Ohlédnutí za uplynulými týdny: Takto vypadaly nájezdy na české obchody

Na nákup musíme vyrazit v rouškách Canva

Koronavirus nás prakticky ze dne na den uzamkl všechny doma. Nikde nikdo nebyl, žádný pohyb, žádný frmol, jen si někteří možná po letech všimli, jak je česká příroda nádherná a ptali se sami sebe, proč proboha netráví víc času venku. Kde však ruch neutichl, jsou naše obchody. Nutno smeknout před zaměstnanci v hypermarketech a supermarketech, kteří si za posledních pár týdnů museli sáhnout na samé dno. Čeští spotřebitelé totiž podnikli nájezdy na obchody.

Přečtěte si také

Tesco otevře desítky dalších prodejen Žabka
Tesco otevře desítky dalších prodejen Žabka

Tesco otevře desítky dalších prodejen Žabka

Je nákupní šílenství nadobro za námi, nebo nás další ještě čeká?

Zdá se, že je toto kritické období za námi a všichni mají své spíže už naplněné. Tedy ne všichni, ale ti, kteří se nechali strhnout humbukem okolo onemocnění COVID-19.

Podle průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) se 60 % českých spotřebitelů začalo předzásobovat počínaje posledním únorovým týdnem.

O tom ostatně svědčí i data maloobchodního auditu firmy Nielsen, právě v tomto týdnu totiž narostly tržby rychloobrátkového zboží o 20 % v porovnání s tím samým obdobím před rokem. Prakticky hned byly vyprodány dezinfekční gely a cokoli dezinfekčního na ruce, dále pak čisticí prostředky, těstoviny, mouka či kvasnice. Však na to určitě dlouho nezapomeneme.

Druhá nákupní vlna v 11. týdnu

Jako by se Češi na chvíli uklidnili, protože v prvním březnovém týdnu byl nárůst oproti minulému roku jen čtyřprocentní. Pak to ale všechno začalo nanovo. V 11. týdnu, tedy od 9. do 15. března, vyskočily prudce nahoru tržby nejen za potraviny, ale také za drogerii, dohromady to bylo o 40 % více oproti roku předchozímu.

Za tímto nárůstem tržeb však nestojí častější návštěvy obchodů, kterým jsme se snažili spíše vyhnout, ale přetékající nákupní vozíky – tedy nakoupit pokud možno jen jednou a pořádně. Tentokrát slevové akce v obchodech nehrály žádnou větší roli, lidé nakupovali všude a klidně i nevýhodně, hlavně, že bylo co.

Češi vzali drogerie útokem, nejvíce se prodávaly dezinfekční gely Ulrike Mai / Pixabay.com

Nákup drogerie v číslech

Pro někoho, možná překvapivě, překonalo drogistické zboží v koronavirovém období zájem o potraviny. Nicméně nutno podotknout, že nákup drogerie je již delší dobu u spotřebitelů na vzestupu.

Mezi nejrychleji rostoucí kategorie výrobků patřily dezinfekční prostředky na ruce, u nichž tržby narostly o neuvěřitelných 700 %! Hned po nich lidé kupovali vlhčené ubrousky, kde byly tržby o 400 % vyšší, a dezinfekci na prádlo (nárůst o 300 %). Na odbyt šly i dezinfekční prostředky do domácnosti, kde byl nárůst o 220 %, tekutá mýdla (nárůst o 200 %), toaletní mýdla (nárůst o 140 %) a gumové rukavice (nárůst o 130 %). Nedostatkovým zbožím byl nějakou dobu také toaletní papír.

Češi se během karantény dali na pečení ds_30 / Pixabay.com

Nákup potravin v číslech

Co se potravin týče, zde se na prvních příčkách umístily kypřicí přísady, kde byl zaznamenán nárůst o 224 % v porovnání s rokem předchozím. Lidé se také rozhodli péct si pečivo doma, protože na odbyt šly ve velkém směsi na pečení chleba – nárůst o 220 % a také mouka (nárůst o 191 %).

Dále byl patrný nárůst u luštěnin (183 %), rýže (172 %), těstovin (150 %), fazolí v omáčce (145 %) či hotových omáček (100 %). Nahoru šel povážlivě i alkohol, především pak ten tvrdý a pivo.

Je tedy vidět, že spotřební chování Čechů se zásadně změnilo, na odbyt šly především základní potraviny a dezinfekce, na rozdíl od luxusního či prémiového zboží, o které v současnosti není příliš zájem.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!