Vánoce 2019 – jaké byly, co jsme dostali a kolik jsme za ně utratili?

Útrata Čechů o letošních Vánocích byla rekordní (Foto: freestocks.org on Unsplash)

Dle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro úvěrovou společnost Profi Credit letos opět vzrostly vánoční výdaje Čechů, a to na částku 12 297 Kč. 7 046 Kč z této sumy bylo utraceno za dárky a zbývající část připadla na vánoční stromek, dekorace, potraviny a podobně. O kolik více Češi utráceli v porovnání s předchozími roky? A co vůbec nakupovali?

Přečtěte si také

Jak vyrobit domácí termix, tvaroháček nebo čokoládovou pěnu, po kterých se budou děti olizovat
Jak vyrobit domácí termix, tvaroháček nebo čokoládovou pěnu, po kterých se budou děti olizovat

Češi se mají dobře

Celkové výdaje Čechů na věci spojené s Vánoci rok co rok rostou. Skrývá se za tím především vyšší útrata za dárky. Od roku 2017 totiž potřebovali vždy na následující Vánoce kvůli nákupu dárků o 1 000 Kč ročně více. Rostoucího trendu si všiml generální ředitel Profi Creditu Pavel Klema, který uvedl: „Výdaje Čechů na vánoční dárky od roku 2016 vzrostly o 55 procent. Vypovídá to o jejich neustále se zvyšující životní úrovni, přetrvávajícímu optimismu a ochotě utrácet.“

Na to, že Češi utrácejí více než v předešlých letech, upozornil i Lukáš Kovanda, hlavní ekonom CZECH FUND, který řekl: „Česká republika byla v roce 2019 zjevně hodná, protože tak štědrý jako letos Ježíšek nikdy v minulosti v českých zemích nebyl.“

Průměrný vánoční balík vážil přes 7 kilogramů

Průměrný vánoční balík doručený do domácnosti vážil více jak 7 kilogramů. Vyplývá to ze statistik adventní přepravy služby Zaslat.cz. Do firem chodily v průměru čtyřkilogramové zásilky.

Přestože byl průměr vánočního balíku 7,2 kg, medián, tedy střední hodnota, byl pouze 1 kilogram. „Velký rozdíl obou údajů je dán zvýšenou poptávkou po přepravě nadrozměrných zásilek těžších než 100 kilogramů. Předpokládáme, že si lidé kromě drobných dárků nadělovali také nábytek, zahradní techniku a další vybavení do domácnosti,“ vysvětluje Miroslav Michalko, spoluzakladatel a CEO Zaslat.cz. Tato skutečnost měla vliv i na velikost vánočních balíků. Zatímco průměrná délka strany zásilky mívá 39 centimetrů, mnohem obvyklejší byl balík o velikosti A4 s výškou 5–7 centimetrů.

Zcela opačný byl trend u firemních zásilek. Zatímco průměrný balík vážil 3,9 kg a měřil 40 cm, medián dosahoval k 8 kg a krabici s hranou o velikosti 30 cm. „Je to de facto krabice od vína, která se stává v předvánočním čase jedním z typických artiklů pro přepravu. Následně se do distribuce dostanou i jednotlivé lahve, které tím snižují průměrnou váhu,“ dodává Michalko.

Vánoce Čechů v roce 2019 byly štědré

Co bylo pod stromečkem nejčastěji?

Dle Kovandy se pod stromečkem na Štědrý den nacházely dárky v hodnotě desítek miliard korun. Mezi hity patřily technologické hračky (chytré spotřebiče, fitness náramky aj.), ale i dárky tradiční – na těch se shodl s respondenty průzkumu společnosti Nielsen Admosphere. Ti mezi nejpopulárnější dárky zařadili kosmetiku (49 % respondentů), oblečení (42 %) a knihy (26 %). 

Vydařené Vánoce neměli jen obdarovaní, ale i firmy, které dárky dodávaly – například e-shopy. U těch si zákazníci objednali zboží v hodnotě větší než 52 miliard korun. Alza.cz například během jediného týdne utržila 1,44 miliardy korun. 

Z čeho byly dárky placeny?

56 % respondentů průzkumu uvedlo, že vánoční výdaje byly pokryty z financí na běžný provoz. 42 % respondentů sáhlo do úspor vytvořených v průběhu roku a zbytek (2 %) si na dárky musel půjčit. Malé procento vánočních úvěrů může být pro mnoho lidí překvapením. S vysvětlením ale přichází Klema, který dodává: „Půjčky na samotné vánoční dárky jsou však navzdory obecnému přesvědčení velice výjimečné. Lidé si v předvánočním období půjčují spíše na nečekané výdaje, na které jim kvůli útratě za dárky a ostatní vánoční nákupy nezbude.“

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz