Zdravé tuky v jídelníčku rozhodně neomezujte! Víte, které to jsou?

Olivový olej je velmi zdravý Pixabay / Pexels

Tuky k životu potřebujeme. Naše tělo z nich čerpá energii a vyživuje orgány a tkáně. Víte ale, které jsou ty vhodné, a které nikoli? Seznámíme vás s nimi!

Přečtěte si také

Mnoho lidí neví, jak správně otevřít kokosový ořech. Pomůže vývrtka, kladívko i trouba
Mnoho lidí neví, jak správně otevřít kokosový ořech. Pomůže vývrtka, kladívko i trouba

Není tuk jako tuk

V první řadě si musíme ujasnit důležitý fakt o tucích – všechny nejsou stejné. Dělíme je totiž na několik skupin, z nichž každá obsahuje různé množství nasycených a nenasycených mastných kyselin.

  • Živočišné tuky – převaha nasycených mastných kyselin 
  • Rostlinné tuky – převaha nenasycených mastných kyselin

Nasycené mastné kyseliny

Nacházejí se především v živočišných výrobcích včetně uzenin. Spadají sem však také oleje tropického původu, například ty kokosové či palmové. Největší množství nasycených mastných kyselin nicméně najdeme v čokoládě.

Nenasycené mastné kyseliny

Najdeme je především v rostlinných produktech, ale také v rybách. Pomáhají správné činnosti srdce a tělo se bez nich neobejde.

S živočišnými tuky se nejčastěji setkáte v podobě sádla či másla. S jejich konzumací to ale nepřehánějte congerdesign / Pixabay

Živočišné tuky

Jedná se druh tuku, který pro naše tělo není vhodný. Zpravidla totiž obsahuje nasycené mastné kyseliny, které zatěžují organismus a v pozdějším věku vedou k srdečním chorobám. Na druhou stranu se více hodí na smažení, protože se tak snadno nepřepálí. Své zastání v kuchyni tudíž jistě mají. Patří sem především sádlo, máslo a lůj

Dopřejte si je v akci – ale s mírou!

I zde ovšem můžete narazit na výjimku potvrzující pravidlo, a tou je rybí tuk. Ačkoliv se jedná o tuk živočišného původu, je zdraví prospěšný, snadno se tráví a podporuje správnou činnost organismu.

Proč bychom jich měli konzumovat méně?

Vysoký podíl živočišných tuků ve stravě (zejména pak s velkým množstvím nasycených mastných kyselin) vede k vysokému krevnímu tlaku, zvýšeným hodnotám cholesterolu, ucpávání tepen nebo omezení pohybu. Náročné trávicí procesy následně ubírají energii a tvoří příznivé prostředí pro další nemoci, jako je například cukrovka.

Samostatnou kapitolou je pak rychlý nárůst váhy a vznik obezity, s nímž se mohou živočišné tuky často pojit. V těle jsou totiž ideálním prostředím pro usazování cukrů, což následně vede k tloustnutí a dalším nemocem.

Nejvíce rostlinných tuků naleznete v rostlinných olejích, najít je ale lze i v olivách či ořeších Pixabay / Pexels

Rostlinné tuky

Rostlinné tuky jsou naopak pro naše zdraví velice prospěšné. Jejich konzumace nám přináší celou řadu výhod, které musíme zdůraznit. A není přitom vůbec těžké je v potravinách najít. Jsou totiž i tam, kde byste je nečekali. Typicky můžeme jmenovat například rostlinné oleje či olivy, rostlinné tuky nicméně najdeme i v ořeších a semínkách nebo v avokádu.

Proč bychom jich měli konzumovat více?

Rostlinné tuky umožňují přirozený přenos látek a živin po našem těle. Vitaminy se snáze vstřebávají, orgány jsou mechanicky chráněny, a dokonce získáváme tepelnou izolaci těla.

Dopřejte je svému zdraví – anebo je darujte

Tuky rostlinného původu nám přinášejí také vlastní specifické živiny, bez kterých se neobejdeme. Patří sem například omega-3 nebo omega-6. A navíc jsou dobré i z hlediska přínosu energie – dodávají jí dokonce 2x více než sacharidy nebo bílkoviny.

Abyste udrželi své zdraví v harmonii, dopřávat byste si měli oba dva druhy tuků Sebastian Coman Photography / Pexels

Který z olejů je lepší?

Jednoduše řečeno – ani jeden. Naše tělo totiž potřebuje všechny živiny. Z dlouhodobého hlediska je zcela jistě výhodnější preferovat rostlinné tuky, avšak ty živočišné nezavrhujme.

Ostatně třeba ryba je živočišného původu, přesto však obsahuje nenasycené mastné kyseliny. A naopak kokosový olej je původu rostlinného, ale obsahuje velké množství nasycených mastných kyselin.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz