Borůvky jako vitamínová bomba: Proč je zařadit do svého jídelníčku hned teď?

Košík s borůvkami Subbotina Anna / Shutterstock.com

Borůvky jsou jedním z nejoblíbenějšího ovoce. Kromě skvělé chuti mají také množství pozitivních účinků na náš organismus. Jakým nemocem můžete předejít jejich konzumací a na co vše mají pozitivní účinek? Přečtěte si více o výhodách borůvek a zařaďte je do svého jídelníčku.

Přečtěte si také

Nejlepší tipy, jak v létě ochladit domácí mazlíčky
Nejlepší tipy, jak v létě ochladit domácí mazlíčky

Proč mají borůvky modrou barvu?

Lidé konzumují borůvky už tisíce let. Zatímco v minulosti se konzumovali především lesní borůvky, od začátku 20. stolení se staly velmi populární také kanadské borůvky, které zakoupíte ve většině supermarketů. Nazývané jsou také jako borůvky velkoplodé. V porovnání s lesními jsou větší a po jejich konzumaci nemáte zabarvenou pusu a jazyk na modro. Modrofialovou barvu zapříčiňuje sloučenina antokyanu, díky které borůvky v přírodě nepřehlédnete.

Věděli jste, že borůvky si můžete zasadit také na své zahradě? Sází se od jara do podzimu. Více o postupu sazení a péči, kterou zahradní borůvky vyžadují najdete v našem dalším článku.

Dva borůvkové koktejly nblx / Shutterstock.com

Borůvky jsou vitamínová bomba

Konzumace borůvek je velmi zdravá a doporučuje se při léčbě hned několika onemocnění. Borůvky obsahují množství vitamínu C, B6, B1 a také draslík, vápník, hořčík, železo, měď sodík, mangan, nikl, kobalt a kyseliny pantothenové. Ve všeobecnosti jsou borůvky považované za super potravinu, která má v sobě vysoký obsah vitamínů, vlákniny, živin a antioxidantů. Díky vitamínu C a anthokyanu pomáhají tělu vytvářet více proteinu a kolagenu.

Připravte si k snídani borůvky s jogurtem v akci

Proč zařadit borůvky do jídelníčku?

O borůvkách je známé, že podporují zdravý krevní tlak, duševní zdraví, pevnost kostí, chrání před srdečními nemocemi a jsou také skvělou prevencí rakoviny. Borůvky také obsahují velké množství antioxidantů, které mají pozitivní vliv na správnou funkci mozku.

Také jsou výborným pomocníkem lidí, kteří preferují zdravý životní styl. Obsahují velmi málo kalorií a zároveň dodávají tělu potřebný podíl vlákniny a vitamínů. Vhodné jsou také pro diabetiky, protože obsahují neomertilin, který snižuje hladinu cukru v krvi. Pomáhají také proti poruchám metabolismu, jejich konzumace se doporučuje i při léčbě revma nebo dny.

Co si můžete z borůvek připravit?

Čerstvé borůvky vydrží v lednici několik dní. Plody můžete také zamrazit, čímž prodloužíte jejich trvanlivost. Případně můžete borůvky povařit, smíchat s cukrem a nechat zamrazit – vznikne chutná a sladká dřeň, která je skvělým osvěžením v letních měsících.

I přesto, že borůvky chutnají skvěle samotné, můžete je zpracovat i dalšími způsoby. Výborné je například smoothie z borůvek. Vyzkoušet můžete také domácí pyré, džus, marmeládu nebo omáčku. Borůvky jsou vhodné i na zavařování. Skvěle se hodí také do koláčů, pudinku nebo muffinů.