Krize udeřila na další obchody. H&M zavře 250 prodejen, český ZOOT sníží počet vlastních výdejen

Krize udeřila na další obchody. H&M zavře 250 prodejen, český ZOOT sníží počet vlastních výdejen Canva

Ekonomická krize dopadla na další obchody s oblečením. Tentokrát uzavření až 250 prodejen oznámila švédská módní skupina H&M. Důvodem je koronavirová pandemie i měnící se chování zákazníků, kteří čím dál více upřednostňují online nákupy. Změnami prochází i český ZOOT, který se s problémy potýká již delší dobou.

Přečtěte si také

Důchody přijdou včas, na ostatní zásilky si ale počkáte. Česká pošta nestíhá, chybí jí 650 lidí
Důchody přijdou včas, na ostatní zásilky si ale počkáte. Česká pošta nestíhá, chybí jí 650 lidí

H&M bude zavírat kamenné prodejny, naopak posílí online prodej

Skupina H&M oznámila, že v příštím roce plánuje uzavřít až 250 svých kamenných prodejen. Kde konkrétně zatím neprozradila. V současné době má síť 5 tisíc obchodů – ještě tento rok jich však 40 ubude.

Za razantním opatřením jsou nejen klesající zisky související s koronavirovou pandemií (během jarní vlny ekonomických omezení bylo uzavřeno 80 % H&M prodejen), ale i měnící se chování zákazníků, kteří se situaci přizpůsobili a na online nákupy si zvykli.

Za opatřením je koronavirus i pohodlí zákazníků

Jak situaci ve čtvrtek na tiskové konferenci řetězce okomentovala Helena Helmersson, CEO skupiny H&M: „Stále více a více zákazníků začalo během pandemie nakupovat online, čímž nám dávají jasně najevo, že si cení pohodlného a inspirativního nákupního zážitku, při kterém se kamenné obchody i online prodej vzájemně ovlivňují a posilují“. Obchodní řetězec proto plánuje do budoucna investovat převážně do digitálního prodeje.

Během koronavirové krize si zákazníci zvykli nakupovat online, obchody kvůli tomu zavírají kamenné prodejny Andrea Piacquadio / Pexels

Končí také 1 200 prodejen Zara a dalších ze skupiny Inditex

Podobnou strategii nedávno zvolila i španělská skupina Inditex, do níž spadají oděvní značky jako Zara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear či Massimo Dutti. Skupina uzavře 1 200 ze svých 7 tisíc prodejen, především v Asii a v Evropě. Ušetřené peníze se rozhodla, podobně jako H&M, investovat do e-komerce.

Oblečení online nakupuje i čím dál více Čechů

Rostoucí oblibu online nakupování u Čechů potvrdila i data z nedávného průzkumu společnosti Sberbank, která uveřejnil časopis Zboží&Prodej. Podle výsledků má zkušenost s nákupy na internetu 9 lidí z 10. Nejčastěji tak nakupují potraviny a oblečení.

K rostoucím tendencím výrazně přispěla koronavirová pandemie, během které se většina obchodů soustředila především na internetový prodej. Výsledky ukázaly, že více než 40 % lidí si objednává oblečení z e-shopů minimálně jednou měsíčně, týdně dokonce každý sedmý.

Příliš mnoho oblečení? Uložte si jej chytře

Tip: Máte mnoho oblečení a příliš málo místa na jeho uskladňování? Pokud se nechcete vzdávat svých oblíbených kousků, vyzkoušejte jejich skladování ve vakuových pytlích. Sezónní oblečení si nechte ve skříni, a to zbylé jednoduše uložte bokem, dokud opět nenastane jeho čas.

ZOOT snižuje počet vlastních Výdejen radosti, vyzvedávání objednávek přesouvá do partnerských prodejen ZOOT

ZOOT snižuje počet vlastních výdejen, vyzvedávání objednávek přesouvá k partnerům

Změny v poslední době zaznamenávají i zákazníci českého ZOOTu. Ačkoliv jeho prodeje probíhají především přes internet, předchozí finanční problémy a současná situace dohání firmu k razantním řešením.

V souvislosti s nedávno řešenou insolvencí musel ZOOT snížit počet vlastních Výdejen radosti, ve kterých si lidé zaslané oblečení mohou přímo na místě vyzkoušet a v případě potřeby vrátit. Nyní jich je již jen 13, nachází se v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Olomouci. Do budoucna jich ovšem podle slov nového šéfa firmy Milana Poláka nebude v provozu více než deset.

Zákazníci se nicméně nemusí bát. Firma ZOOT přechází na nový koncept, v rámci něhož bude většina výdejen součástí partnerských obchodů. Výdej zde bude probíhat stejně – objednané zboží bude možné si na místě vyzkoušet. V tuto chvíli již partnerské výdejny fungují ve 130 různých prodejnách, do konce roku by se měl počet navýšit ještě o 70 partnerů.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz