6 zajímavostí o třešních. Proč jsou dobré před spaním a opravdu se na ně nesmí pít mléko?

Žena drží v dlaních utržené třešně Isilvia / Shutterstock.com

„Na třešně se nesmí pít, bude tě bolet břicho!“ Typická věta našich maminek a babiček, kterou nás v dětství strašily každé prázdniny. Je to ale pravda? Přečtěte si šest zajímavostí o třešních, které vám mimo jiné prozradí, proč se vyplatí si na nich v létě pochutnávat, v čem jsou pro nás prospěšné i jak je to s oním zapíjením.

Přečtěte si také

Káva už nevydělává? Starbucks by mohl opustit Velkou Británii
Káva už nevydělává? Starbucks by mohl opustit Velkou Británii

1. Zdravé jako červená řepa

Proč třešně milujeme? Jsou sladké a šťavnaté, dají se z nich péct zákusky a buchty, dělat domácí marmelády, sirupy i další lahůdky. Věděli jste ale, že jsou i nesmírně zdravé? Svým obsahem vitamínů, minerálů a antioxidantů šlapou na paty i třeba takové superpotravině, jakou je červená řepa.

Třešně jsou bohaté na vitamíny C, A, B a E, na draslík, železo, hořčík, vápník, zinek, fosfor i jód. Jsou rovněž ceněným antioxidantem, který bojuje proti stárnutí buněk a působí jako prevence rakoviny i řady civilizačních chorob. Mají protizánětlivé účinky a dokážou poskytnout účinnou úlevu při artritidě nebo dně.

Kupte si peckovice nabité vitamíny v akci

2. Ideální svačinka po sportu

Doplňujete po fyzické aktivitě minerály pomocí iontových nápojů či jiných doplňků stravy? V létě sáhněte po třešních! Díky vysokému obsahu minerálů i 80% podílu vody jsou vhodné pro hydrataci organismu. Ta je potřebná nejen při sportu, ale v horkých letních dnech i při dlouhodobějším pobytu na slunci, kdy se člověk přirozeně více potí.

Žena v klobouku drží misku s třešněmi a jednu třešeň se chystá sníst Red Fox studio / Shutterstock.com

3. Pro lepší spánek i paměť

Kromě výše zmíněného obsahují třešně ve velkém množství také další dvě cenné látky. První z nich je melatonin neboli spánkový hormon. Ten přispívá k vyšší kvalitě spánku, a tedy i k lepší regeneraci a odpočinku. Pokud nechcete večer před ulehnutím zatěžovat své trávení konzumací celých plodů, dejte přednost čerstvě vylisované třešňové nebo višňové šťávě (cca 1 dcl).

Druhou látkou jsou potom antokyany, které mají schopnost udržovat spoje mezi neurony a zlepšují mozkovou činnost i paměť. Červené bobulky jsou proto ideálním mlsáním pro studenty a například i pro starší osoby.

  • Tip: Pokud nemáte přístup k domácím třešním ze zahrady, právě nyní je koupíte v obchodech nejlevněji. Ceny jsou aktuálně až o 50 % nižší než po zbytek roku, nejčastěji narazíte na třešně v akci za cca 89,90 Kč/kg. Přidejte si je na Kupi.cz do oblíbených položek a žádná sleva vám neunikne.

4. Pěstují se po celém světě od pradávna

Na prvních odrůdách třešní si prý pochutnávali již naši předci v době kamenné. Svědčí o tom nálezy pecek ve zkamenělinách na území dnešní Evropy a Asie. O jejich geografické rozšíření se zase nejspíše zasadili římští vojáci, kteří dostávali příděly třešní na svých cestách a odhazováním pecek nevědomky sázeli jeden třešňový strom za druhým. Do Ameriky je potom přivezli Evropané v 16. století.

Třešně v misce ve tvaru srdce Diana Taliun / Shutterstock.com

5. Česko je ve šlechtění třešní jedničkou

Na světě existuje asi 1 000 odrůd třešní. Z toho jednu polovinu tvoří trpké druhy a tu druhou sladké. U nás patří k nejoblíbenějším a nejchutnějším třešeň chrupka a srdcovka. Například takové odrůdy Karešova či Kordia jsou populárními výsledky českého šlechtitelství, a odrůda Tamara je dokonce považována za nejkvalitnější vůbec.

Hojně rozšířené jsou rovněž třešně ptačí, ty se nejčastěji používají pro průmyslově zpracované výrobky, jako jsou marmelády, jogurty a jiné mléčné výrobky, zmrzliny apod.

Třešně můžete sušit v sušičce na ovoce – co třeba v této?

6. Ovoce, které se (ne)zapíjí

Třešně patří k ovoci, které ve vodě velmi rychle kvasí a bobtná. A ještě více v mléce. Osoby s citlivějším zažíváním proto opravdu mohou po konzumaci velkého množství čerstvých třešní zapitých vodou pociťovat nevolnost či plynatost. Určitě se ovšem nejedná o problém, který by se týkal každého. Většina lidí zvládne běžně velkou misku třešní zapitou sklenicí vody normálně strávit.

  • Tip: Tepelně upravené třešně zažívací potíže nezpůsobují nikdy. Kromě marmelády nebo sirupu se dají také sušit v sušičce na ovoce nebo péct v troubě.
  • K jejich vypeckovávání si můžete pomoci brčkem a pecky vytlačovat nebo v domácích potřebách, hobbymarketech či na internetu koupit speciální odpeckovače třešní. Ty nejčastěji seženete ve dvou variantách. Levnější jsou ruční (v podobě „kleštiček“), o něco dražší jsou mechanické odpeckovače s nádobkou.