Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Letní výprodeje jsou v plném proudu. Jaké triky na nás prodejci zkouší?

Letní výprodeje jsou v plném proudu. Jaké triky na nás prodejci zkouší?

Letní prázdninové slevy a výprodeje jsou právě ve své polovině. Obchody vyprazdňují sklady před podzimním a zimním zbožím a my tak máme možnost zakoupit mnohé produkty za zvýhodněné ceny. Ne vždy však s námi prodejci ohledně slev hrají čistou hru. Na jaké věci se vyplatí dávat si pozor, pokud nakupujete zboží online? A jaké máte jako spotřebitel práva?

Přečtěte si také

Čím nejlépe provonět váš domov. Jsou lepší osvěžovače nebo svíčky?
Čím nejlépe provonět váš domov. Jsou lepší osvěžovače nebo svíčky?

Uměle vytvořené slevy z předražených produktů

Typický nešvar českých i mezinárodních online obchodů, zejména s oblečením, botami a doplňky. Může se tak velice snadno stát že oblečení, které jste právě zakoupili s ohromnou slevou, stálo původně úplně stejně nebo ještě dokonce i o něco méně. Prodejce zkrátka cenu produktu před ohlášenou slevovou akcí uměle navýšil.

Jak to může vypadat na konkrétním příkladu v praxi? Online prodejce běžně prodává značkové boty za 1500 Kč. Těsně před slevovou akcí zvedne na nějakou chvíli jejich „běžnou“ cenu na 2000 Kč. Během akce se pak boty objeví ve výprodeji s 25% slevou (ovšem z nastavené ceny). Reálně za ně tedy zaplatíte opět 1500 korun – ale žijete v domnění, že jste výhodně nakoupili ve slevě.

Některé obchody se nebojí mnohdy zajít tak daleko, že „původní cenu“ nastaví tak vysoko, že i v akci zaplatíte za zboží se slevou více, než byla jeho původní běžná cena.

Prodejci často ceny produktů uměle navyšují, slevy pak nejsou ve skutečnosti tak vysoké

Vytipované zboží sledujte v e-shopech pravidelně

Nejlepší je v tomto případě si zajímavé kousky vytipovat ještě před slevami. Ty se v průběhu léta objevují různě nárazově (některé e-shopy je mají přerušovaně během celých prázdnin a trvají vždy několik dní). Mnohé obchody umožňují uložit si oblíbené položky do „seznamu přání“. Budete tak mít přehled o tom, kolik stojí běžně a jakmile dojde na slevy, budete moci reálně porovnat, zda je vaše zboží skutečně zlevněno, či nikoliv.

Pokud daný produkt nabízí i jiné obchody, můžete se také podívat na různé internetové srovnávače cen, kde si rychle uděláte obrázek o tom, za kolik jej prodává konkurence. Případně takto můžete odhalit nesrovnalosti v deklarované „běžné“ ceně zboží. 

Pozor si dávejte i na další časté triky

Pokud prodejci naznají, že lákavé upoutávky na procentuální výše slev nestačí, vytáhnou do boje s dalšími triky, kterým se často jen těžko odolává. Samozřejmě ne vždy se musí jednat o nevýhodné akce. Pro jistotu je ovšem lepší mít se na pozoru.

U množstevních slev si vždy vypočítejte cenu za jeden produkt ze setu a tu případně porovnejte s totožným či podobným zbožím prodávaným samostatně (ať už v daném obchodě či u konkurence). Pozor si také dávejte na slovíčkaření – slevy často bývají prezentovány jako „od 80 %“, což ve výsledku může znamenat, že s tak vysokou slevou najdete u prodejce pouze pár kousků a zbytek již tak výhodný nebude.

V e-shopech se lze také velmi často setkat s časově omezenými nabídkami, které bývají znázorněny například výrazným odpočtem času u produktu, který má zákazníky přimět pod tlakem zboží co nejrychleji a bez přemýšlení nakoupit. Velice často však běží odpočet stále dokola (nebo je zboží dostupné i mimo takovou nabídku) a o žádnou časově omezenou akci se ve skutečnosti nejedná.

Před nákupem se vyplatí znát skutečné běžné tržní ceny zboží, které kupujeme ve slevě

Na co máte jako spotřebitelé právo?

Jako spotřebitel máte vždy právo do 14 dnů odstoupit od kupní smlouvy a zboží vrátit bez udání důvodů (lhůta se počítá ode dne převzetí zboží). Platí to i na zlevněné položky. A to i v případě, že se jedná o zahraniční internetové obchody v Evropské unii.

Pravidlo se však netýká některého zboží, které z hygienických důvodů nemusí být ani v této lhůtě možné vrátit – například spodní prádlo, zubní kartáčky, holicí strojky apod. Vždy si podrobně prostudujte obchodní podmínky (případně další informace o nákupu a prodeji na stránkách daného e-shopu), kde mj. zjistíte i přesné informace o možnostech reklamace a vrácení.