Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Malých obchodů je čím dál méně, velkých naopak přibývá. Proč?

Malých obchodů je čím dál méně, velkých naopak přibývá. Proč?

Z českých obcí každoročně mizí malé obchody. Jen za minulý rok jich bylo zavřeno přes 500. Netýká se to jen nezávislých provozovatelů, podléhají i podnikatelé zapojení do některé z maloobchodních sítí. Trend zanikání malých obchodů zrychlil tempo.

Přečtěte si také

Neuvěříte, co všechno zvládne obyčejná okurka. Vyčistí boty a odstraní zápach z úst
Neuvěříte, co všechno zvládne obyčejná okurka. Vyčistí boty a odstraní zápach z úst

V roce 2016 zaniklo v České republice 396 prodejen s potravinami a smíšeným zbožím o velikosti do 50 metrů čtverečních. Minulý rok zavřelo přes 500 venkovských prodejen

Malé obchůdky drtí nízký počet nakupujících i státní legislativa

Důvodů, proč prodejny v takovém množství zavírají, je několik. Obchody jsou čím dál tím méně navštěvované a tržby nedostatečné. Lidé často dávají přednost velkým řetězcům, které pronikají do stále menších sídel, nebo nakupují cestou domů z práce, do které musí dojíždět. 

Nová administrativní řešení, zavedená současnou vládou, jako například elektronická evidence tržeb nebo kontrolní hlášení, také způsobila krach řady obchodů a hospod. Závažným problémem je i neustálý nárůst minimální mzdy, čímž je řada prodavaček nucena opustit svá místa.

Lidé jedou raději nakoupit do velkého obchodu. Malé obchody proto mizí.

Lidé přicházejí o práci i možnost nákupu

Vesnické obchody chybí nejen starším obyvatelům, ale i turistům. Lidé na vesnicích, kde se pěstuje většina zemědělských surovin pro potravinářský průmysl, tak paradoxně musí stále častěji jezdit kupovat potraviny do měst. A ti, kteří jsou bez auta, prakticky nemají možnost, kde nakoupit.

Obchod je místem nejen pro nákup, ale i určitým komunitním centrem, kde se lidé setkávají. Stejně tak jako hospoda, pošta či škola. Vesnická soudržnost tak bez prodejny potravin pomalu mizí.

Češi dávají přednost nakupování ve velkých obchodech před malými.

Stát se už delší dobu snaží problém řešit a připravuje různé formy podpory pro malé podnikatele či živnostníky z odlehlých oblastí. Komplexní státní dotační podpora, která by problém vymírajícího venkova řešila, ale v podstatě neexistuje.

Vesnické prodejny přitom mají význam pro 26 procent obyvatel České republiky, kteří žijí v malých obcích. Jejich úbytkem nejsou nadšeni ani ekonomové, protože mizí i pracovní příležitosti.