Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

7 důležitých informací o proteinových tyčinkách, které byste měli vědět

7 důležitých informací o proteinových tyčinkách, které byste měli vědět

Hlavním nepřítelem dobré kondice není často naše vlastní lenost nebo nezdravá výživa, ale nedostatek času. Čas, který je tolik potřebný na cvičení a přípravu pořádného jídla, které obsahuje všechny potřebné složky. Dobrým řešením pro rychlou a prospěšnou svačinku se zdají být proteinové tyčinky. Podívejme se společně na to, co musí a naopak nemá, tyčinka obsahovat, jestliže má našemu tělu pomoci doplnit všechno, co si vyžaduje.

Přečtěte si také

Sezóna burčáku je tady! Jak poznat kvalitní burčák?
Sezóna burčáku je tady! Jak poznat kvalitní burčák?

1) Proteinová, ne cukrová tyčinka

Stěžejním faktorem který určí, jestli bude pro vás proteinová tyčinka opravdu prospěšnou sportovní výživou, nebo se jedná v podstatě o nezdravý výrobek, je poměr bílkovin a cukrů (proteinů a sacharidů). Všimli jste si někdy, jak jsou uspořádány suroviny výrobků na etiketách? Na prvním místě musí vždy stát skupina látek, které se nachází v produktu v největším zastoupení. Stačí tedy rychlý pohled na obal tyčinky a v případě, že uvidíte sacharidy na prvním místě, rovnou ji vraťte zpátky. Nejlépe by měla mít proteinová tyčinka poměr 2:1 ve prospěch bílkovin. Takových na trhu sice moc není, najdete ale rozhodně produkty, které mají velmi rozumný poměr.

2) Protein

Proteiny rostlinného původu naše tělo nedokáže zpracovat tak dobře, jako je to u živočišných proteinů. V ideálním případě by vaše koupená tyčinka měla obsahovat proteiny ze syrovátky nebo tzv. proteinový izolát. Bílkoviny s původem v syrovátce, zvláště ty upravené ve formě izolátu, jsou pro náš organismus snadno stravitelné a jejich konzumace pomáhá růstu svalů (jeden z hlavních důvodů konzumace proteinových tyčinek). Podobně špatné, jako rostlinné bílkoviny, jsou například i kasein vápenatý nebo hydrolyzovaný kolagen.

3) Levně neznamená dobře

Za tyčinku nemusíte vyhazovat celé jmění, ale její cena napovídá hodně o použitých surovinách. V tyčinkách z levnější cenové skupiny často najdeme nadměrné množství cukru a jeho náhražek, nesprávné bílkoviny a škodlivé tuky. Neinvestujete jenom do něčeho co vám má chutnat, ale pomáhat. Takže raději kupte kvalitnější výrobky. 

Tip: Tyčinka dm Sportness Eiweiss 50 % cena za balení 45 g: 24,90 Kč. Je častým vítězem nezávislých testů na internetu a koupit se dá v dm drogeriích. 

U proteinové tyčinky koukejte na množství bílkovin

4) Palmové tuky škodí přírodě i tělu

Palmový tuk je oblíbený u výrobců, kteří se snaží svoje produkty vyrábět co nejlevněji. Nejenom, že tento tuk velmi účinně ucpává cévy, ale jeho výroba má na svědomí kácení drahocenných pralesů. Mnohem lepší a šetrnější variantou jsou například kakaové nebo mandlové máslo a mléčný tuk.

5) Nezapomínejte na vlákninu

Nezapomínejte zkontrolovat, jestli se v tyčince nachází dostatečné množství vlákniny. Jejím dobrým zdrojem je například sušené ovoce a v tyčince je záhodno najít alespoň 3 gramy. Vláknina má velmi pozitivní vliv na trávení a pomáhá také hubnout.

6) Jezte do "polosyta"

I s dobrou proteinovou tyčinkou je dobré spíše šetřit. Vždy je lepší si dát vydatný a vyvážený oběd, než do sebe cpát kvanta tyčinek. Nemělo by se jednat ani o každodenní záležitost. Dejte si proteinovou tyčinku třikrát až čtyřikrát týdně, jako rychlou svačinku. Rozhodně ji neberte jako náhražku oběda (známe případy, kdy lidé týdny konzumují pouze tyčinky a k ničemu dobrému v těle to nevede).

7) Pozor na energetickou hodnotu

Proteinová tyčinka normální jídlo nenahradí, mohla by vás ale zmást její energetická hodnota. Nezřídka se setkáváme s tyčinkami, které obsahují více než 400 kalorií. V těchto případech za to v drtivé většině případů mohou přidané cukry. Volte spíše kaloricky chudší, proteinově bohaté tyčinky a vždy je berte pouze jako vyváženou svačinu.