Budoucnost lokálních potravin: Salát vypěstovaný přímo v obchodě

Regály supermarketu v nichž rostou saláty xoio

Donedávna bylo možné nakupovat lokální zeleninu pouze na farmách nebo na farmářských trzích a v supermarketech jsme se ani u čerstvé zeleniny z ekologického zemědělství nevyhnuli plastovým obalům. Tento problém řeší nový start-up Infarm, který vymyslel revoluční projekt – pěstování salátů přímo v obchodě. A už ho úspěšně provozuje nejen v domovském Německu, ale i v zahraničí. Snad se brzy dostane také k nám. Jak celý systém vznikl a jak funguje?

Přečtěte si také

Obchodní řetězce cílí na mladé: Jak se jim daří na TikToku?
Obchodní řetězce cílí na mladé: Jak se jim daří na TikToku?

100% čerstvost a šetrnost

Berlínský start-up přišel na to, jak zaručit nejen bio kvalitu zeleniny, ale i její maximální čerstvost. Místo klasických regálů totiž do vybraných supermarketů v Evropě i v Americe umisťuje svoje vertikální minifarmy.

Samotné prodejny mají o spolupráci velký zájem, protože takto vypěstované bylinky, saláty i další produkty nevytvářejí téměř žádnou uhlíkovou stopu a jejich nároky na vodu jsou oproti klasickému pěstování nižší o celých 95 %. Nadšeni jsou také zákazníci, kteří oceňují lepší chuť i možnost zeleninu okamžitě konzumovat.

Za poslední století bylo jídlo pěstováno daleko od míst, kde se reálně konzumuje (nakupuje), což způsobovalo environmentální neudržitelnost dodavatelského řetězce,popisuje spoluzakladatel start-upu Osnat Michaeli.

Kde seženete salát v akci?

Inovativní technologie

Aby bylo pěstování co nejdokonalejší, využívá firma moderní technologie. Data o růstu rostlin jsou neustále aktualizovaná a pokud vznikne nějaký problém, řeší se okamžitě. Díky high-tech systému se také dá všechno řídit z jedné centrální farmy, kterou má start-up v Berlíně. Pravidelně je tak kontrolována kvalita půdy nebo správná teplota a vlhkost v boxech.

Z cloudu dokážeme získávat minutové informace o tom, jak naše rostliny rostou, a to včetně specifických metrik jako teplota, pH a nutriční koncentrace. Dokážeme i reagovat na jejich adaptaci v nových prostředích,“ doplňuje Michaeli pro magazín Fast Company.

Indoorové farmy od Infarm xoio

Jednoduchost a efektivita

Pěstování rostlin není nijak náročné ani pro zaměstnance prodejen – dvakrát týdně minifarmy zkontrolují, připraví výpěstky k prodeji, a přitom rovnou zasadí nová semínka. I díky této nenáročnosti se koncept rychle rozšiřuje do dalších zemí.

Dalším důvodem je efektivita produkce – na pouhých dvou metrech čtverečních se tímto způsobem dá za rok vypěstovat až osm tisíc rostlin. I přes počáteční vyšší investici jde tedy o úsporné a efektivní řešení, díky kterému prodejny ušetří za konvenční pěstování nebo odběr od nasmlouvaných dodavatelů.

Albert je prvním maloobchodníkem s potravinami, který využívá v prodejnách vlastní kompostéry Albert

Kompostéry v Albertu 

Albert je prvním maloobchodníkem s potravinami, který využívá v prodejnách vlastní kompostéry. Snižuje tak emise spojené s přepravou a ekologickým způsobem přeměňuje organický odpad v úrodný substrát. Letos přibydou inovované kompostéry druhé generace v deseti obchodech Albert a celkově tak budou využívány ve dvou desítkách velkých prodejen.

Projekt byl představen a úspěšně otestován již v roce 2014 v čestlickém hypermarketu. Prodejny Albert pracují aktivně na snižování neprodaných potravin, jejichž objem se pohybuje pouze v jednotkách procent. Neprodané a stále konzumovatelné potraviny daruje Albert potřebným či pro zvířata.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz