Koronavirus nás prakticky ze dne na den uzamkl všechny doma. Nikde nikdo nebyl, žádný pohyb, žádný frmol, jen si někteří možná po letech všimli, jak je česká příroda nádherná a ptali se sami sebe, proč proboha netráví víc času venku. Kde však ruch neutichl, jsou naše obchody. Nutno smeknout před zaměstnanci v hypermarketech a supermarketech, kteří si za posledních pár týdnů museli sáhnout na samé dno. Čeští spotřebitelé totiž podnikli nájezdy na obchody.
Zdá se, že je toto kritické období za námi a všichni mají své spíže už naplněné. Tedy ne všichni, ale ti, kteří se nechali strhnout humbukem okolo onemocnění COVID-19.
Podle průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) se 60 % českých spotřebitelů začalo předzásobovat počínaje posledním únorovým týdnem.
O tom ostatně svědčí i data maloobchodního auditu firmy Nielsen, právě v tomto týdnu totiž narostly tržby rychloobrátkového zboží o 20 % v porovnání s tím samým obdobím před rokem. Prakticky hned byly vyprodány dezinfekční gely a cokoli dezinfekčního na ruce, dále pak čisticí prostředky, těstoviny, mouka či kvasnice. Však na to určitě dlouho nezapomeneme.
Jako by se Češi na chvíli uklidnili, protože v prvním březnovém týdnu byl nárůst oproti minulému roku jen čtyřprocentní. Pak to ale všechno začalo nanovo. V 11. týdnu, tedy od 9. do 15. března, vyskočily prudce nahoru tržby nejen za potraviny, ale také za drogerii, dohromady to bylo o 40 % více oproti roku předchozímu.
Za tímto nárůstem tržeb však nestojí častější návštěvy obchodů, kterým jsme se snažili spíše vyhnout, ale přetékající nákupní vozíky – tedy nakoupit pokud možno jen jednou a pořádně. Tentokrát slevové akce v obchodech nehrály žádnou větší roli, lidé nakupovali všude a klidně i nevýhodně, hlavně, že bylo co.
Pro někoho, možná překvapivě, překonalo drogistické zboží v koronavirovém období zájem o potraviny. Nicméně nutno podotknout, že nákup drogerie je již delší dobu u spotřebitelů na vzestupu.
Mezi nejrychleji rostoucí kategorie výrobků patřily dezinfekční prostředky na ruce, u nichž tržby narostly o neuvěřitelných 700 %! Hned po nich lidé kupovali vlhčené ubrousky, kde byly tržby o 400 % vyšší, a dezinfekci na prádlo (nárůst o 300 %). Na odbyt šly i dezinfekční prostředky do domácnosti, kde byl nárůst o 220 %, tekutá mýdla (nárůst o 200 %), toaletní mýdla (nárůst o 140 %) a gumové rukavice (nárůst o 130 %). Nedostatkovým zbožím byl nějakou dobu také toaletní papír.
Co se potravin týče, zde se na prvních příčkách umístily kypřicí přísady, kde byl zaznamenán nárůst o 224 % v porovnání s rokem předchozím. Lidé se také rozhodli péct si pečivo doma, protože na odbyt šly ve velkém směsi na pečení chleba – nárůst o 220 % a také mouka (nárůst o 191 %).
Dále byl patrný nárůst u luštěnin (183 %), rýže (172 %), těstovin (150 %), fazolí v omáčce (145 %) či hotových omáček (100 %). Nahoru šel povážlivě i alkohol, především pak ten tvrdý a pivo.
Je tedy vidět, že spotřební chování Čechů se zásadně změnilo, na odbyt šly především základní potraviny a dezinfekce, na rozdíl od luxusního či prémiového zboží, o které v současnosti není příliš zájem.