Zrušení letákových slev?! Díky vládnímu nařízení mohou nákupy potravin podražit až o 33 %

Ve slevových akcích nakupuje až 70 % Čechů. Co by způsobilo jejich zrušení? Adobe stock

Vláda projedná dočasné zrušení slevových akcí. Navrhl to náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula během jednání Ústředního krizového štábu. Reagoval tak na současnou situaci v maloobchodu i na stížnosti lidí, kterým vadí, že jim ráno zboží v akci vykoupí senioři. Nově totiž mohou od 7:00 do 9:00 nakupovat jen lidé nad 65 let. Tato změna by se mohla významně dotknout sociálně slabších. Největší problém by způsobilo navýšení cen potravin, které mohou zdražit až o 33 %.

Přečtěte si také

Češi berou obchody s doplňky stravy útokem. Kontrola ale varuje před nekalými praktikami prodejců
Češi berou obchody s doplňky stravy útokem. Kontrola ale varuje před nekalými praktikami prodejců

„Navrhnu vládě, abychom slevové akce zrušili. V této době je to zbytečné a nemusíme se podbízet potravinami za levnější ceny, takže ty slevové akce nemají význam a naopak jsou potenciálně nebezpečné,“ řekl Prymula s tím, že i roznos letáků by podle něj mohl přispívat k šíření koronaviru.

„Dle našich informací k žádným vypjatým situacím v obchodních řetězcích nedochází. Akčního zboží je dostatek a změnu nákupního času pro spoluobčany starší 65 let vnímáme jako preventivní opatření, že jsou prodejny po předchozím dni řádně dezinfikovány," vysvětluje Petr Miklík, analytik letákových cen Kupi.cz.

Přestože akční letáky dnes nejsou jen o slevách, ale také o nákupní inspiraci, jejich zrušení by mohlo v této nejisté ekonomické situaci výrazně ztížit životní podmínky nejen penzistům, ale také sociálně slabším rodinám či matkám samoživitelkám. Zrušením akcí na potraviny by dle našich dat došlo k plošnému zdražení o průměrných 33 %, což by u běžného nákupu základních potravin (dle spotřebního koše ČSÚ) znamenalo navýšení o necelých tisíc korun na nákup. Dopad by to nemělo jen na tyto ohrožené skupiny, ale také na zbytek obyvatel, kteří chodí nakupovat i v průběhu dne (a akční zboží běžně nakupují). Toto omezení by postihlo 70 % domácností plánujících nákupy právě dle akčních letáků. Jen službu Kupi.cz používá přes 2 miliony uživatelů měsíčně, což odpovídá asi 1/5 obyvatelstva.

Díky vládnímu nařízení mohou potraviny výrazně zdražit Adobe stock

Již dnes můžeme vidět, že se obchodní řetězce umí se zvýšenou poptávkou po akčním zboží bez problémů vypořádat. Ať už postupným doplňováním regálů nebo případnými omezeními počtu kusů na osobu.

Všechny obchodní řetězce publikují akční letáky na svých internetových stránkách, případně je možné zboží v akci prohlížet na službách, jako je Kupi.cz. „V těchto dnech zaznamenáváme rekordní zájem nejen o akční nabídky potravin, ale především o dezinfekční prostředky, které ani ve slevových akcích nejsou nabízeny. Jejich nedostatek tedy omezení akčních nabídek neovlivní,“ dodává k distribuci akčních letáků Petr Miklík.