Hackeři zase řádí: Lákají na super výhry a posílají e-maily s výsledky testů na covid-19

Už jste se někdy stali obětí hackerského útoku? Canva

Podvodů, kterými se hackeři pokouší z obyčejných lidí nepoctivě vylákat peníze, teď v nebývalé míře přibývá. Mohou za to Vánoce, ale i koronavirus, což je novinka, na kterou se podvodníci rozhodli vsadit. Strach a zvědavost totiž lidi přiměje kliknout a udělat přesně to, co virtuální útočníci chtějí.

Přečtěte si také

Vypěstujte si jahody na balkoně nebo zahradě. Pochutnáte si stokrát víc než na kupovaných
Vypěstujte si jahody na balkoně nebo zahradě. Pochutnáte si stokrát víc než na kupovaných

Jméno Alzy hackeři zneužili už poněkolikáté

Obdrželi jste ve zprávě úžasnou novinku o tom, že jste na Alze vyhráli nový iPhone 12? Pokud jste se zaradovali, že podarujete někoho blízkého, nebo uděláte radost sami sobě, zklameme vás. Toto až příliš dobře znějící sdělení je totiž podvodné a má z vás vytáhnout peníze. Opět.

Podvodníci si originalitou hlavu příliš nelámou

Ona zpráva zněla nejspíše takto: „Máte jeden balíček od společnosti Alza. Poslední možnost jej vyzvednout.“ Tento starý dobrý trik už hackeři minimálně jednou zkoušeli, a to v roce 2018. Tenkrát ale lákali na nový iPhone X.

Podobně si však hackeři za nedobrovolného zprostředkovatele podvodu vzali Alzu i v roce 2019. Tenkrát zněla zpráva o poznání naléhavěji „Snazime se s vámi spojit ohledne vasi vyhry z vyrocniho losovani Alza ze dne 3. rijna. Ceka se na potvrzeni."

Nový iPhone 12, kdopak by ho nechtěl vyhrát? Lukas Gehrer / Pixabay

Alza se od podvodných zpráv distancovala

Alza se k podvodné zprávě vyjádřila na svých facebookových stránkách následujícím oznámením:

„Přátelé, upozorňujeme na podvodné smsky, které informují o výhře od naší společnosti (třeba o výhře iPhone 12). Tyto zprávy nejsou zasílány společností Alza.cz a.s. a důrazně před nimi varujeme. Na tyto zprávy prosíme nereagujte a neklikejte na odkazy v nich uvedené. Nesdílejte ani své osobní, platební ani jiné údaje.“

Z komentářů pod příspěvkem lze však vyčíst, že se leckteří zákazníci či fanoušci Alzy již nechali podvodnou zprávou napálit

Místo podvodníků nakupte mobily s Kupi.cz

Výhra 20 000 pro rodinu, která sdílí tento odkaz

Možná jste také zaregistrovali, že různé obchodní řetězce (Lidl, Penny či Pepco) rozdávají poukázku na sumu 20 000 Kč. Skutečnost je ovšem taková, že žádný z těchto řetězců podobnou soutěž nepořádal a ani nepořádá. Pokud by se tak ale někdy stalo, vyhlášení soutěže by bylo jistě velkolepé a prezentace okázalejší. Na rozdíl od podvodného sdělení, jenž po sítích koluje.

Pokud se necháte napálit, bude vás to stát 99 Kč týdně

Cílem této podvodné kampaně je totiž nalákat důvěřivé lidi, kteří sdílením příspěvku následně zachytí další oběti hackerů. Ti z nich poté každý týden vytáhnou 99 Kč, a to ve formě SMS zpráv, které jim každý týden přijdou – a strhnou peníze z účtu. 

Přišly vám výsledky testu na covid-19, i když jste na žádném nebyli? lukasmilan / Pixabay

Přišla vám zpráva o výsledcích testů na covid-19, ale přitom jste na nich ani nebyli?

Ještě ohavnější je zneužívání strachu lidí z koronaviru, který teď ve světě panuje. Lidé ve svých e-mailových schránkách přijímají zprávy s fiktivními výsledky testů na koronavirus. Chodí náhodně, což znamená, že přišly i těm lidem, kteří na testování vůbec nebyli. Tentokrát hackeři zneužili Všeobecnou fakultní nemocnici v Praze.

Text e-mailu je velice jednoduchý a zní takto: „Dobrý den, výsledky Vašich testů na SarS COVid-19 v elektronické podobě naleznete na odkazu naší laboratoře níže. S pozdravem, Laboratoř VFN.“ Ať už však lidé na testech byli či ne, po kliknutí na odkaz se výsledky rozhodně nedozví.

Zmiňovaný odkaz totiž obsahuje škodlivý malware, který vnikne uživateli do počítače či mobilního telefonu a může jej poškodit či zneužít citlivá data. Lidé by tak měli být opět o něco opatrnější – a to nejen v reálném světě, ale i v tom virtuálním.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz