Ekonomická krize dopadla na další obchody s oblečením. Tentokrát uzavření až 250 prodejen oznámila švédská módní skupina H&M. Důvodem je koronavirová pandemie i měnící se chování zákazníků, kteří čím dál více upřednostňují online nákupy. Změnami prochází i český ZOOT, který se s problémy potýká již delší dobou.
Skupina H&M oznámila, že v příštím roce plánuje uzavřít až 250 svých kamenných prodejen. Kde konkrétně zatím neprozradila. V současné době má síť 5 tisíc obchodů – ještě tento rok jich však 40 ubude.
Za razantním opatřením jsou nejen klesající zisky související s koronavirovou pandemií (během jarní vlny ekonomických omezení bylo uzavřeno 80 % H&M prodejen), ale i měnící se chování zákazníků, kteří se situaci přizpůsobili a na online nákupy si zvykli.
Jak situaci ve čtvrtek na tiskové konferenci řetězce okomentovala Helena Helmersson, CEO skupiny H&M: „Stále více a více zákazníků začalo během pandemie nakupovat online, čímž nám dávají jasně najevo, že si cení pohodlného a inspirativního nákupního zážitku, při kterém se kamenné obchody i online prodej vzájemně ovlivňují a posilují“. Obchodní řetězec proto plánuje do budoucna investovat převážně do digitálního prodeje.
Podobnou strategii nedávno zvolila i španělská skupina Inditex, do níž spadají oděvní značky jako Zara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear či Massimo Dutti. Skupina uzavře 1 200 ze svých 7 tisíc prodejen, především v Asii a v Evropě. Ušetřené peníze se rozhodla, podobně jako H&M, investovat do e-komerce.
Rostoucí oblibu online nakupování u Čechů potvrdila i data z nedávného průzkumu společnosti Sberbank, která uveřejnil časopis Zboží&Prodej. Podle výsledků má zkušenost s nákupy na internetu 9 lidí z 10. Nejčastěji tak nakupují potraviny a oblečení.
K rostoucím tendencím výrazně přispěla koronavirová pandemie, během které se většina obchodů soustředila především na internetový prodej. Výsledky ukázaly, že více než 40 % lidí si objednává oblečení z e-shopů minimálně jednou měsíčně, týdně dokonce každý sedmý.
Kupte se slevou Vakuové pytle.
Tip: Máte mnoho oblečení a příliš málo místa na jeho uskladňování? Pokud se nechcete vzdávat svých oblíbených kousků, vyzkoušejte jejich skladování ve vakuových pytlích. Sezónní oblečení si nechte ve skříni, a to zbylé jednoduše uložte bokem, dokud opět nenastane jeho čas.
Změny v poslední době zaznamenávají i zákazníci českého ZOOTu. Ačkoliv jeho prodeje probíhají především přes internet, předchozí finanční problémy a současná situace dohání firmu k razantním řešením.
V souvislosti s nedávno řešenou insolvencí musel ZOOT snížit počet vlastních Výdejen radosti, ve kterých si lidé zaslané oblečení mohou přímo na místě vyzkoušet a v případě potřeby vrátit. Nyní jich je již jen 13, nachází se v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Olomouci. Do budoucna jich ovšem podle slov nového šéfa firmy Milana Poláka nebude v provozu více než deset.
Zákazníci se nicméně nemusí bát. Firma ZOOT přechází na nový koncept, v rámci něhož bude většina výdejen součástí partnerských obchodů. Výdej zde bude probíhat stejně – objednané zboží bude možné si na místě vyzkoušet. V tuto chvíli již partnerské výdejny fungují ve 130 různých prodejnách, do konce roku by se měl počet navýšit ještě o 70 partnerů.