Co dělat, když vám přijde nevyžádaná zásilka?

Zákazník přebírá dvě krabice od kurýra SaiArLawKa2 / Shutterstock.com

V poslední době roste počet případů s nevyžádanými balíčky. E-shopy i zásilkové společnosti tak využívají kontakty na spotřebitele a snaží se jim tímto podvodným způsobem prodat své zboží. Nemusí přitom jít o firmy, od kterých jste si v minulosti něco objednali. Většinou je vůbec nebudete znát. Jak se takovým nekalým praktikám bránit? A na co si dát největší pozor?

Přečtěte si také

Trápí vás bolestivé popraskané koutky rtů? Na vině může být nedostatek důležitých vitamínů

Jak postupovat?

Jakmile si něco objednáte, jste ze zákona povinni zboží převzít a zaplatit. V opačném případě musí ale nejprve obchodník dokázat, že na dané zboží existuje smlouva. A pokud se tato skutečnost neprokáže, vy vůči němu žádné povinnosti nemáte.

„Spotřebitel na své náklady nemusí nic vracet. Dokonce není ani nutné společnost o doručení neobjednané zásilky informovat,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Starší žena se překvapeně dívá na list papíru u notebooku Vera Prokhorova / Shutterstock.com

Podejte žádost o odstranění z databáze

Odborníci doporučují písemně upozornit odesílatele, aby vás odstranil z databáze. Máte na to plné právo. Pokud totiž s jeho jednáním nesouhlasíte, porušuje tím zákon o ochraně osobních údajů (GDPR). Nejlépe pošlete psaní doporučeně a s dodejkou. Pokud by to ale situaci nevyřešilo, obraťte se na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Pozor byste si měli dát i na konkrétní společnosti. Poškození spotřebitelé často zmiňují například polskou firmu Stander Sp. z.o.o., která svoje agresivní obchodní praktiky uplatňuje i v České republice. Jen za letošní rok přibyly stovky stížností.

Některé firmy jdou ale při porušování zákonů ještě dál a chtějí po lidech, aby přistoupili na různé formy předplatného. Často si přitom vybírají seniory, kteří se jim jen těžko brání. Zaplacením složenky se mnohdy zavážou k dalším platbám, které už se pohybují v mnohem vyšších částkách.

V souvislosti s tím je často zmiňována společnost Mylando, která se zaměřuje hlavně na spodní prádlo nebo bižuterii. Důležité je tedy zboží nepřebírat a nic písemně ani telefonicky nepotvrzovat.