Co jíst, když máte problémy se srážlivostí krve?

Špenát je na srážlivost krve ideální Canva

Mezi velmi časté zdravotní obtíže dnešní doby patří špatná srážlivost krve. Je přitom jedno, zda se jedná o vysokou, nebo naopak nízkou srážlivost, obojí s sebou nese své specifické problémy. Pokud srážlivostí krve jakéhokoliv typu trpíte, je vhodné dodržovat jistý jídelníček, který vaše zdravotní problémy nebude zhoršovat, ale naopak vám udělá dobře.

Přečtěte si také

Jaké sýry jsou opravdu vhodné ke grilování? Zapomeňte na mozzarellu nebo fetu
Jaké sýry jsou opravdu vhodné ke grilování? Zapomeňte na mozzarellu nebo fetu

Hemofilie či Von Willebrandova choroba

Za špatnou srážlivostí krve je ve většině případů takzvaná hemofilie či známá Von Willebrandova choroba. Tyto choroby se často vyskytují u lidí, kteří trpí například poruchou resorpce, nedostatečnou syntézou faktorů, poruchou jaterních buněk či nedostatkem důležitého vitamínu K. Dále mohou tyto problémy potkat každého z vás v momentě, kdy u vás dojde k předávkování léčby takzvanými dikumariny či při obstrukční žloutence. Veškeré tyto komplikace poté způsobují špatnou srážlivost krve a je třeba jim přizpůsobit také svůj jídelníček.

Velmi důležitý je vitamín K

Pokud trpíte problémy se srážlivostí krve, je velmi podstatné, abyste do svého jídla zařadili potraviny s vysokým podílem vitamínu K. Ten je totiž velmi nezbytnou součástí pro tvorbu bílkovin v těle, které zajišťují správné srážení krve. Rovněž je důležitý pro udržení kostní hmoty a při její tvorbě. Tento vitamín je rozpustný v tucích a tepelnou úpravou se nemění. V těle se navíc neukládá do zásoby, nýbrž se v něm recykluje.

Květák také dokáže doplnit vitamín K Louis Hansel / Unsplash.com

Jaké jsou zdroje vitamínu K?

Vitamín K je přítomný v zelenině, tucích, ovoci či mase. Při špatné srážlivosti krve je vhodné přihlížet k tomu, jaký je jeho obsah v dané potravině. Pokud si tedy budete sestavovat svůj jídelníček tak, abyste měli stálý přísun vitamínu K, musíte brát rovněž v potaz, že některé potraviny jej obsahují více, a některé zase méně.

Kde vitamín K naleznete?

Je přítomen hned v celé škále potravin, mezi které patří například:

Zelenina

Nejvíce vitamínu K je obsaženo v listové zelenině. Největším nositelem vitamínu K je poté zejména kysané zelí. Mezi další produkty patří špenát, kapusta, hlávkový salát, rukola, čínské zelí či polníček. Vhodné je rovněž do jídelníčku zařadit květák či brokolici. Vysoký podíl vitamínu K najdete i v zelené petrželce, řeřiše či kopru. Naopak málo jej obsahují mrkev, celer, ředkvičky, rajčata, papriky či okurky.

Významným zdrojem vitamínu K jsou brokolice, špenát i petrželka Pixabay.com

Ovoce

Sušené švestky, mango, kiwi, maliny či ostružiny také obsahují vysoký podíl vitamínu K.

Vejce

Ve vaječném žloutku rovněž narazíte na tento vitamín.

Tuky

V tucích se setkáme s různým množstvím vitamínu K. Je vhodné preferovat slunečnicový či řepkový olej, větší podíl tohoto vitamínu je také v sójovém či olivovém oleji.

Jakým potravinám dát přednost?

  • Hovězí a vepřová játra
  • Celozrnné výrobky a oves
  • Brokolice, hlávkový salát, zelí, špenát, petržel
  • Hrách, fazole, čočka
  • Tofu, sójové boby
  • Kiwi, švestky, avokádo, banán aj.

Pokud žijete s poruchou krevní srážlivosti, musíte dbát na přiměřené a pravidelné dávky vitamínu K. Jeho významným zdrojem je také moringa olejodárná, která obsahuje vysoké množství minerálních látek a vitamínů. Díky pokrmům z moringy zajistíte svému organismu normální činnost cév, podpoříte imunitní systém, budete regenerovat své klouby a přispějete také k normální funkci vašeho metabolismu. Navíc je poživatelná jak za studena, tak za tepla. Udělat si z ní tak můžete hlavní pokrm či nápoj bohatý na vitamíny.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!