Z jídla mizí bílý jed. Výrobci zkoušejí sladit jinak, protože lidé chtějí výrobky bez cukru

Je cukr skutečně bílým jedem? congerdesign / Pixabay

O cukru se někdy říká, že je to bílý jed. Jde sice o nadsázku, nicméně faktem zůstává, že rafinovaného cukru přijímáme mnohem víc, než bychom měli. Výsledkem jsou pak často všelijaké zdravotní obtíže, a to včetně nadváhy či obezity. Naštěstí ovšem lidé postupně volají po změně – a výrobci na ně reagují. Varianty produktů slazené přírodněji a zdravěji se tak na trhu objevují čím dál tím víc.

Přečtěte si také

Pochutnejte si na portském víně. Poradíme, jak jednoduše v obchodech poznat to pravé od napodobenin
Pochutnejte si na portském víně. Poradíme, jak jednoduše v obchodech poznat to pravé od napodobenin

Cukr je všude

Náš organismus a zejména chuťové pohárky mají cukr rády. Už z historie jsme ostatně nastavení tak, že sladkou chuť vyhledáváme – dříve jí totiž byl vždy nedostatek a jedinými zdroji bylo ovoce, případně med.

Dnes už je to ale jinak – cukr se nachází dokonce i v potravinách, které se na první pohled tváří jako zdravé, nebo kde byste ho opravdu nečekali. Je v pečivu, v nejrůznějších nápojích, cereáliích, potravinových doplňcích i v umělém mléku pro děti. Cukrem jsme zkrátka zcela přesyceni a naše tělo i psychika nám to dávají znát.

Ruku v ruce s jeho přílišným příjmem jdou totiž například nejrůznější zdravotní problémy (zvýšení krevního tlaku, poškození lipidů v těle, zvýšení hladiny triglyceridů, cukrovka v kombinaci s inzulinovou rezistencí) a tloušťka.

A málokoho také napadne, že je cukr značně návykový. Když ho konzumujete, dochází k produkci endorfinu – hormonu štěstí. Cítíte se v pohodě, šťastní, plní energie a radosti. Bohužel je to jen krátkodobý pocit, jelikož váš mozek ihned vydá signál k produkci inzulinu, který cukr odbourá. Energie i radost je ta tam a vy ho potřebujete víc.

Cukr se v dnešní době schovává prakticky skoro úplně všude pasja1000 / Pixabay

Lidé chtějí jídlo bez cukru

Čím dál tím více spotřebitelů se zajímá o své zdraví a o to, co vlastně konzumují. Agentura Ipsos provedla v červnu výzkum, který ukázal, že se takto stravuje 38 % Čechů. K tomu patří i snížení příjmu cukrů. To vítají obzvláště nejrůznější odborníci z řad lékařů a výživových poradců – obézních lidí a diabetiků totiž v současnosti rapidně přibývá.

A i výrobci samozřejmě na volání svých zákazníků reagují a hledají zdravější alternativy bílého cukru, které ovšem produktům zachovají jejich typicky sladkou chuť. Najít tak můžete výrobky se stévií, která je vhodnější do nápojů, med, případně datlový či agávový sirup. Ty jsou ale svou energetickou hodnotou a nutričním profilem dost podobné jako cukr.

Originální sladidlo, které si zamiluje každý

Obliba stoupá taktéž u čekanky a sirupu z ní. Například firma Emco takto sladí některého druhy svých ořechových tyčinek, ovesné kaše apod. A mlékárna Kunín, ta vsadila na sladkou chuť ovoce a připravila řadu JEN.

U takovýchto produktů nicméně musíte samozřejmě počítat s vyšší cenou, protože například čekanka stojí hodně peněz a na trhu jí není zatím dost.

Čekanka – nenápadná, modrá rostlinka, jejíž kořen nicméně vychvaluje čím dál tím více výrobců potravin Dieter Staab / Pixabay

Vyhněte se rafinovaným cukrům

Přemíra cukru konečně začíná být out, protože mnoho lidí pochopilo, jaké má důsledky. Řada výrobců tak jeho objem ve svých produktech snižuje, nebo přestává používat úplně a volí výše zmíněné alternativy. A stále méně využívají i glukózo-fruktózový sirup – a to je skvělé! Fruktóza totiž není pro náš organismus vhodná, jelikož například způsobuje záněty jater. 

Pokud chcete i vy přestat konzumovat příliš cukru, máte v podstatě dvě možnosti:

  1. Vyhněte se všem slazeným potravinám. A když vás honí mlsná, jezte jen přirozeně sladké věci, jako je například zcela přírodní ovoce.
  2. Aktivně vyhledávejte a nakupujte takové potraviny, které jsou slazeny zdravějšími způsoby. V tomto případě se však neobejdete bez pozorného čtení etiket a složení výrobků. A navíc, v některých obchodech je najdete v samostatném oddělení, jinde jsou však umisťovány spíše nenápadně.
Pokud znáte ten správný postup, se sladkým jídlem se úplně loučit nemusíte. Stačí jen umět chytře vybírat Sheena Wood / Pexels

Čím nahradit cukr?

Odstranit cukr z jídelníčku nejde úplně jednoduše – ale je to možné! Postupně jej vyřazujte a nahrazujte zdravějšími alternativami, stačí pouze vytrvat. A časem pak zjistíte, že sladíte méně a méně a je vám čím dál lépe. Jaké možnosti máte?

  • Stévie
  • Javorový a čekankový sirup (pozor na cukralózu)
  • Kokosový cukr
  • Xylitol a erythritol
  • Cukrová melasa
  • Yacon sirup
  • Obilné slady a sirupy

A samozřejmě to nejvíc přírodní řešení!

Tato sladidla jsou všechna použitelná a o dost zdravější než bílý cukr. Samozřejmě ani je nelze jíst v neomezené míře. Ke sladkému ideálně vždy přistupujte tak, jako jej vnímali naši předci – jako k něčemu výjimečnému a vzácnému.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!