Zdravé tuky v jídelníčku rozhodně neomezujte! Víte, které to jsou?

Olivový olej je velmi zdravý Pixabay / Pexels

Tuky k životu potřebujeme. Naše tělo z nich čerpá energii a vyživuje orgány a tkáně. Víte ale, které jsou ty vhodné, a které nikoli? Seznámíme vás s nimi!

Přečtěte si také

Děti koupání milují, ale příliš mýdla dráždí jejich pokožku. Připravujete jim koupel správně?
Děti koupání milují, ale příliš mýdla dráždí jejich pokožku. Připravujete jim koupel správně?

Není tuk jako tuk

V první řadě si musíme ujasnit důležitý fakt o tucích – všechny nejsou stejné. Dělíme je totiž na několik skupin, z nichž každá obsahuje různé množství nasycených a nenasycených mastných kyselin.

  • Živočišné tuky – převaha nasycených mastných kyselin 
  • Rostlinné tuky – převaha nenasycených mastných kyselin

Nasycené mastné kyseliny

Nacházejí se především v živočišných výrobcích včetně uzenin. Spadají sem však také oleje tropického původu, například ty kokosové či palmové. Největší množství nasycených mastných kyselin nicméně najdeme v čokoládě.

Nenasycené mastné kyseliny

Najdeme je především v rostlinných produktech, ale také v rybách. Pomáhají správné činnosti srdce a tělo se bez nich neobejde.

S živočišnými tuky se nejčastěji setkáte v podobě sádla či másla. S jejich konzumací to ale nepřehánějte congerdesign / Pixabay

Živočišné tuky

Jedná se druh tuku, který pro naše tělo není vhodný. Zpravidla totiž obsahuje nasycené mastné kyseliny, které zatěžují organismus a v pozdějším věku vedou k srdečním chorobám. Na druhou stranu se více hodí na smažení, protože se tak snadno nepřepálí. Své zastání v kuchyni tudíž jistě mají. Patří sem především sádlo, máslo a lůj

Dopřejte si je v akci – ale s mírou!

I zde ovšem můžete narazit na výjimku potvrzující pravidlo, a tou je rybí tuk. Ačkoliv se jedná o tuk živočišného původu, je zdraví prospěšný, snadno se tráví a podporuje správnou činnost organismu.

Proč bychom jich měli konzumovat méně?

Vysoký podíl živočišných tuků ve stravě (zejména pak s velkým množstvím nasycených mastných kyselin) vede k vysokému krevnímu tlaku, zvýšeným hodnotám cholesterolu, ucpávání tepen nebo omezení pohybu. Náročné trávicí procesy následně ubírají energii a tvoří příznivé prostředí pro další nemoci, jako je například cukrovka.

Samostatnou kapitolou je pak rychlý nárůst váhy a vznik obezity, s nímž se mohou živočišné tuky často pojit. V těle jsou totiž ideálním prostředím pro usazování cukrů, což následně vede k tloustnutí a dalším nemocem.

Nejvíce rostlinných tuků naleznete v rostlinných olejích, najít je ale lze i v olivách či ořeších Pixabay / Pexels

Rostlinné tuky

Rostlinné tuky jsou naopak pro naše zdraví velice prospěšné. Jejich konzumace nám přináší celou řadu výhod, které musíme zdůraznit. A není přitom vůbec těžké je v potravinách najít. Jsou totiž i tam, kde byste je nečekali. Typicky můžeme jmenovat například rostlinné oleje či olivy, rostlinné tuky nicméně najdeme i v ořeších a semínkách nebo v avokádu.

Proč bychom jich měli konzumovat více?

Rostlinné tuky umožňují přirozený přenos látek a živin po našem těle. Vitaminy se snáze vstřebávají, orgány jsou mechanicky chráněny, a dokonce získáváme tepelnou izolaci těla.

Dopřejte je svému zdraví – anebo je darujte

Tuky rostlinného původu nám přinášejí také vlastní specifické živiny, bez kterých se neobejdeme. Patří sem například omega-3 nebo omega-6. A navíc jsou dobré i z hlediska přínosu energie – dodávají jí dokonce 2x více než sacharidy nebo bílkoviny.

Abyste udrželi své zdraví v harmonii, dopřávat byste si měli oba dva druhy tuků Sebastian Coman Photography / Pexels

Který z olejů je lepší?

Jednoduše řečeno – ani jeden. Naše tělo totiž potřebuje všechny živiny. Z dlouhodobého hlediska je zcela jistě výhodnější preferovat rostlinné tuky, avšak ty živočišné nezavrhujme.

Ostatně třeba ryba je živočišného původu, přesto však obsahuje nenasycené mastné kyseliny. A naopak kokosový olej je původu rostlinného, ale obsahuje velké množství nasycených mastných kyselin.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz