Těchto 10 věcí byste v obchodě nikdy neměli dělat. Vyhněte se trapasu i konfliktům

Dítě v nákupním vozíku a žena nakupují FamVeld / Shutterstock.com

Nákup v supermarketu je běžnou součástí života, ale někteří zákazníci si neuvědomují, že jejich chování může znepříjemňovat práci personálu, ale i nákup ostatním návštěvníkům. I když se některé zvyky můžou zdát běžné, pro zaměstnance představují nepříjemnosti, které jim přidělávají práci a zdržují chod obchodu. Podívejme se na některé z nich a na to, jak se jim vyhnout.

Přečtěte si také

Konec prskání oleje a zamaštěnému sporáku: Pomůže fígl s octem a solí

1. Nevracíte zboží na své místo

Nákupní košík se vám plní a vy najednou zjistíte, že už nemáte zájem o jeden z vybraných produktů. Místo zdlouhavého návratu do regálu se ho někteří zákazníci zbavují jednodušeji – umístí ho k jinému zboží. Ať už se jedná o kyselé okurky v regálu s toaletním papírem nebo rybí prsty mezi rohlíky, takové chování je pro personál supermarketu frustrující a představuje zbytečnou práci navíc. Potraviny to může navíc zbytečně znehodnotit, a ty se pak musí vyhodit.

Nákupní vozík s potravinami Davizro Photography / Shutterstock.com

2. Blokujete uličky vozíkem

Představte si, že spěcháte do práce a v obchodě se snažíte projet s vozíkem uličkou. Jenže narazíte na překážku – cizí vozík, který ji bezohledně blokuje. Frustrující, že? Taková situace nepříjemně zbrzdí nejen vás, ale i všechny okolo. Mějte svůj vozík vždy pod kontrolou. Pokud se od něj potřebujete vzdálit, odstavte ho stranou tak, aby nikomu nepřekážel.

Zvláštní pozornost věnujte pak dětem. I když je pro ně řízení vozíku zábavou, ne vždycky ho zvládnou bez nehody. Raději je držte stranou od „volantu“ a nenechte je bez dozoru. Pamatujte, že v obchodě nejste sami. Všichni spěcháme a chceme si nákup co nejvíce usnadnit.

3. Nákupy těsně před zavíračkou

Vcházíte do obchodu pět minut před zavřením s úmyslem nakoupit pro rodinu na celý týden. Zatímco vy teprve začínáte s nákupem, personál se snaží srovnat zboží, uklidit a minimalizovat počet zaměstnanců na minimum. Po náročném dni se těší na zasloužený odpočinek.

I když se nákup na poslední chvíli může zdát jako nutnost, vnímejte situaci i z druhé strany. Buďte ohleduplní a omezte nákup na nezbytné položky. Nechoďte pomalu a nerozptylujte se. Uvědomte si, že personál chce dokončit své úkoly a odejít domů. Místo stresového nákupu na poslední chvíli zkuste plánovat dopředu a nakupujte včas.

Nákupní vozík plný zeleniny Ljupco Smokovski / Shutterstock.com

4. Výrobky zbytečně mačkáte

Určitě jste si všimli pomačkaných rohlíků, ohmataných banánů či dalších potravin v obchodech. I když je přirozené chtít před nákupem zkontrolovat jejich stav, snažte se šťouchání do potravin omezit. Někteří zákazníci tlačí na produkty silněji, než je nutné, a tím je poškozují. Nikdo nechce kupovat rajčata nebo manga s hlubokými otisky prstů.

Místo mačkání se naučte rozpoznat zralost produktu pohledem a čichem. U choulostivých potravin, jako jsou například broskve, buďte při zacházení co nejšetrnější.

5. Rozbité zboží je potřeba vždy hlásit

Někdy se stane, že se nám v obchodě něco rozbije, rozsype nebo rozlije. Například sklenice s okurkami… Mnoho lidí se v takové situaci snaží co nejrychleji zmizet z místa činu, aby se vyhnuli nepříjemnostem. To je ale chyba! Nejenže hrozí, že se na rozbitém zboží někdo zraní, ale personál obchodu bude zmatený a zbytečně můře ztrácet čas hledáním viníka. Nebojte se, nic vám nehrozí a nikdo se na vás nebude zlobit. Může se to stát každému. Hlásit rozbité zboží není žádná ostuda. Naopak, je to zodpovědné chování.

Rozsypané jahody na podlaze obchodu 1000 Words / Shutterstock.com

6. Ochutnáváte před zaplacením

Někdy se nám v obchodě zalíbí produkt natolik, že bychom ho hned ochutnali. Ať už se jedná o lákavou limonádu nebo křupavé brambůrky, odolávání pokušení může být těžké. Nicméně, otevírání a ochutnávání zboží před jeho zaplacením není v obchodě rozhodně vhodné.

Mnoho obchodů považuje rozbalování nezaplacených potravin za neetické a někteří to vnímají i jako formu krádeže. Dalším důvodem je hygiena. Otevřené produkty se stávají náchylnými k šíření bakterií a kontaminaci. Ochutnáváním zboží před nákupem riskujeme ohrožení zdraví nás samotných i dalších zákazníků. Navíc, pokud si produkt rozmyslíte a nakonec ho nekoupíte, otevřené zboží se stává odpadem. To vede k plýtvání potravinami a zbytečným ztrátám pro obchod.

Tortillové jednohubky se špenátem a lososem
Čas přípravy: 35 min Obtížnost: Snadný

Tortillové jednohubky se špenátem a lososem

Tortilla je jako svačinka nebo rychlá večeře vždy dobrou volbou. Kombinaci s čerstvým sýrem, bylinkami a uzeným lososem si zamilujete!

Tortillové jednohubky se špenátem a lososem
Pomerančová limonáda
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Pomerančová limonáda

Pomerančová limonáda se zázvorem, limetkami a mátou vás v letních parných dnech příjemně osvěží, dodá ztracenou energii a potřebné vitamíny. Její chuť si určitě zamilujete.

Pomerančová limonáda

7. Nevracíte košíky na svá místa

Vrátit košík na původní místo zabere jen malou chvilku, ale mnoho lidí tuto zdánlivou maličkost ignoruje. Košíky tak končí odložené na parkovišti, kde překážejí a zdržují práci zaměstnancům. Navíc hrozí, že do nich někdo narazí a způsobí si zranění nebo materiální škodu. Věnujme proto prosím chvilku vrácení košíku na jeho místo a usnadněme tak život sobě i ostatním.

8. Požadujete novější zboží

Rozumíme snaze nakoupit co nejčerstvější potraviny, ale potraviny se vyskladňují podle stanoveného harmonogramu. Zaměstnanci se řídí daným systémem, aby se zamezilo plýtvání. Pokud požadujete novější zboží před vyprodáním stávajícího, dochází k neefektivnímu nakládání s potravinami. Místo toho zkuste navštívit obchod později nebo další den, kdy už bude vystavené novější zboží. Tím podpoříte zodpovědný přístup k potravinám a usnadníte práci personálu.

9. Vracíte poškozené zboží zpět do regálu

V případě, že narazíte na poškozené či závadné zboží, nevracejte ho zpět do regálu. Upozorněte na něj některého ze zaměstnanců obchodu. Ignorování problému by mohlo vést k ohrožení zdraví a bezpečnosti zákazníků. Pokud dojde k poškození zboží ze strany nakupujícího, například rozbití hračky či elektroniky, je jeho povinností tuto skutečnost oznámit personálu. Jinak by si poškozené zboží mohl omylem koupit někdo jiný.

Usměvavá žena rovná ovoce v obchodě BearFotos / Shutterstock.com

10. Obviňujete zaměstnance

Chápeme frustraci, když se v obchodě setkáte s vyprodaným zbožím, chybou při placení nebo prošlým kupónem. Je však důležité si uvědomit, že za to nemůže vždy jen personál. Zaměstnanci se snaží dělat maximum pro to, aby byl váš nákup co nejplynulejší.

Pokud ráno chybí akční mléko, neobviňujte z toho personál. Mohlo se jednoduše stát, že se zásoby rychle vyprodaly. Raději se zeptejte, zda je možné mléko doobjednat nebo kdy bude znovu naskladněno.

I pokladní, kteří obsluhují stovky lidí denně, dělají chyby. Pokud si všimnete, že vám bylo zboží namarkováno nesprávně, upozorněte na to personál slušnou formou. Jistě vám rád pomůže s nápravou. Pamatujte, že vzájemná ohleduplnost a respekt usnadňují práci jak vám, tak i personálu obchodu.

Zdroj: Kupi