Kolagen: Marketingový tah, nebo důležitý doplněk stravy? A jak vybrat ten nejlepší?

Kolagen v prášku, pilulkách a pevných tabletách, nápis collagen Maria Shipakina / Shutterstock.com

Kolagen je ve světě zdraví a kosmetiky často omílaným pojmem. Lze ho považovat za nejoblíbenější a nejprodávanější doplněk stravy. Na trhu najdeme mnoho typů kolagenových produktů, ale jak se v nich vyznat a zjistit, který je pro vás vhodný? Je opravdu tak důležitý pro naše tělo, nebo jsou to peníze vyhozené z okna?

Přečtěte si také

Pozor na nebezpečný elektrický lapač hmyzu. Z důvodu výrobní vady hrozí nebezpečí! Obchody ho stahují z prodeje
Pozor na nebezpečný elektrický lapač hmyzu. Z důvodu výrobní vady hrozí nebezpečí! Obchody ho stahují z prodeje

Co je to ten kolagen?

Kolagen je nezbytnou bílkovinou našeho těla. Jde o základní stavební složku pojivových tkání (kosti, vazy, šlachy), jeho role je velice důležitá a především nenahraditelná. Kolagen se také stará o pevnost a pružnost pokožky. Stárnutím v našem těle kolagenu ubývá, vrásky přibývají a přichází bolest kloubů a šlach.

Jaké typy kolagenu existují?

  • Typ I – nejrozšířenější typ, který najdeme v kostech (kloubech), zubech, šlachách a kůži, a to přibližně v 90 %.
  • Typ II – najdeme v chrupavkách.
  • Typ III – najdeme v kůži, svalech a kostech.
  • Typ IV – najdeme v cévních výstelkách.
Kolagenový prášek a kolagenové pilulky YuliaLisitsa / Shutterstock.com

Co všechno zajistí dostatek kolagenu?

  1. Zvyšuje elasticitu pokožky – pomalejší stárnutí, redukce tvorby celulitidy.
  2. Podporuje správnou funkci kloubů.
  3. Redukuje hladinu cholesterolu a přispívá ke zdraví srdce.
  4. Zvyšuje hustotu kostí.
  5. Detoxikuje organismus a zlepšuje kondici střev.

Krásnou a mladistvou pleť může mít každý

Jak kolagen doplnit?

Jak jsme psali výše, tvorba kolagenu se s věkem postupně snižuje, až se zcela zastaví, a proto je potřeba ho od určitého věku doplňovat. Kolagen se přestává v těle tvořit již kolem 30. roku života. Doplnit ho lze potravinovými doplňky nebo přísunem potravin, které kolagen obsahují.

Nejlepší účinky má hydrolyzovaný kolagen, který se získává speciální technologií a pro naše tělo se stává vstřebatelnějším a efektivnějším. Dalším typem je nativní kolagen, který je v přírodní formě, ale jeho výsledný efekt není silný, jelikož je pro naše tělo špatně vstřebatelný.

Na dřevěném prkénku jsou brokolice, jahody, pomeranč, citron, rajče, špenát, nápis vitamin C Danijela Maksimovic / Shutterstock.com

Zdroje kolagenu

Při výběru kolagenového produktu je zapotřebí zamyslet se nad tím, jaký typ kolagenu kupujete a jaké množství má. Většina produktů na našem trhu nepokryje ani doporučenou denní dávku. Pro účinky, zdravotní i kosmetické, je zapotřebí denně užívat 10–15 g kolagenu. Je důležité myslet na to, že ke tvorbě kolagenu lze přispět užíváním vitaminu C (jahody, černý rybíz, citrusy, červená paprika, zelí, špenát, česnek, cibule, …).

Pokud nejste zastánci doplňků stravy nebo si nejste jisti kvalitou, jako kolagenový zdroj vám poslouží potraviny jako maso, ryby, mořské plody, kvalitní hovězí vývar, vejce nebo mléčné výrobky.

Živočišný kolagen se nejčastěji dělí na hovězí kolagen, vepřový kolagen a rybí kolagen. První dva zmíněné zdroje jsou často součástí přípravků na klouby a celkovou funkci pohybového aparátu. Rybí kolagen je využíván k problémům s pletí. Díky své nízké molekulární hmotnosti je lépe vstřebatelný a tím jeho efektivita výrazně stoupá.