Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Světlo z mobilu škodí! Jak být online i v noci a neubližovat si - chytrá řešení

Světlo z mobilu škodí! Jak být online i v noci a neubližovat si - chytrá řešení

Mnoho z nás si večer sedne ke sledování filmu nebo brouzdá po internetu. Přitom ale dochází k negativním vlivu modrého světla z obrazovek a displejů. Jak tedy omezit vliv elektroniky a světla na naše životy a zejména spánek? Podívejme se na pár tipů.

Přečtěte si také

Domácí švestkové knedlíky za pár korun podle pana Cuketky
Domácí švestkové knedlíky za pár korun podle pana Cuketky

Modré světlo narušuje tvorbu melatoninu vytvářeného v mozku a vysílá signály pro aktivitu. Melatonin je hormon usměrňující naše vnitřní biorytmy a kvalitu spánku. Ovlivnění jeho produkce narušuje spánkový rytmus. Používání elektroniky se dnes nelze zcela vzdát. Jak se vyhnout negativnímu vlivu elektroniky?

Změňte návyky 2 hodiny před spaním

Elektroniky bychom se měli vzdát 2 hodiny před spaním, kdy tělo začíná produkovat melatonin. Pokud chodíme spát pravidelně v 11 hodin, mozek jej začne vyplavovat asi v 9 večer. Když současně snížíte čas podvečerní používání elektroniky, negativní vliv modrého záření bude menší.

Vsaďte na menší přístroje

Pokud je třeba vyřídit emaily před spaním, udělejte to ze smartphonu, snížíte množství vyzařovaného modrého světla. Čím je větší obrazovka, tím více světla vyzařuje. Držte si monitor i displeje dál od obličeje. 

Pořiďte si vhodné osvětlení

Zvolte žárovky s teplejším odstínem světla. Smart žárovky umožňují jas a odstín regulovat. Mobilní aplikace je umí večer všude nastavit na tlumené světlo, které bude příjemnější.

Odstraňte modré světlo

Ztlumte si jas a použijte aplikace

Rozlišení obrazovky neovlivňuje tvorbu melatoninu tak moc, jako nastavení jasu. Čím jasnější je, tím více vyzařuje světla. Při používání před spaním si jas ztlumte. Některá zařízení už nabízejí možnost přepnutí do režimu čtení či večerního režimu a jas obrazovky tlumí automaticky. Stáhnout si můžete aplikaci f.lux pro automatické přizpůsobení jasu displeje denní době, která na počítači zablokuje modré záření. Podobné aplikace jsou i do mobilního telefonu.

Víte, že aplikace f.lux ve skutečnosti odstraňuje modré světlo opravdu z každého jednotlivého pixelu? Při sledování monitoru večer a v noci vás už nebudou tak bolet oči.

Čtěte na Kindle čtečce bez podsvícení

Verze Kindl čtečky bez podsvícení jsou vhodnější na čtení knih než iPad. Na okraj čtečky můžete připnout malou lampičku. Podívat se můžete do letáků na stránky Kupi.cz na čtečku knih Amazon Kindle 8 Touch nebo Čtečku knih Amazon Kindle 3. Uvidíte, která vám bude více vyhovovat.

Noste žluté brýle

Místo filtrů na elektroniku můžete využít i žluté brýle, které blokují modré záření z elektroniky. Sledujte vlnovou délku, kterou brýle umí blokovat a na jaké jsou určeny zařízení. 

Buďte co nejdéle na denním světle 

Čím více času denně strávíte venku na denním světle, tím lépe se organismus vyrovná s modrým zářením. Modré světlo nám ve dne pomáhá probudit organizmus k aktivitě, ale večer nám škodí, protože vysílá klamné signály k aktivitě a narušuje spánkový rytmus. Před spaním si vyvětrejte a zatemněte, Bude se vám lépe spát.