Amarant je silným zdrojem bílkovin, tuto pseudoobilovinu používali už Aztékové

Zrna amarantu na stole Tatyana Aksenova / Shutterstock.com

Příznivci zdravého stravování se stále častěji inspirují potravinami z exotických zemí, které mají bohatý nutriční obsah a četné zdravotní přínosy. Patří mezi ně také amarant. Pokud už jste někdy ochutnali quinou nebo pohanku, amarantu také přijdete na chuť. Označuje se za pseudoobilovinu, protože se liší od běžných obilovin. Jako potravina se používá už 8 tisíc let, a to zejména v různých oblastech Ameriky, kde má původ. Díky své lahodné chuti a vysokému obsahu živin byste se s ním měli seznámit také.

Přečtěte si také

Zapomeňte na alkohol! Tyhle tipy na zahřátí opravdu fungují
Zapomeňte na alkohol! Tyhle tipy na zahřátí opravdu fungují

Na co je dobrý amarant?

Amarantu neřeknou botanici jinak než laskavec. Jde o rod, který zahrnuje přes 60 druhů, ale jen 3 druhy se používají ke konzumaci. Pochází pravděpodobně ze Střední Ameriky a tvořil důležitou součást jídelníčku mnoha starých kultur, zejména Aztéků, Inků a Mayů. Je neuvěřitelně všestranný ve svém použití a je bohatý na antioxidanty, mikroživiny, vlákninu a bílkoviny. Má ořechovou a zemitou chuť, která se skvěle hodí k široké škále pokrmů. Amarant je vysoce výživná pseudocereálie, která má ve srovnání s jinými obilovinami vyšší obsah bílkovin, a přitom nízký obsah kalorií. Pokud nechcete přibrat, zajisté vás potěší, že 100 gramů vařených zrn poskytuje jen 103 kalorií.

Nesehnali jste amarant? Zkuste pohanku v akci

Kde koupit amarant a jak ho vypěstovat na zahradě?

Amarant můžete koupit v prodejnách se zdravou výživou, ale sázkou na jistotu je, objednat si ho na e-shopu Grizly, který má přes 4 000 výdejních míst po České republice a navíc dostanete dárky a vzorky k nákupu zdarma.
Jelikož jde o teplomilnou rostlinu, která má ráda oblasti blízko rovníku, ale můžete ji snadno vypěstovat i na české zahrádce. Skvělou volbou je laskavec zrnový. Je to jednoletá rostlina a vysévá se až začátkem léta, když už je půda prohřátá. Vysévejte zhruba do hloubky 1 centimetru a dbejte na to, aby byl záhon odplevelený.

Jelikož má rostlina ráda teplo, zvolte slunné místo a zavlažujte ji, aby půda zcela nevyschla. Je poměrně odolná, a pokud si myslíte, že jde jen o drobnou rostlinku, měli byste vědět, že vám vyroste do výšky kolem 1,5 metru. Na podzim vás potěší mohutnými klasy plnými semen. Jedna jediná rostlina vám dá až 2 kilogramy semen, to je velký rozdíl ve srovnání například s pšenicí. Klasy jednoduše vyklepete a semena před použitím důkladně vysušíte.

Amarant na poli v Peru Davis Dorss / Shutterstock.com

Využití v kuchyni

Sice se nepovažuje za obilovinu, ale můžete k amarantu přistupovat stejně jako k ostatním obilovinám. Skvělou volbou jsou kaše, polévky, saláty, omáčky a používá se také jako příloha k masitým i bezmasým pokrmům. Použití není nijak omezené a můžete s ním i skvěle experimentovat. Jelikož lze zrna snadno umlít na mouku, lze z amarantu dělat třeba i pečivo nebo těstoviny. Používají se dokonce i listy, a to třeba jako náhrada za špenát.

Na co dát pozor

Amarant, stejně jako většina semen, ořechů a zrn, obsahuje určitou kyselinu fytovou, zásobní molekulu fosforu, která se může vázat na mnoho minerálů a bránit nám v trávení a využití těchto životně důležitých živin. Vždy je lepší semena a zrna před vařením namočit, fermentovat nebo naklíčit, aby se neutralizovala většina kyseliny fytové. Rostlina amarantu má skromné množství kyseliny šťavelové, které by se měli vyhýbat nebo ji používat jen střídmě lidé s vážnějšími onemocněními, jako jsou dna, problémy s ledvinami nebo revmatoidní artritida.

Nutriční poklad, který koupíte na každém rohu

Amarant si nemusíte jen pěstovat, můžete si ho snadno koupit. Najdete ho na internetu, v obchodech se zdravou výživou a stále častěji i v regálech supermarketů. 1 kilogram stojí kolem 100 korun. Kromě vysokého obsahu vlákniny a bílkovin je také dobrým zdrojem manganu, hořčíku, fosforu, zinku a železa. Na trhu narazíte kromě zrn nebo mouky také na amarantový olej, který má výrazné léčivé účinky.

Amarant v misce rustamank / Shutterstock.com

Zdravotní výhody

Snižuje hladinu cholesterolu – Obsažené oleje a fytosteroly pomáhají snižovat hladinu cholesterolu, včetně LDL a triglyceridů.

Bojuje se záněty – Protizánětlivé vlastnosti peptidů a olejů v amarantu mohou zmírnit bolest a snížit záněty. To je zvláště důležité u chronických stavů, během kterých zánět narušuje vaše zdraví, jako je cukrovka, srdeční onemocnění a mrtvice. Amarantový olej můžete použít i na drobná poranění a specifická kožní onemocnění. Pokud si například zakopnete a podvrtnete si kotník, můžete ho použít ke snížení rizika zánětu.

Snižuje riziko rozvoje rakoviny – Stejné peptidy v amarantu, které chrání před zánětem, mohou také pomoci předcházet rakovině. Antioxidanty v amarantovém zrnu mohou dokonce pomoci chránit buňky před poškozením, které může vést k rakovině.

Spoustu bílkovin dostane vaše tělo i z bulguru

Krevní tlak – Obsažená vláknina a fytonutrienty mohou snižovat krevní tlak. Toto semeno bojuje s cholesterolem, záněty a krevním tlakem, což z něj dělá všestrannou potravinu pro zdraví srdce.

Silný zdroj bílkovin – Amarant je velmi bohatým zdrojem bílkovin a esenciálních aminokyselin. V jednom šálku najdete až 10 gramů čistých bílkovin. Tento protein je také vysoce biologicky dostupný, což znamená, že je stravitelnější než jiná semena a zrna.

Obsahuje lysinZelenina a obiloviny často postrádají tuto esenciální aminokyselinu. Amarant naštěstí obsahuje vysoké množství lysinu, který pomáhá tělu absorbovat vápník, budovat svaly a vyrábět energii.

Placky z amarantu Angelika Heine / Shutterstock.com

Lepší trávení – Nedostatečná konzumace vlákniny by mohla vést k zácpě, nadýmání, a dokonce i zvýšenému ukládání tuku. Tato potravina je vlákninou doslova nabitá. Díky tomu zasytí a napomáhá zdravému trávení, lepšímu cholesterolu, krevnímu tlaku a zpomaluje vstřebávání cukrů, aby tělo drželo krok s produkcí energie.

Je plný vitamínů – Najdeme zde vitamíny A, C, E, K, B5, B6, folát, niacin a riboflavin. Ty působí jako antioxidanty, zvyšují hladinu energie a kontrolují hormony.

Posiluje imunitní systém – Vysoký obsah vitamínů, minerálů a antioxidantů výrazně přispívá k lepší imunitě.

Šedivění – Pomáhá předcházet předčasnému šedivění, a to především díky minerálům, které toto semínko obsahuje.