospějete svému zdraví, tělu i mysli

2. Jezte zdravěji

Rozhodně není dobré svůj jídelníček měnit ze dne na den a vyřadit veškeré nezdravé jídlo. To by vám totiž moc dlouho nevydrželo. Pomalu vyřazujte nezdravé potraviny a zaměřte se na ty kvalitní. Ideální způsob je jíst převážně čerstvé potraviny. To jsou ty, které nebyly nijak chemicky zpracovány, tedy kvalitní maso, vejce, mléko, ovoce, zelenina a podobně.

Tip: Vyrobte si domácí zdravý sýr bez zbytečných konzervantů. Se soupravou pro přípravu čerstvého sýru Tescoma Della Casa (399 Kč) to bude hračka.

3. Pijte dostatečné množství vody

Během dne byste měli vypít nejméně 2 litry čisté vody. Pokud máte vyšší fyzickou zátěž, mělo by to být více. Správná hydratace vám totiž dokáže pomoci při redukci váhy. A navíc, když budete pít málo, budete mít často pocit hladu.

Tip: K lepšímu pitnému režimu vám může pomoci chytrá láhev UMAX, která hlídá, jak často a kolik toho vypijete, upozorní vás, kdy je čas se znovu napít, a také udrží tekutinu v požadované teplotě. 

4. Omezte špatné tuky

Tukům byste se určitě neměli vyhýbat, protože jsou důležitou součástí stravy. Musíte si ale hlídat jejich kvalitumnožství.

Kvalitní, zdravé tuky jsou převážně rostlinného původu a obsahují nenasycené mastné kyseliny. Najdete je v oříškách a semenech, avokádu, kvalitních olejích, luštěninách, chia semínkách či tučných rybách, jako jsou losos, makrela a tuňák.

Naopak ty špatné, nezdravé tuky obsahují převážně nasycené mastné kyseliny a nacházejí se především v živočišných výrobcích, jako jsou sádlo, máslo, mléčné výrobky, uzeniny, ale i sladkosti, brambůrky, bílé pečivo apod. Takové doporučujeme omezit.

5. Jezte pravidelně a menší porce

Pravidelným jedením, ideálně 5x denně, zajistíte rovnoměrný příjem energie a udržíte si stabilní hladinu cukru v krvi, což znamená, že vás nebude tak často „honit mlsná“.

Správnou velikost porce poznáte podle své ruky. Například porce masa by měla být ve velikosti vaší dlaně a porce ovoce, zeleniny či pečiva by měla být jako vaše pěst. Pro začátek vám pomohou také menší talíře.

Tip: Připravujte si jídlo do práce do krabiček, podaří se vám tak lépe pohlídat pravidelné stravování. K přenosu jídel se vám budou hodit stylové jídlonosiče či krabičky. 

Dlouhým a kvalitním spánkem předejdete zdravotním i psychickým potížím

6. Dopřejte si dostatek spánku

Spánek je pro naše tělo velice důležitý. Je potřeba, aby byl dostatečně dlouhý a kvalitní. Ideální délka spánku je 7–8 hodin. Jeho nedostatek způsobuje mnoho zdravotních a psychických potíží.

Tip: Spánek vám pomůže hlídat monitor spánku Sensor Withings, který zaznamenává jednotlivé cykly a celkově vyhodnotí skóre kvality vašeho odpočinku. Propojíte ho pak se svým chytrým telefonem, kde se dozvíte, jaký byl váš spánek. 

7. Pokuste se méně stresovat

Stres k životu zkrátka patří a úplně se ho zbavit je téměř nemožné. Zamyslete se ale, v jakých situacích se nejvíce stresujete, a zkuste jim příště předejít. Například nedělejte věci na poslední chvíli. Stres také můžete odbourávat různými relaxačními metodami.

Svá předsevzetí si sepište

Předsevzetí týkající se vašeho zdraví jsou těmi nejlepšími, která pro sebe můžete udělat. Nezapomeňte si je k 1. lednu sepsat, pověsit si seznam na viditelné místo a stále si ho připomínat, ať se vám daří jednotlivé body plnit. Ideální variantou je vrátit se ke starému dobrému diáři. Na první stránku si napište seznam svých předsevzetí a denně jej používejte pro zapisování pracovních i soukromých úspěchů a plánů.