Loni na podzim Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení společností XLCEE-Holding (kteří jsou majiteli řetězce XXXLutz či obchodů Möbelix) a nábytkářské firmy Kika Nábytek. Téměř do roka od spojení otevírá XXXLutz ve velkém stylu své nové prodejny a dává tak jasně najevo všem konkurentům, že chce být jedničkou na trhu s nábytkem.
Do Česka přišly prodejny Kika v roce 2005 a dlouho se držely jako dvojka na trhu, hned za švédskou firmou IKEA. Problémy začaly, když jihoafrická firma Steinhoff International Holdings, která řetězec vlastní, objevila nesrovnalosti ve svém účetnictví a předala značku Kika rakouské společnosti Signa Holding. Od té doby byla Kika, donedávna vlastnící devět prodejen v ČR, na pokraji krachu.
Firma XXXLutz působí v Česku od roku 2010, patří ale k největším prodejcům nábytku u nás. A to i přesto, že měla donedávna pouze tři vlastní prodejny. Málokdo ale ví, že obchod s červenou židlí a nakažlivou melodií má stejného majitele, jako značka Möbelix. Rakouská skupina XLCEE-Holding která XXXLutz vlastní, spravuje v Česku hned 14 prodejen Möbelixu.
Třebaže musely obchodní domy na jaře zavřít na dlouhé týdny, otvírání nových poboček to prakticky neovlivnilo. A z prodejů firmy je navíc znát, že část zákazníků své nákupy jen odložila a deficit z měsíců nucených uzavírek se už téměř podařilo srovnat.
„Velkou zásluhu na tom má e-shop, který každoročně roste minimálně o 70 procent, tedy nad rámec toho, co původně firma očekávala. V nejtěžších dobách pandemie online obchod rostl dokonce o 90 procent, nicméně nyní se už vrátil k původnímu tempu,“ komentuje situaci v XXXLutz jednatel firmy Walter Müller.
Podle slov Müllera konkuroval společnosti XXXLutz nejvíce právě řetězec Kika, spojení bylo tudíž logickým krokem. „Nesmíme usnout na vavřínech, konkurenti jsou neúprosní,“ říká Müller. Velkým trnem v patě může být nyní pro XXXLutz otevírání výdejních míst IKEA, které se v srpnu po Hradci Králové spouští i v Liberci a ve Zlíně.
XXXLutz navíc nabízí i levnou privátní značku Boxxx – tou chce konkurovat nejen řetězci IKEA, ale také třeba Lidlu nebo Tchibu, kteří jsou zaměření především na cenovou dostupnost svých výrobků, obzvláště pak doplňků a výbavy do domácnosti.