Vegetariánů je čím dál víc. Vliv má pandemie i širší nabídka rostlinných alternativ

Za oblibou rostlinných výrobků stojí reduktariáni a flexitariáni. Canva

Rostlinné stravování představuje v Česku rychle stoupající trend. Důvodem jsou nejen nové výživové směry a snaha lidí omezovat živočišné produkty, ale také rozšiřující se nabídka rostlinných alternativ masných i mléčných výrobků. Které jsou mezi spotřebiteli nejoblíbenější a jaké novinky se na trhu objevují?

Přečtěte si také

V detoxikaci těla vám pomohou i bylinky, na které stačí vyrazit do přírody. Znáte je?
V detoxikaci těla vám pomohou i bylinky, na které stačí vyrazit do přírody. Znáte je?

Téměř třetina Čechů plánuje dát přednost rostlinným výrobkům

Minulý rok v červenci agentura IPSOS zveřejnila na svých webových stránkách průzkum, z jehož výsledků vyplynulo, že 28 % lidí se chystá omezit spotřebu masa a dalších živočišných výrobků a nahradit je rostlinnými alternativami.

Poměrně velké je i povědomí Čechů o pozitivním vlivu rostlinných produktů na naši planetu. 40 % lidí věří, že rozsáhlá živočišná produkce má negativní vliv na životní prostředí, 64 % populace pak zaznamenalo nárůst nabídky rostlinných alternativ v obchodech. Průzkum také odhalil, že čistě rostlinné stravě nejvíce holdují mladí lidé do 35 let a největší zájem roste u mladé generace ve věku 15–20 let.

Rozšiřují se nové výživové směry

Právě zmíněné zvyšující se povědomí o probíhající klimatické změně je častým důvodem, proč čím dál více lidí volí veganské potraviny na úkor těch živočišných. Při výrobě rostlinných alternativ se spotřebovává méně vody a půdy, současně se snižuje uhlíková stopa a produkce skleníkových plynů, a i energetická náročnost je nižší než u současného velkochovu.

S tím souvisí i fakt, že v populaci roste počet reduktariánů a flexitariánů, kteří se snaží cíleně snižovat svou spotřebu živočišných produktů z etických, ekologických, zdravotních nebo jiných důvodů. Nové výživové směry poukazují na zvýšený zájem o ochranu životního prostředí i zvířat a udržitelný ekonomický rozvoj.

  • Reduktariáni – omezují živočišné produkty ve svém jídelníčku s ohledem na zdravější a udržitelnější svět.
  • Flexitariáni – převažuje u nich vegetariánský jídelníček s občasnou konzumací masa, které ovšem pochází z domácího chovu, bio farem nebo jiných šetrných a udržitelných zdrojů.
  • Vegani – živočišné produkty zcela eliminují nejen v rámci stravy, ale také co se týče oblékání, péče o tělo a celkově životního stylu.

Dalším motivem je zvědavost lidí a snaha o zpestření jídelníčku, čemuž napomohla i současná koronavirová krize – lidé mají doma více času vařit a zkoušet nové recepty a suroviny.

Zákazníci v obchodech nejčastěji nakupují rostlinné burgery či alternativy mléčných výrobků. Freepik

Zákazníci často kupují rostlinné burgery, ale nejen ty

V kategorii rostlinných alternativ u zákazníků jasně vedou náhražky masa. Jejich prodej vzrostl během posledních dvou let o více než dvě třetiny.

  • Populární jsou hlavně rostlinné burgery a párky, což dokazuje i fakt, že podle interní analýzy České veganské společnosti je možné na českém trhu sehnat 36 druhů veganských burgerů.
  • Veganského mletého naopak seženete jen pět druhů, (ne)rybích prstů tři druhy a pouze jedinou veganskou slaninu.

Významným trhem jsou také rostlinné alternativy mléčných výrobků – u „mléčných“ produktů zákazníci preferují suroviny jako kokos, rýže a mandle, z produktů roste zájem o rostlinná mléka, zmrzliny, smetany do kávy a jogurty.

Trend ovšem postupně proniká i do mnohých dalších kategorií potravin. Na pultech se začínají objevovat veganské omáčky, majonézy či cukrovinky, například novinka JOJO Veggie bonbóny bez želatiny.

Veganské výrobky nabízí privátní značky i fast foody

Rostoucího trendu si začínají poslední dobou všímat i velké značky a obchodní řetězce. Mnohé obchody začaly nabízet veganské privátní značky (Kaufland má „K-take it veggie“, Albert nabízí svou řadu „Veggie“ a Lidl výrobky pod značkou „My best Veggie“). Bezmasou variantu svých tradičních kuliček nabízí od minulého roku také nábytkářský řetězec IKEA.

O veganské produkty rozšiřují svou nabídku i fastfoody. V Burger Kingu si můžete již nyní objednat Plant-based Whopper, McDonald’s oznámil, že v tomto roce uvede pod značkou McPlant celou řadu výrobků z rostlinných alternativ. Ani česká produkce však není pozadu – velké oblibě se těší třeba rostlinný ManaBurger, který začala loni prodávat česká značka Mana.

  • Pro zajímavost: ManaBurger se stal absolutním vítězem třetího ročníku ankety Rostlinný produkt roku 2020. Do hlasování se zapojilo celkem 8 500 lidí, kteří hodnotili 10 nominovaných výrobků.
  • Kromě prvního místa, které obsadil zmíněný ManaBurger (s téměř 35 % hlasů), byly úspěšné také Next Level mini řízečky značky Vefro (17,1 % hlasů), dezert Alpro Absolutely coconut (9,6 %) nebo rostlinná boloňská omáčka Lunter (9,4 %).
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz