Vánoce 2019 – jaké byly, co jsme dostali a kolik jsme za ně utratili?

Útrata Čechů o letošních Vánocích byla rekordní (Foto: freestocks.org on Unsplash)

Dle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro úvěrovou společnost Profi Credit letos opět vzrostly vánoční výdaje Čechů, a to na částku 12 297 Kč. 7 046 Kč z této sumy bylo utraceno za dárky a zbývající část připadla na vánoční stromek, dekorace, potraviny a podobně. O kolik více Češi utráceli v porovnání s předchozími roky? A co vůbec nakupovali?

Přečtěte si také

Koupit nábytek v IKEA je téměř nemožné. Počet online objednávek na den je omezen
Koupit nábytek v IKEA je téměř nemožné. Počet online objednávek na den je omezen

Češi se mají dobře

Celkové výdaje Čechů na věci spojené s Vánoci rok co rok rostou. Skrývá se za tím především vyšší útrata za dárky. Od roku 2017 totiž potřebovali vždy na následující Vánoce kvůli nákupu dárků o 1 000 Kč ročně více. Rostoucího trendu si všiml generální ředitel Profi Creditu Pavel Klema, který uvedl: „Výdaje Čechů na vánoční dárky od roku 2016 vzrostly o 55 procent. Vypovídá to o jejich neustále se zvyšující životní úrovni, přetrvávajícímu optimismu a ochotě utrácet.“

Na to, že Češi utrácejí více než v předešlých letech, upozornil i Lukáš Kovanda, hlavní ekonom CZECH FUND, který řekl: „Česká republika byla v roce 2019 zjevně hodná, protože tak štědrý jako letos Ježíšek nikdy v minulosti v českých zemích nebyl.“

Průměrný vánoční balík vážil přes 7 kilogramů

Průměrný vánoční balík doručený do domácnosti vážil více jak 7 kilogramů. Vyplývá to ze statistik adventní přepravy služby Zaslat.cz. Do firem chodily v průměru čtyřkilogramové zásilky.

Přestože byl průměr vánočního balíku 7,2 kg, medián, tedy střední hodnota, byl pouze 1 kilogram. „Velký rozdíl obou údajů je dán zvýšenou poptávkou po přepravě nadrozměrných zásilek těžších než 100 kilogramů. Předpokládáme, že si lidé kromě drobných dárků nadělovali také nábytek, zahradní techniku a další vybavení do domácnosti,“ vysvětluje Miroslav Michalko, spoluzakladatel a CEO Zaslat.cz. Tato skutečnost měla vliv i na velikost vánočních balíků. Zatímco průměrná délka strany zásilky mívá 39 centimetrů, mnohem obvyklejší byl balík o velikosti A4 s výškou 5–7 centimetrů.

Zcela opačný byl trend u firemních zásilek. Zatímco průměrný balík vážil 3,9 kg a měřil 40 cm, medián dosahoval k 8 kg a krabici s hranou o velikosti 30 cm. „Je to de facto krabice od vína, která se stává v předvánočním čase jedním z typických artiklů pro přepravu. Následně se do distribuce dostanou i jednotlivé lahve, které tím snižují průměrnou váhu,“ dodává Michalko.

Vánoce Čechů v roce 2019 byly štědré

Co bylo pod stromečkem nejčastěji?

Dle Kovandy se pod stromečkem na Štědrý den nacházely dárky v hodnotě desítek miliard korun. Mezi hity patřily technologické hračky (chytré spotřebiče, fitness náramky aj.), ale i dárky tradiční – na těch se shodl s respondenty průzkumu společnosti Nielsen Admosphere. Ti mezi nejpopulárnější dárky zařadili kosmetiku (49 % respondentů), oblečení (42 %) a knihy (26 %). 

Vydařené Vánoce neměli jen obdarovaní, ale i firmy, které dárky dodávaly – například e-shopy. U těch si zákazníci objednali zboží v hodnotě větší než 52 miliard korun. Alza.cz například během jediného týdne utržila 1,44 miliardy korun. 

Z čeho byly dárky placeny?

56 % respondentů průzkumu uvedlo, že vánoční výdaje byly pokryty z financí na běžný provoz. 42 % respondentů sáhlo do úspor vytvořených v průběhu roku a zbytek (2 %) si na dárky musel půjčit. Malé procento vánočních úvěrů může být pro mnoho lidí překvapením. S vysvětlením ale přichází Klema, který dodává: „Půjčky na samotné vánoční dárky jsou však navzdory obecnému přesvědčení velice výjimečné. Lidé si v předvánočním období půjčují spíše na nečekané výdaje, na které jim kvůli útratě za dárky a ostatní vánoční nákupy nezbude.“

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz