Zahříváte v zimě motor? Raději se ujistěte, jestli to není chyba!

Můžete v zimě ihned po nastartování vyrazit? Skitterphoto / Pexels

Zima je nejméně oblíbené roční období i pro zkušené motoristy. Cesty jsou plné sněhu a pokryté náledím, takže hrozí smyk, a rozsolená silnice neprospívá podvozku. V autě je věčně našlapáno, sklo se musí škrábat někdy i pěkně dlouho a k tomu všemu ještě přibývá starost se zahříváním motoru před jízdou. Potřebují však vůbec moderní auta motor předehřívat? 

Přečtěte si také

Plošné testování zaměstnanců: Jak se k němu staví obchodní řetězce?
Plošné testování zaměstnanců: Jak se k němu staví obchodní řetězce?

Kde se vzal zvyk zahřívat motor?

Zahřívání motoru přetrvalo z dob, kdy auta nebyla vybavena elektricky řízeným vstřikováním paliva a oleje měly horší čerpatelnost.

Rozhodně to však neznamená, že byste to dnes mohli po mrazivé noci ihned rozjet stokilometrovou rychlostí. Stále musíte dát motoru čas se zahřát na provozní teplotu, nicméně už není nutné čekat v nastartovaném autě, než pojedete.

S výměnou motorového oleje raději neotálejte

Kvalita oleje je zásadní

Motor má rád teplo – jeho provozní teplota je kolem devadesáti stupňů. Dobu jeho ohřevu kupodivu neovlivňuje na prvním místě chladicí kapalina, ale olej. Voda se ohřeje relativně rychle už během několika kilometrů, olej ovšem potřebuje minimálně deset kilometrů k zahřátí alespoň na padesát stupňů, přičemž provozní teplota je až kolem devadesáti. 

Alfou a omegou je dostat olej všude tam, kde je ho potřeba – záleží přitom jak na jeho druhu, tak i na opotřebení. Sekce s autodoplňky v každé lepší prodejně nabídne široký výběr značek, u nichž je velmi důležité sledovat hlavně viskozitu čili tekutost. Obecně platí, že v našich podmínkách stačí olej s označením 10W a nejlepší do zimy je olej 0W.

Důležité je ohlídat i pravidelný interval jeho výměny, ideálně jednou ročně nebo po 15 000 kilometrech. Jezdíte-li kratší trasy v zimě, jeďte raději na výměnu již po 10 000. Kontaminovaný olej totiž nikdy nebude stejně kvalitní jako ten nový.

Moderní automobily jsou na zimu připraveny Alexandr Podvalny / Pexels

S novým autem vyjeďte hned

Nová auta mají elektronické vstřikování paliva a není nutné čekat, až se motor ohřeje. Pokud nastartujete, zapnete topení a jdete oškrábat přední sklo, nic se nestane, avšak dvacet minut pravidelně už ho poškodit může. Benzinový motor s přímým vstřikováním totiž ředí zastudena olej benzinem.

Stání při volnoběhu může poškodit i katalyzátor, protože motor bude delší dobu zásoben bohatou směsí. S moderním autem proto raději vyjeďte hned – pokud mu nešlápnete za první zatáčkou na krk, nijak mu neuškodíte.

Starší auta a veteráni potřebují více času

U dvacet let starého auta je jeho zahřívání zvykem, nad kterým už nijak nepřemýšlíme. Před třiceti lety nebyla kvalita oleje na současné úrovni, a tak je dnes stání na volnoběh spíš přežitkem. Ano, litinové bloky a hlavy motoru se sice nahřívají dlouho, ale lze je zahřát i opatrnou jízdou při nízkých otáčkách, když už volnoběh drží bez sytiče. 

U veteránů bez moderních zařízení je majitel opatrný a na zahřátí motoru má své malé triky, třeba položit karton na chladič. Stará auta mají ovšem svou osobnost a rozdílné potřeby a jejich majitelé si jich zpravidla velmi cení a do velkých mrazů je vůbec nevytahují

V zimě buďte se svým vozem obzvláště opatrní, abyste toho nemuseli litovat Canva

Zlaté pravidlo prvních deseti kilometrů

Jak již bylo zmíněno výše, olej se zahřeje na přijatelnou teplotu až za deset kilometrů. Přizpůsobte proto tomuto faktu i svůj styl jízdy. Nejde jen o olej, ale i převodovka a diferenciál se potřebují zahřát – možná jste už zjistili, že řazení v mrazivých dnech nebývá tak úplně optimální.

Na některých palubních počítačích lze zkontrolovat teplotu vody a oleje – nebývá to časté, avšak setkat se s tím můžete. Pokud tento ukazatel na počítači nemáte, pak zkrátka netůrujte auto prvních deset kilometrů ať máte jistotu, že se nic nepokazí.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz