Bracketing: Velký problém módního průmyslu, na kterém se možná podílíte i vy

Žena dává svetry do kartonové krabice Stock-Asso / Shutterstock.com

Fenomén bracketingu můžeme charakterizovat jako cílené objednávání módních kousků ve více velikostech nebo barvách a jejich následné vracení. Logicky se tedy pojí především s online nakupováním, které zažívá největší boom až v posledních letech, a to z velké části i kvůli covidové pandemii. Spousta e-shopů nabízí vrácení zdarma, tak proč toho nevyužít? Především kvůli ekonomickým a ekologickým důsledkům a celkovému vyčerpání módního průmyslu.

Přečtěte si také

Co dělat, když vás neustále honí mlsná? Pravděpodobně jste ve stresu a nebo vám něco chybí v jídelníčku

Počátky v covidové pandemii

Na nákupy přes internet si většina z nás zvykla hlavně v době lockdownu, kdy byly kamenné prodejny zavřené. Dodnes jsme se do nich ale úplně nevrátili a přes 60 procent oblečení nakupujeme online.

Celých 30 procent z tohoto množství se navíc řadí do bracketingu, což oproti letům 2016 až 2020 představuje nárůst o více než 45 procent. Tehdy se podobné situace stávaly spíš výjimečně a týkaly se hlavně oblečení na speciální příležitosti. Nyní se s nimi ale obchodníci setkávají i u kousků pro každodenní nošení.

Zpoplatnění vratek řeší jen část problému

Spousta fast fashion řetězců má kvůli bracketingu mnohem více práce s logistikou, navíc o část peněz přichází. Vratky tedy znovu zpoplatňuje. Kromě rostoucích nákladů na přepravu totiž musí řešit i péči o vrácené oblečení, které je potřeba znovu zpracovat – tedy vyčistit, složit a poslat. Velká část produktů se ale musí zlikvidovat, protože jejich údržba by byla příliš nákladná.

Celosvětová data jsou opravdu alarmující, protože jen mezi lety 2020 a 2021 byl podle serveru Business Insider více než dvojnásobný rozdíl. V roce 2020 se módním značkám vrátilo zboží za zhruba 100 miliard dolarů (přes 2,3 bilionu korun), zatímco o rok později už to bylo 218 miliard dolarů (zhruba 5 bilionů korun).

Řešením je především prevence, například v podobě využívání technologických nástrojů, které se stávají čím dál chytřejšími a umožňují detailně prozkoumat, jak bude daný kousek vypadat přímo na vás. Zatím jde především o 3D fotky a videa. Časem by ale mohl každý mít svého avatara, na kterém si vše jednoduše vyzkouší.

Žena si před zrcadlem zkouší šaty Maria Markevich / Shutterstock.com

Odpovědnost je i na spotřebitelích

Do svědomí by si měli sáhnout i samotní zákazníci. Mnohdy stačí vyhnout se impulzivním nákupům a naopak si všechno v klidu promyslet ještě před dokončením objednávky. A pokud už nějaké oblečení vracíte, odneste ho raději na prodejnu nebo výdejní místo e-shopu. Možná díky tomu ještě ušetříte za poštovné, protože bezplatné vrácení bude zřejmě brzy minulostí.

Zdroje: Business Insider, Elle