Aktivisti se radují: Menstruační potřeby přestanou cílit výhradně na ženy

Aktivisti se radují: Menstruační potřeby přestanou cílit výhradně na ženy

Členové LGBT komunity usilují o maximální rovnoprávnost genderových identit. Nedávno se bouřili proti menstruačním potřebám, protože cílí na zákaznice ženského pohlaví. Ovšem ne každý, kdo menstruuje, je žena. Výrobci na požadavky reagují, z obalů vložek Always byl odstraněn symbol Venuše. Je to krok kupředu, nebo jen přehnaná hyperkorektnost?

Přečtěte si také

České e-shopy reagují na karanténu! Alza a Mall nabízejí trvanlivé potraviny, ZOOT vlastního kurýra
České e-shopy reagují na karanténu! Alza a Mall nabízejí trvanlivé potraviny, ZOOT vlastního kurýra

Pohlaví vs. gender 

Přestože jsme dlouho žili v přesvědčení, že pohlaví jsou pouze dvě, nyní se dozvídáme, že jich je mnohem víc. Britský Facebook jich rozlišuje dokonce 71! Jak to tedy ve skutečnosti je? 

Pohlaví a gender jsou dva různé pojmy. Zatímco pohlaví vychází z biologických znaků, gender označuje identitu, společenskou roli. Pohlaví tedy ve skutečnosti existují pouze dvě – muž a žena – genderová identita je naopak velmi rozmanitá.

Ne každý, kdo se biologicky narodí jako muž, se jako muž skutečně cítí, stejně tak ne každá biologická žena je se svou ženskou rolí spokojená. Někdo se identifikuje jako opačné pohlaví, někdo se cítí být neutrální, někomu chvíli vyhovuje být žena, jindy muž.

Právě kvůli rozdílné genderové identitě není pravidlem, že menstruují pouze ženy. Menstruují osoby, které mají ženské pohlavní orgány, vůbec se přitom za ženu nemusejí považovat. 

Reklamy na vložky a další menstruační potřeby cílí na ženy (Foto: Freepik.com)

Always mění obal vložek

Reklamy na vložky a další menstruační potřeby cílí na ženy. Komunita LGBT se proti tomu bouří. Společnost Procter & Gamble, která vyrábí menstruační vložky Always, ji vyslyšela. Na vnitřním obalu byl dosud vyobrazen symbol Venuše, který se používá k označení ženského pohlaví. Nyní se design mění tak, aby byl neutrální. 

Vyjádření výrobce: „Značka Always přes pětatřicet let cílila na dívky a ženy a v tom samozřejmě bude pokračovat. Zároveň jsme ale na cestě k inkluzi, abychom pochopili potřeby všech našich zákazníků. Snažíme se zohledňovat potřeby našich zákazníků, ať už jde o reklamu, balení nebo design našich produktů. Chceme se ujistit, že naplňujeme potřeby každého, kdo si naše výrobky kupuje.“

Osoby s menšinovou genderovou identitou tento krok vítají, dosud se cítily během menstruace diskriminované. Odstranění ženského symbolu je pro ně vyjádření respektu. Řada kritiků se k tomuto kroku ovšem staví skepticky, vnímá ho jako jeden z projevů hyperkorektnosti, která naši společnost jednou zničí. 

Podobně jako vložky se řeší i toalety. Rozdělení na dámské a pánské je opět netaktní k genderovým identitám. Návrhy na řešení jsou dva: Buďto k zavedeným toaletám přidat ještě třetí, nebo rozdělení rovnou zrušit a zavést jedny neutrální. 

Nová kolekce panenek Creatable World od Mattelu je genderově neutrální (Foto: Mattel.com)

Změny jsou vidět i na hračkách

Požadavky genderové inkluze se projevují i jinde, dokonce i v souvislosti s dětskými hračkami. Obchody běžně označují některé hračky za dívčí, jiné za chlapecké. Rozdělení je často kritizováno pro nálepkování. Proč by si dívky nemohly hrát s autodráhou a kluci s panenkami? Některé společnosti na kritiku reagují, například Amazon přestal hračky takto rozdělovat už v roce 2015.

Mattel letos přišel s kolekcí panenek Creatable World. Nové postavičky nenapodobují dokonalou ženu ani muže, ale jsou genderově neutrální. Děti díky nim mají mít usnadněnou možnost sebevyjádření. Creatable World navazuje na panenky s nedokonalým tělem, různou barvou pleti, nebo na ty, kterým Mattel oblékl hidžáb.