Tržby 2023: Jak si vedly známé značky v loňském roce?

Byznysmen s notebookem analyzuje křivku vývoje tržeb nebo zisků v jednotlivých letech Thapana_Studio / Shutterstock.com

V březnu už tradičně zveřejňují maloobchodníci své hospodářské výsledky za předchozí rok. Pojďme se podívat, jak se loni dařilo těm nejznámějším z oblasti módy, drogerie nebo lifestyle produktů. Konkrétně nás zajímaly společnosti Inditex, Zalando, Henkel a Action. Některé z nich excelovaly, zatímco jiným se sotva podařilo udržet tempo s předchozím obdobím. Našly se ale i takové, které úplně propadly.

Přečtěte si také

Vynikají oběd do hodiny: Domácí špecle se slaninou a žampiony si zamilujete

Úspěšný rok pro Inditex

Velmi dobrý rok má za sebou španělský fast fashion koncern Inditex. V jeho portfoliu nechybí značky jako Zara, Bershka nebo Massimo Dutti a většině z nich tržby rostly. Celá společnost tak vydělala 35,9 miliard eur (téměř 986 miliard korun) a oproti předchozímu roku vzrostla o 10 procent.

Klíčem k úspěchu bylo zvýšení cen, které ale zákazníky od nákupů oblečení a doplňků rozhodně neodradilo. Naopak, firmě se dařilo napříč celým světem i všemi segmenty. Díky tomu je aktuálně v lepší pozici než její nejbližší konkurenti Mango a H&M.

Prodejna společnosti Zara Manuel Esteban / Shutterstock.com

Zalando ve ztrátě

Naproti tomu německý internetový gigant Zalando v roce 2023 ztratil část zákazníků, což se samozřejmě projevilo i na tržbách, které klesly o 1,1 procenta na 14,6 miliard eur, tedy přibližně 369 miliard korun. Jeho vedení proto musí hledat nové příležitosti a vypadá to, že nová strategie už je na obzoru. Módní platformu by měla posunout blíž k lifestyle segmentu, především k produktům pro děti a sportovním potřebám. Společnost ale nevylučuje vybudování celého ekosystému, kde budou figurovat i další odvětví.

Naplnil Henkel očekávání?

Specialista na prací prášky, čisticí prostředky a kosmetiku se loni musel smířit s poklesem prodejů, který údajně způsobil jeho odchod z ruského trhu. Řeč je o firmě Henkel, která prodává značky Persil, Silan, Bref, Schwarzkopf nebo Fa. Společnost ale svůj zisk dokonce zvýšila o 10,2 procenta na 2,56 miliard eur (necelých 65 miliard korun). Vsadila přitom nejen na zdražení produktů, ale především na vyšší efektivitu obchodního modelu od dodavatelského řetězce až po měření obchodních výsledků.

Žena nakupuje kosmetiku Drazen Zigic / Shutterstock.com

Action láme rekordy

Vysokou laťku nasadil řetězec Action, který v roce 2023 přilákal 15,3 milionu návštěvníků týdně. A vytíženost prodejen se samozřejmě projevila i na hospodářských výsledcích. Čistý zisk společnosti konkrétně vzrostl o 27,8 procenta na 11,3 miliard eur (více než 285 miliard korun). Většinu tržeb přitom získal v již existujících prodejnách. Nových poboček přibylo méně než v předchozích letech. Konkrétně jejich bylo 303, a to i s obchody na zcela novém trhu, kterým je Portugalsko.

Zdroje: Retail Detail, CNBC, WWD