Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Zdraví na talíři: superpotraviny z českých lesů a zahrádek

Zdraví na talíři: superpotraviny z českých lesů a zahrádek

Představíte si pod pojmem superpotraviny exotické plodiny, jejichž název ani neumíte správně vyslovit? Ano, dnes jsou u nás k dostání potraviny z celého světa, které obsahují spoustu prospěšných látek, ale takové rostou i u nás a není jich málo! Některé si dokonce můžete nasbírat v lese nebo vypěstovat na zahrádce a nemusíte kupovat drahé plodiny, které mají za sebou dlouhý převoz. 

Přečtěte si také

Co dělat, když v obchodě něco rozbijete? Ne vždy musíte zboží zaplatit!
Co dělat, když v obchodě něco rozbijete? Ne vždy musíte zboží zaplatit!

V čem jsou tak skvělé

Jaká je tedy přesná definice superpotravin? Ta neexistuje, ale obecně to znamená, že obsahují velké množství vitaminů, minerálů, antioxidantů a stopových prvků. Jaké zdravé látky konkrétní plodina obsahuje, nám často napoví barva - například mrkev je plná karotenoidů. Jaké české ovoce, zelenina, ořechy nebo houby mají nejvíce benefitů?

Česnek

Česnek se používal jako lék už ve starověku. Pomáhá proti chřipce a nachlazení a dá se použít i jako přírodní náhrada antibiotik při méně závažných infekcích. Obsahuje vitaminy C a B a z minerálů například vápník, železo, zinek, hořčík, sodík nebo draslík.  

Kapusta

Někdo ji miluje, někdo nenávidí, kapusta je ale každopádně hvězda mezi zeleninou. Je doslova nabitá antioxidanty, tak chrání buňky těla před volnými radikály. Pomáhá bojovat proti kardiovaskulárním chorobám, astmatu nebo rakovině. Navíc obsahuje jen 50 kalorií na 100 g, tak si kadeřávek oblíbili fitness nadšenci. Nesnesete jeho chuť? Přidejte ho do smoothie s ovocem a téměř ji neucítíte.  

Mák obsahuje hodně vápníku, vitamínů E a B a minerálů jako hořčík, železo a zinek.

Lněné semínko

Len pochází z Asie, u nás se ale pěstuje od nepaměti. Semínko lnu obsahuje velké množství vlákniny, omega-3 mastné kyseliny a spektrum vitaminů (B, C, E) a minerálů (železo, hořčík, vápník nebo draslík). Lněné semínko také obsahuje fytoestrogeny - rostlinné ženské hormony a díky tomu pomáhá srovnávat hormonální rovnováhu žen a bojuje s neplodností. 

Mák

Mák setý je kvůli nelegálnímu trhu s opiem kontroverzní plodina, je to ale škoda, protože má plno jiných benefitů. Co dělá z máku superpotravinu, je hlavně obsah vápníku, vitamínů E a B a minerálů jako hořčík, železo a zinek. 

Vlašské ořechy

Existují důkazy, že lidé u nás louskali ořechy už v neolitu. A věděli proč! Maso nebylo na menu každý den, tak si museli poradit jinak. Vlašské ořechy dokázaly zasytit díky kvalitním bílkovinám a nenasyceným tukům. Také obsahují vitamíny B a E, hořčík a zinek. Připomíná vám "vlašák" něco? Ano, vypadá jako celkem věrná kopie lidského mozku a není to náhoda, díky omega-3 a omega-6 mastným kyselinám je to plodina, která posiluje nervovou soustavu a mozek. Pravidelná konzumace těchto ořechů může pomoci seniorům předcházet neurodegenerativním onemocněním jako demenci nebo Alzheimerově chorobě. 

Petržel

Věděli jste, že petržel obsahuje 3x více vitamínu C než pomeranč? Nejenže je to tedy chutné koření, které se hodí téměř do jakéhokoliv jídla, ale je to i superpotravina, která podporuje imunitu. Díky velkému množství železa také pomáhá při anémii. Petřželi nechybí ani další minerály jako vápník, draslík nebo hořčík. A to není všechno, snižuje také krevní tlak, čistí krev a ledviny a pomáhá na řadu trávicích obtíží.