Digitální versus papírové cenovky v obchodech. Zaměřili jsme se na jejich (ne)výhody

Odzvonilo klasickým papírovým cenovkám?

V dnešní době je kladen stále větší důraz na ekologii. V řadě zemí jsou zálohované PET lahve, Evropská unie zakázala plasty na jedno použití a hledají se další cesty, které povedou k šetrnějšímu nakládání s naší planetou. Jednou z nich je i výměna papírových cenovek za cenovky digitální, které už dnes můžeme potkat v několika obchodech. Jaké jsou jejich výhody? A v čem mají naopak rezervy?

Přečtěte si také

Více než polovina Čechů vyhazuje potraviny zcela zbytečně. Patříte mezi ně?
Více než polovina Čechů vyhazuje potraviny zcela zbytečně. Patříte mezi ně?

Proč používat elektronické cenovky

Zavedení elektronických cenovek namísto těch papírových přináší velké množství výhod. Některé jsou jasné téměř hned, jiné by vás možná ani nenapadly.

  1. Rychlost změny. Představte si, že týden co týden je v supermarketu v akci jiné zboží. Opakovaně tedy někdo musí staré cenovky měnit za nové, a to na týdenní bázi. Digitální cenovky zaměstnancům tuto práci ušetří. Stačí, abyste na počítači změnili cenu a ta se ihned promítne na cenovkách. Tento bod vidí Alza.cz jako největší výhodu. Podle VKF Renzel ušetří firmy zhruba 20 % pracovní doby zaměstnanců, pokud budou přeceňovat zboží pomocí digitálních cenovek.
  2. Úspora životního prostředí. Bod, kterému nebude odporovat zřejmě nikdo. Digitální cenovky ušetří tuny papíru, tonery. S tím souhlasí mluvčí firmy Alza.cz Patricie Šedivá, která uvedla: „Hlavním pozitivem je okamžitá reakce na změnu ceny. Zajímavá je i úspora času při výměně, šetříme náklady na životní prostředí – tonery, papír, čas zaměstnanců.“
  3. Úprava cen bez ohledu na místo. Pokud upravujete ceny, můžete je změnit na více místech najednou. Toho využívá například firma Datart. „Ceny na elektronických cenovkách aktualizujeme přes wi-fi, díky tomu máme ihned v prodejnách novou cenu," říká tisková mluvčí Datartu Eva Kočicová.
  4. Automatizace cen. Firmy mohou snižovat i zvyšovat ceny dle předem nadefinovaných algoritmů, čehož využívá například Tchibo, které upravuje ceny podle aktuální situace. „Říkáme tomu dynamické naceňování, kdy se ceny mění zároveň v kamenném obchodě i na internetu,“ dodal Tomáš Zahradník, ředitel obchodů Tchibo ČR a Slovensko.
Dočkáme se kompletní výměny papírových cenovek za elektronické?

Nevýhody elektronických cenovek

  1. Finanční náročnost. Spoustě firem se sice líbí myšlenka digitalizace cen, avšak její realizaci brání potřeba velkých finančních prostředků. Ty se pohybují v řádech statisíců korun. Ze zkušeností firmy VKF Renzel vyplývá, že investice do elektronických cenovek se obchodům vrátí nejdříve za 2 roky.
  2. Design cedulek. I když si můžete na cedulky nadefinovat informace, jaké chcete, do určitých obchodů se běžný design nemusí hodit. Samozřejmě je možnost jej upravit, ale s největší pravděpodobností to zabere více času, implementace tedy nebude tak rychlá. Alza.cz vidí nevýhody právě v nebarevnosti displejů a jejich rozlišení a také v již zmíněné finanční stránce věci.

Zatímco na západě jsou digitální cenovky relativně standard, Česká republika v tomto trendu trochu pokulhává. Dá se však očekávat, že výskyt elektronických cedulek bude s plynoucím časem i u nás stále běžnější. Využívání elektronických cenovek nevyloučil supermarket Lidl, Penny Market jejich zavedení plánuje a v dalších prodejnách se s nimi setkáte již dnes – například v Bille, Albertu nebo Kauflandu.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!