V čem najdete nejvyšší obsah vitaminu C? Citron to překvapivě není

V čem najdete dostatečné a vstřebatelné množství vitaminu C? Viktoria Slowikowska / Pexels

Vitamin C je základní živinou pro udržení normálního stavu pokožky, cév, kostí a chrupavek. Podporuje také regeneraci, hojení, a to hlavní – spolu se zinkem či vitaminem A pomáhá posílit imunitní systém. Právě v období, kdy na člověka útočí bakterie, viry i běžné nachlazení, je dobré tělo podpořit – a vitamin C doplnit. Napadají vás hned citrusy? Možná budete překvapeni, ale citrony nepatří mezi nejbohatší zdroje céčka. Po čem sáhnout?

Přečtěte si také

Zmrzlina je celoroční hřích. Praktické tipy, jak poznat tu opravdu kvalitní
Zmrzlina je celoroční hřích. Praktické tipy, jak poznat tu opravdu kvalitní

Acerola, tajemná tropická třešeň

Ještě než porovnáme běžně dostupné suroviny, je tady královna mezi zdroji kyseliny askorbové – tropická třešeň acerola. Ta totiž obsahuje 1 500 mg vitaminu C na 100 g ovoce.

Pro lepší představu ji můžete srovnat s klasickými třešněmi, které při stejném množství obsahují pouhých 10 mg vitaminu. Výhodou je také dobrá vstřebatelnost, protože jedině tak se živina dostane tam, kam má. A k čemu všemu tento vitamin tělo potřebuje?

  • podporuje správnou funkci imunitního systému,
  • zvyšuje vstřebávání železa,
  • pomáhá snižovat únavu,
  • přispívá k normální činnosti nervové soustavy.

Co je tedy vitamin C? Kyselina askorbová – látka, kterou si lidské tělo neumí vyrobit, a proto je doplňována potravou. Jde o vitamin rozpustný ve vodě a jeho přebytek je z těla vylučován. Jaká je doporučená denní dávka?

  • 90 mg pro muže,
  • 75 mg pro ženy (85 mg pro těhotné),
  • 120 mg pro kojící maminky.

Vitaminová bomba! Acerola v akci vám už neuteče

A z čeho tento vitamín nejlépe získáte?

  1. Guava – na šálek 377 mg
  2. Sladká červená paprika, syrová – na šálek 190 mg
  3. Čerstvý rajčatový džus – šálek 170 mg
  4. Pomeranče – jeden kus 97,5 mg
  5. Jahody – šálek plátků 97,6 mg
  6. Papája – jeden kus 95,6 mg
  7. Růžový grapefruitový džus – na šálek 93,9 mg
  8. Brokolice – na šálek 81,2 mg
  9. Ananasové kousky – šálek 78,9 mg
  10. Brambory – větší kus 72,7 mg
  11. Růžičková kapusta, syrová – na šálek 74,8 mg
  12. Kiwi – jeden kus 64 mg
  13. Mango, syrové – šálek 60,1 mg
  14. Květák, syrový – šálek 51,6 mg
  15. Citron – jeden kus 44,5 mg

Namísto citronu si tedy dopřejte raději smoothie s ovocem či zeleninou z našeho seznamu. Avšak myslete na to nejdůležitější – nedoplňujte živiny nárazově, až když vás skolí bacil, ale spíše dlouhodobě. Nejlepším bojovníkem proti virózám je totiž zdravé tělo, které netrpí nedostatkem vitaminů a minerálů.

Ovoce a zeleniny není v jídelníčku nikdy dost Canva

Antioxidant pro celkové zdraví

Jak se nedostatek vitaminu C projevuje? Pokud máte dlouhodobý deficit tohoto antioxidantu, můžete pociťovat:

  • bolest kloubů,
  • zvýšenou únavu,
  • úzkosti, deprese,
  • náchylnost k častým onemocněním,
  • krvácející dásně
  • či nedostatečné hojení ran.

Jestliže jej naopak pravidelně doplňujete, pak vaše tělo může správně vytvářet kolagen. Přítomnost živiny se tedy projevuje:

  • zdravými kostmi a klouby,
  • vitální kůží,
  • skvělou imunitou
  • a řadou dalších benefitů!
Jak si dopřát rostlinnou stravu denně? Třeba v podobě lahodných smoothie koktejlů či kaší Roman Odintsov / Pexels

Zdravá snídaně? Na džus zapomeňte

Ačkoli si mnoho lidí myslí, že sklenice džusu po ránu je tou pravou cestou k doplnění céčka, opak je pravdou – džus má zbytečně vysoký obsah cukru. Raději si tedy dopřejte například řecký jogurt s kiwi a jahodami, papájové smoothie s kurkumou nebo omeletu s čerstvou paprikou.

A univerzální návod pro zdraví? Abyste měli dostatek živin, zařazujte rostlinnou stravu do jídelníčku denně. Kvalitní suroviny jsou to jediné, co pro sebe můžete udělat. Vyvážená potrava dělá divy – obzvláště, když už víte, v čem je velké množství tohoto vitaminu. Tak co si dáte?

Tip: Také jste dostali chuť na vitaminové smoothie? Tak to je dobré vědět, kde mají vhodný mixér v akci. Stolní mixér nejen na smoothies najdete například v Lidlu za 599 Kč či v Kauflandu za 399 Kč. A zamířit můžete i do Globusu, kde pořídíte tyčový mixér s příslušenstvím za 499 Kč. Nezapomeňte přibrat i chutné ovoce a zeleninu – nejlépe v bio kvalitě.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz