Hroznový olej může soupeřit s olivovým a kromě pokrmů podpoří vaši krásu

Hroznový olej, semena a plody Rubanitor / Shutterstock.com

Vinná réva je zdrojem plodů, které si užíváme v mnoha podobách, ať už jako čerstvé ovoce, lahodné hrozinky, hroznovou šťávu, nebo víno. Často se ale zapomíná ještě na jeden dar, který z tohoto ovoce pochází, a sice na hroznová semena. Někteří je konzumují i s ovocem, jiní je raději vyplivnou a jsou i tací, kteří kvůli nim vyhledávají odrůdy vína bez semen. Je to ale chyba, právě semena v sobě ukrývají mnoho cenných látek a vyrábí se z nich hroznový olej.

Přečtěte si také

Češi letos za grilování ušetří: Kuřecí maso se vrací na ceny z roku 2019

Jak vzniká hroznový olej?

Získává se z hroznových semen, nejčastěji se k jeho výrobě využívají semena, která zbyla z hroznů použitých při procesu výroby vína. Jde tedy o vedlejší produkt při výrobě vína. Aby se mohl olej ze semen extrahovat, je potřeba je lisovat.

Možná si říkáte, proč kupovat olej, když můžete jíst hroznové víno. Hroznový olej se sice přirozeně vyskytuje v hroznech, ale nebude mít stejný nutriční účinek. Hrozny jsou zdravou svačinkou, ale nemají stejné koncentrované množství antioxidantů a zdravých tuků jako extrahovaný olej.

Hroznová semena, hrozny a hroznový olej Ermak Oksana / Shutterstock.com

Proč je hroznový olej tak drahý?

Jelikož je v semenech jen malé množství oleje, proces výroby je nákladný, a tudíž je i cena hroznového oleje velmi vysoká. Stejně jako u vína se cena liší podle značky. Lze ho pořídit v řádech stovek korun, ale i několika tisíc korun za litr. Většinou narazíte na malé lahvičky o obsahu 100–⁠500 ml.

Levný olej neznamená vždy kvalitní, vybírejte pouze oleje lisované za studena a nejlépe ty, které jsou označené jako organické a extra panenské. Levné oleje mohou vzniknout za pomoci chemikálií a někdy i vysokých teplot, což může změnit jejich chemické složení.

Co obsahuje?

Jelikož je mimořádně zdravý, měli by zbystřit všichni příznivci zdravého životního stylu. Obsahuje polynenasycené mastné kyseliny, omega-6 mastné kyseliny, kyselinu linolovou, fenolické antioxidanty a řadu vitamínů, zejména vitamín E. Je zde dokonce více vitamínu E než v jiných olejích, včetně olivového. V jedné lžíci naleznete 122 kalorií, 14 gramů tuku a čtyři miligramy vitamínu E, což je zhruba 19 % doporučené denní dávky.

K čemu se hroznový olej používá?

Používá se v domácnostech jako oblíbená náhrada tradičních olejů. Můžete ho využít na smažení, vaření, pečení nebo i grilování. Má čistou chuť, takže vašemu vaření nepřidá nechtěnou příchuť jako některé jiné oleje. Má také relativně vysoký kouřový bod, takže je bezpečnější volbou. Kouřový bod oleje je teplota, při které se olej začne teplem rozkládat. Kouřový bod hroznového oleje je 215 stupňů Celsia, tedy vyšší než u olivového i rostlinného oleje.

Skvěle se hodí do salátů a dresinků, protože je zdravý a nepřebije chuť jednotlivých ingrediencí. Vzhledem k obsahu mnoha důležitých látek je oblíbený i jako výživový doplněk. Známé jsou i jeho hydratační účinky, takže ho lze nanést i na pokožku a vlasy. V obchodech s přírodní kosmetikou si můžete všimnout, že například pleťové vody tento olej často obsahují.

Hroznový olej v nádobě, hroznové víno mama_mia / Shutterstock.com

Vedlejší účinky hroznového oleje

Je plný polynenasycených tuků (PUFA), zejména typů nazývaných omega-6 a omega-9. Ve správných dávkách mohou být tyto tuky protizánětlivé a zdraví prospěšné pro produkci hormonů, váš mozek, srdce a další orgány. Vysoké hladiny PUFA a omega-6 však nejsou zdravé, protože většina lidí již přijímá příliš mnoho těchto mastných kyselin ve své stravě. Nadměrný příjem těchto složek by mohl zvýšit riziko rakoviny.

Jako většina olejů i tento má vysoký obsah tuku, a proto by měl být konzumován s mírou. Nadměrná konzumace by se mohla projevit přibíráním na váze. Jde o mimořádně zdravý olej, ale jen v nízkých dávkách, proto to s jeho konzumací nepřehánějte. Neměl by být primárním zdrojem tuku ve vaší stravě a měli byste se snažit jej vyvážit jinými typy zdravých tuků.

Jaké zdravotní přínosy má hroznový olej?

Zdroj omega-6 – Naše tělo si tyto zdravé tuky nevytváří, proto je nezbytné, abychom je dostávali ve stravě. Přidání hroznového oleje do jídla má řadu zdravotních výhod. Strava bohatá na omega-6 mastné kyseliny je spojována s lepší ochranou před sluncem. Je to proto, že tyto sloučeniny mohou snížit zánět v těle a zlepšit bolest a otoky při popáleninách od slunce. Může také naši pokožku lépe chránit před škodlivými slunečními paprsky.

Záněty a inzulínové rezistence – Jeho konzumace zlepšuje zánětlivé stavy a také inzulínovou rezistenci.

Snížené riziko srdečních chorob – Obsahuje vysoké hladiny vitamínu E, který má antioxidační vlastnosti a prokázalo se, že přispívá k redukci poškozených buněk volnými radikály v těle. Tato ochrana pomáhá předcházet srdečním onemocněním a některým druhům rakoviny. Bylo také prokázáno, že nahrazení potravin s vysokým obsahem nasycených tuků těmi, které obsahují polynenasycené tuky, snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Hroznový olej v lahvičce s kapátkem, rozpůlené hrozny IRA_EVVA / Shutterstock.com

Snížení krevních sraženin – Přispívá ke snížení agregace krevních destiček, což snižuje srážlivost krve.

Zvlhčování pokožky – Existuje mnoho použití hroznového oleje pro pokožku, zejména na obličej. Protože obsahuje vysoké hladiny vitamínu E, může přispět k lepší pleti a snížení poškození UV zářením.

Vylepšená elasticita – Jeho mastné kyseliny mohou pomoci obnovit kolagen v kůži. Jak stárneme, naše pokožka kolagen ztrácí, což může přispívat k matné a ochablé pleti. Kolagen dodává pleti mladistvou pružnost a lesk. Protizánětlivé účinky mastných kyselin v tomto oleji mohou také pomoci rychleji hojit rány a snížit zjizvení způsobené chronickým zánětem rány.

Snížená citlivost – Jelikož obsahuje sloučeniny, které zvlhčují pokožku a snižují zánět, je to slibná léčba pro lidi s citlivou pokožkou. Zarudnutí, svědění a pálení, které přicházejí s citlivostí pokožky, mohou být zklidněny a chráněny lokálním použitím hroznového oleje nebo přípravku, který ho obsahuje.

Zdroj: Webmd.com, Verywellhealth.com, Draxe.com