Myslete na své zdraví a tyhle diety celebrit si raději nechte ujít

Nesprávné diety jsou nebezpečné. Canva

Nejedna žena v životě řešila téma diet a snažila se s jejich pomocí zhubnout přebytečná kila. Jsou ale diety, které jsou zdraví, a dokonce i životu nebezpečné – a za shozená kila, která se po ukončení diety vrátí zpět, rozhodně nestojí.

Přečtěte si také

Otevření Primarku v Praze se blíží. Kdy se dozvíme datum?
Otevření Primarku v Praze se blíží. Kdy se dozvíme datum?

Atkinsonova dieta

Dieta nese jméno amerického doktora Roberta Atkinsona, který ji vymyslel kvůli vlastní nadváze. Tato dieta si získala příznivce po celém světě, a to včetně známých celebrit. Propagátorkou je například herečka Catherine Zeta-Jones.

Založená je na nízkosacharidové stravě, potraviny tedy přímo nezakazuje, nýbrž spíše omezuje výši zkonzumovaných sacharidů. U této diety není předepsáno, kolik čeho přesně jíst. Důležité je podle jejího tvůrce jíst minimum sacharidů a nemít pocit hladu.

Atkinsonova dieta je rozdělena na tři fáze

  1. Indukční fáze – V této fázi se má jíst maximálně 20 gramů sacharidů za den, což je pro tělo opravdu velice málo, a má se držet maximálně 14 dní.
  2. Před-udržovací fáze – Příjem sacharidů se postupně navyšuje po týdnech, délka není přesně stanovena. Uvádí se, že dokud nedosáhnete své vysněné váhy, máte se pohybovat v této fázi diety. Kdo však v životě dosáhne své opravdu vysněné váhy a je to vůbec zdravé?
  3. Udržovací fáze – Sami byste měli poznat výši sacharidů denně, která vašemu tělu vyhovuje (což se ovšem těžko odhaduje). Tato fáze se prý dá držet celý život, to ale rozhodně nedoporučujeme – obecně platí, že žádné diety (kromě těch, které jsou nutné ze zdravotních důvodů) by se neměly držet celoživotně.

Problémy této diety

Tělo během této diety nezpracovává téměř žádné množství sacharidů, které potřebuje ke správnému fungování. Při jejich nedostatku začne brát energii z tuků, což sice způsobí úbytek váhy, ale proces je to tak náročný, že člověk začne být velice brzo unavený a mohou se dostavit až stavy mdlob. Tuto dietu se nedoporučuje držet déle než několik týdnu, nicméně i za takovou dobu můžete tělu způsobit nepříjemné stavy.

Můžete také trpět zácpou nebo zápachem z úst. Po ukončení této diety se nevyhnete známému jojo efektu. A pokud rádi sportujete, při držení Atkinsonovy diety vám na to obvykle nezbyde energie.

Obecně tato dieta není zdravá a tělu prospěšná, ještě důrazněji se ovšem nedoporučuje těhotným a kojícím ženám, pacientům s onemocnění žaludku a ledvin a osobám s krevní skupinou A.

Jezte raději zdravě

Dukanova dieta

Původem je tato dieta z Francie, vymyslel ji tamní expert na výživu Pierre Dukan. Díky ní zhubla například vévodkyně Kate, která ji taktéž propaguje. Základem Dukanovy diety jsou bílkoviny, hlavně tedy konzumace masa a vajec. Rozdělená je do čtyř fází a slibuje dosažení vysněné váhy a její bezproblémové udržení.

I tato dieta je rozdělena na fáze, celkem čtyři:

  1. Attack – útočná fáze
    V této fázi diety je povoleno konzumovat pouze bílkoviny. Maso a vejce ve všech možných podobách, nízkotučné sýry a jogurty. Tedy vše bez sacharidů. K tomu je potřeba vypít minimálně 2 litry vody denně. Délka této fáze je individuální – dle toho, kolik chcete zhubnout. Neměla by nicméně trvat déle než 10 dní.
  2. Cruise – fáze pro dosažení ideální váhy
    V této fázi se do jídelníčku přidává zelenina. Uvádí se střídat dny, kdy konzumujete pouze bílkoviny, se dny, kdy kombinujete v jídelníčku bílkoviny a zeleninu.
  3. Consolidation – upevnění ideální váhy
    Nyní je čas přidat do jídelníčku i ovoce nebo pečivo. Už zde se však může projevit jojo efekt.
  4. Stabilization – udržení ideální váhy
    Dle Dukana byste tuto fázi měli být schopni dodržovat celý život. Jeden den v týdnu by měl být tzv. „bílkovinový den“, při kterém konzumujete pouze bílkoviny. Dukan uvádí, že si tělo na tuto fázi zvykne, a pak již nemá problém pravidla dodržet.

Problémy této diety

Při této dietě můžete trpět problémy s vyprazdňováním a nedostatkem vitamínů. Nezdravá je také rychlost, s jakou tělo hubne – může to být až 0,5 kila za tři dny, což sice zní skvěle, ale rozhodně to není zdravé, navíc se vám kila po ukončení diety vrátí mnohem rychleji.

Problém je i v přísném omezování sacharidů. Tělu se to přirozeně nelíbí a žadoní o ně tím, že máte chuť na sladká a slaná jídla. V této dietě chybí také vitamín B a vláknina. Rozhodně to tedy není cesta, kterou se vydat na celý život.

Myslete na své zdraví. Canva

Dieta kajenského pepře

Pít a nejíst – tak by se dala shrnout dieta kajenského pepře. Jedná se o nápoj, který si buď koupíte, nebo připravíte doma. Ingrediencemi jsou: kajenský pepř (rozemleté chilli papričky odrůdy Cayenne), citron a javorový sirup. Pijete jej až 10 dní a nic nejíte – má tím dojít k nakopnutí metabolismu a vyššímu spalování (až o 25 % víc než standardně). Navíc se uvádí, že pepř snižuje chuť k jídlu. Známou propagátorkou je třeba Beyoncé.

Proč se této dietě vyhnout?

Pro tělo není důležitý jen příjem tekutin, ale také stravy. Bez jídla budete trpět bolestí hlavy, závratěmi a únavou, může dojít také na bolest břicha a žaludku. Dieta je hlavně detoxikační, nikoli redukční – váha se zredukuje pouze následkem absence jídla.

Rozhodně hubnutí podpoříte víc, když do jídelníčku zařadíte zdravou stravu, vyřadíte průmyslově zpracované výrobky a začnete pít větší množství vody (alespoň dva litry denně). Kajenský pepř má blahodárné účinky při boji proti infekcím a žaludečním vředům a v uvolňování hlenů, stačí ho však do jídelníčku zařadit jen coby koření.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz