Průzkum ukázal, že Češi platí raději kartou. Hotovost je na ústupu

Žena používá k placení kreditní kartu Canva

Podle aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK a platební služby Barion se za poslední rok výrazně změnily nákupní a platební zvyklosti Čechů. Jinak se Češi chovají zejména v internetovém prostředí. 41 % z nás více nakupuje na e-shopech a téměř polovina lidí se už nechce vracet k hotovosti ani v kamenných prodejnách. Internetové obchody tak reagují na požadavky zákazníků a nové možnosti platby zavádějí rychleji než kdy dřív.

Přečtěte si také

Jak na horkou čokoládu, aby chutnala jako z kavárny? Přidejte do ní jednu obyčejnou surovinu!
Jak na horkou čokoládu, aby chutnala jako z kavárny? Přidejte do ní jednu obyčejnou surovinu!

Na internetu platíme kartou i digitální peněženkou

Pandemie koronaviru přiměla množství lidí přejít z kamenných prodejen do prostředí virtuálních e-shopů – a přes 40 % nakupujících si zvyklo častěji nakupovat online i nadále. 13 % respondentů průzkumu společností STEM/MARK a Barion dokonce uvedlo, že se kamenným obchodům už spíše vyhýbají. Důvodem je mimo jiné pohodlí spojené s možnostmi platby.

  • Nejčastěji vybíráme na e-shopech možnost platby kartou, a to až ze 60 %.
  • Dalších 20 % lidí preferuje dobírku
  • Někteří nedají dopustit na digitální peněženku. Mezi její příznivce patří hlavně lidé pod 30 let – 12 % dotázaných nicméně tuto metodu vůbec nepoužívá, respektive ji ani nezná.

Zajímavé je i to, že více než desetina Čechů se nevyzná v moderních platebních metodách, přesto 80 % účastníků průzkumu počítá s brzkým překonáním hotovosti novými technologiemi.

„Zájem o platbu kartou on-line sledujeme dlouhodobě. Potvrzuje to důvěru zákazníků v české e-shopy a posun v myšlení zákazníků v uplynulých letech. Zároveň je třeba zmínit, že se stále rozšiřuje jak nabídka platebních metod, tak způsobů doručení či vyzvednutí zboží. Právě propojení těchto dvou důležitých částí nákupního procesu hraje roli ve výsledném rozhodování o objednávce ze strany zákazníků,“ říká výkonný ředitel APEK (Asociace pro elektronickou komerci) Jan Vetyška.

Mladá žena a starší muž spolu nakupují přes notebook Pexels

Více platebních metod – větší počet zákazníků

U 80 % dotázaných hraje velkou roli i možnost výběru z různých platebních metod. Především u dražších produktů dávají někteří Češi, zejména ti z menších měst s nižším vzděláním, přednost dobírce. A za zmínku stojí i celková ochota utrácet, která s tím úzce souvisí – zatímco mladí lidé utratí za jeden online nákup i 5 000 Kč, v kategorii nad 60 let je to téměř u poloviny lidí maximálně 1 000 Kč.

„Se zákazníky, kteří si stále více zvykají na různé typy online plateb a jejich výhody, si i další a další online obchodníci uvědomují jejich důležitost a častěji na své e-shopy integrují i méně běžné metody – online platba kartou už zkrátka stačit nebude. Budoucností jsou pak platby pomocí elektronických peněženek jako Barion, Google Pay či Apple Pay, které současně zrychlují nákupní proces a mohou výrazně zvýšit konverze,“ vysvětluje zakladatel Barion payment Sándor Kiss.

České nebo zahraniční e-shopy

Popularita lokálních internetových obchodů rychle stoupá, ale na zahraničních e-shopech příliš nenakupujeme. Každý týden je navštěvují pouhá 2 % Čechů a jednou za měsíc to je 17 % lidí. Právě v tomto případě můžeme pozorovat i největší generační rozdíly, a to zejména kvůli jazykové bariéře u starších ročníků. Mileniálové naopak k zahraničním internetovým prodejcům důvěru mají a 90 % z nich už u nich alespoň jednou nakoupilo.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz