Pokud bychom měli ukázat na nějaký trh, který kvůli koronaviru zažívá krizi v globálním měřítku, pak by to mimo jiné mohl být právě trh s luxusním zbožím. V současné době se odhaduje, že by celosvětové prodeje tohoto typu zboží mohly klesnout až o 35 %. Oproti krizi, způsobené epidemií SARS, a finanční krizi v roce 2008, bude zřejmě trh s luxusem trpět kvůli koronaviru mnohem víc.
Trajektorie opadu zájmu o luxusní značky jako by kopírovala šíření samotného koronaviru. Nejdříve opatření související s koronavirem dopadla na trh v Číně, pak přišel útlum i v ostatních asijských státech – v Japonsku či Jižní Koreji. O pár týdnů později následovaly Evropa a Spojené státy.
Velice silně byly koronavirem zasaženy Čína a Itálie. Čínští obyvatelé se na trhu s luxusním zbožím v roce 2019 podíleli podle dat analytické společnosti Bain & Company 90 %, zatímco v Itálii zase sídlí řada luxusních značek, které zde mají také své klíčové dodavatele.
Výrobci luxusního zboží ale stačili na koronavirus docela rychle zareagovat. Namísto šátků či drahých parfémů začaly firmy vyrábět roušky, ochranné oblečení pro zdravotníky a dezinfekci na ruce. Mnoho firem dokonce poskytlo peněžní dary nemocnicím a jiným neziskovým organizacím.
Toto ale samozřejmě firmy nevytrhne. Na luxusním zbožím totiž závisí živobytí milionů lidí po celém světě, ať už jde o pracovníky v továrnách, provozovatele obchodů a prodavače či řemeslníky.
Jedním z hlavních důvodů, proč se trh s luxusním zbožím jen tak nevzpamatuje, jsou uzavřené hranice a restrikce jednotlivých zemí pro cestování. Odhaduje se totiž, že 20 až 30 % tržeb za luxusní zboží udělají právě turisté v cizině. Jen v roce 2018 podnikli Číňané 150 milionů cest do zahraničí.
Asiaté v cizině nakupují přepychové zboží nejen proto, že jsou ceny v Evropě nižší, ale také pro ten pocit, že si kupují něco evropského. Nákupy jsou tak pro ně nedílnou součástí jejich cestovatelského zážitku. Není tedy divu, že české kamenné prodejny s luxusním zbožím zejí prázdnotou a nemají tržby. Pomoci jim mohou jen nákupu chtiví turisté ze zahraničí.
Doba, kdy se trh s luxusním zbožím podaří postavit zpět na nohy, závisí na mnoha okolnostech, které je v tuto chvíli těžké předvídat. Jedno je však téměř jisté – firmy budou muset zapracovat na platformách pro prodej na internetu a online komunikaci se zákazníky.
Nejenže luxusním značkám byly kvůli koronaviru uzavřeny prodejny (u nás znovu otevřeny 27. dubna), nekonají se ani módní přehlídky a týdny módy v Miláně, Londýně, Paříži či New Yorku, na které se každoročně milovníci luxusu tolik těší. Právě ony byly až do této chvíle nejdůležitějším komunikačním kanálem těchto firem se zákazníky.