Vinaři pláčou: Zrušené svatomartinské košty i vánoční večírky je nutí snižovat ceny

Víno prodané na e-shopu nebo ve vinotékách česká vinařství neuživí Unsplash

Když se na začátku září rušila vinobraní, čeští vinaři měli ještě naději, že se situace zlepší – vkládali ji hlavně do oblíbených svatomartinských degustací a vánočních večírků. Bohužel se však ani tyto akce letos konat nebudou. Navíc došlo v polovině října k uzavření restaurací, do kterých vinařství dodávají i více než 50 procent ze své produkce. Největší problémy mají malí a střední výrobci. Jak se s poklesem zisku vypořádají?

Přečtěte si také

V pondělí se nerozvolní: Vláda schválila otevřít obchody a restaurace až od čtvrtka 3. prosince
V pondělí se nerozvolní: Vláda schválila otevřít obchody a restaurace až od čtvrtka 3. prosince

E-shopy nefungují tak jako degustace nebo prodej restauracím

Tuzemští vinaři se snaží alespoň část prodeje přesunout do internetových obchodů nebo kamenných prodejen, odbyt v gastronomii tím ovšem nenahradí ani z poloviny.

„Běžně prodávám hodně vína ze sklepa při degustacích. Ty jsem ale musel odříct kvůli koronaviru. Zákazníci nejsou,“ říká provozovatel menšího rodinného vinařství Jan Koubek. Nevzdává se a už od jara prodává i přes e-shop, s citelnými ztrátami nicméně počítá. „Můj prodej je letos zhruba poloviční, než bývá normálně. Internet mě nezachránil. Tam prodám jen minimum,“ popisuje Koubek.

Tip: Na svátek sv. Martina, tedy ve středu 11. 11., si svatomartinská vína přeci jen dopřát můžete. Do své nabídky je totiž výhodně zařadí například řetězec Lidl.

Zrušené zářijové vinobraní bylo teprve začátkem – nekonají se ani listopadové degustace a prosincové večírky Unsplash

Vysoká konkurence ničí cenotvorbu

Prodej do sítě řetězců nebo vinoték řeší problém jen zčásti. Důvodů je hned několik – omezená kapacita, neochota zákazníků utrácet tolik jako v restauracích i vysoká konkurence. Vína pak musí být prodávána pod cenou, což si však malá vinařství nemohou dovolit. „Viděl jsem, že se prodávají vína i za 45 korun. To já ale dělat nechci. Nevyplatí se mi to,“ vypočítává majitel mikulovského vinařství Pavel Mayer.

Originální nápoj s příchutí exotiky?

Propad až o třetinu – i kvůli turismu

Propad prodeje může být kvůli nefunkčnímu prodejnímu řetězci i třetinový. A vinařům neprospívá ani omezené cestování. Turisté, kteří navštěvují sklípky v rámci letních dovolených nebo předvánočních teambuildingů, totiž bývají štědřejší než zákazníci v internetovém obchodě. „Zatím obecně odhadujeme propad prodeje o více než 30 procent oproti loňskému roku. Obávám se ale, že to bude ještě horší,“ předpokládá ředitel Českého vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Sv. Martin, to není svátek pouze o víně. Neodmyslitelně k němu patří i výborná husa, kterou si můžete dopřát se skleničkou i v pohodlí domova Karolina Grabowska / Pexels

Svatomartinská husa v akci

Do restaurace si na svatomartinskou husu letos nezajdeme, nastává tedy čas na to, abyste si ji připravili doma. Kde koupíte husu v akci ve vašem supermarketu za vás pohlídá mobilní aplikace Kupi.cz

Sv. Martin, to je ideální příležitost pro luxusní oběd!

Výrazně méně bude i svatomartinských vín

V listopadu a prosinci běžně vinařství vydělají nejvíc. Svůj podíl na tom mají kromě různých párty a kulturních akcí i svatomartinské slavnosti, které získaly svůj název taktéž právě podle vína. Letos ale proběhnou maximálně v rodinném kruhu.

Jako svatomartinská se mohou označovat pouze mladá vína se speciální ochrannou známkou. Ani těch ovšem letos vinaři nevyprodukují tolik a o potvrzení zažádají jen u několika z nich. Většinu budou raději prodávat klasicky.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz