Co dělat, když v obchodě něco rozbijete? Ne vždy musíte zboží zaplatit

Rozbitá sklenice vína v obchodě Malgorzata Surawska / Shutterstock.com

Může se to stát vám nebo vašim dětem. Zkrátka saháte po nějakém produktu z regálu a prásk – společně s dalším balením se k zemi zřítí vedlejší sklenice. Pohroma je na světě a akční ochranka za vašimi zády. Co teď?

Přečtěte si také

Jeřabiny nejsou jedovaté! Skvěle chutnají a jsou plné zdraví, stačí s nimi udělat jen jednu věc
Jeřabiny nejsou jedovaté! Skvěle chutnají a jsou plné zdraví, stačí s nimi udělat jen jednu věc

Nenechte se zastrašit!

První pravidlo zní: Zachovejte klid. Existují jisté hranice, za které si ochranka nesmí dovolit jít. A to i přesto, že na vás může naléhat či vyvíjet jiný psychický nátlak. Nedejte se. Nejste první ani poslední, komu se to stalo.

Všechno si pečlivě zdokumentujte

Nic neponechejte náhodě. Jakmile k nehodě dojde, tahejte mobilní telefon a foťte. Uličku, ve které se nacházíte, regály se zbožím, rozbité zboží. Je totiž možné, že obchod dá za pravdu vám, protože sám porušil některá pravidla a vy jste v tom nevinně.

Hledejte svědky

Pokud se s vámi v uličce nacházeli další lidé, jemně je požádejte, zda s vámi chvíli nepočkají, aby dosvědčili, že šlo skutečně o nehodu. Svědka můžete najít i v kamerovém systému, který bývá zpravidla umístěný na stropě a monitoruje dění v obchodě.

Žena se hádá s prodavačem v obchodě Dean Drobot / Shutterstock.com

Obraťte se na městskou policii

Pokud se prodejna chová nevhodně a vyžaduje po vás zaplatit dlužnou částku, nejspíše k žádné slovní dohodě nedojde. Proto neváhejte a obraťte se na stanici městské policie. Ti přijedou a celou situaci prošetří. Právě z tohoto důvodu se vám ukořistěné záběry a fotografie budou hodit jako důkaz, stejně jako očití svědci.

Pro co se teď vyplatí zajít do obchodu?

Co si k vám ochranka nesmí dovolit?

Ochranka v obchodních centrech dohlíží na to, abyste nic neukradli. V případě podezření vás může vzít stranou a za asistence policie prohledat vaši tašku. Ochranka vás však sama o sobě nesmí prohledávat, nemá dokonce ani právo po vás vyžadovat zaplacení dlužné částky u pokladny. Jelikož za podobné akce získává finanční odměnu, snaží se zpravidla vše vyřešit co nejrychleji. Při neadekvátním chování trvejte na příchodu policie.

Vyhrocení není běžné

Ptali jsme se prodavaček v obchodech Billa, Albert a Lidl jak řeší situace, kdy zákazník něco omylem rozbije. Odpovědi se téměř nelišily. Ani v jednom případě si prodavačky za svou několikaletou praxi nevzpomínají, že by se situace vyhrotila natolik, aby se nevyřešila na místě.

Žena nakupující v supermarketu Prostock-studio / Shutterstock.com

Obchody mají své povinnosti

Obchodníci při obdobných nehodách často nejsou bez viny. Ba naopak. Existují totiž pravidla, která musí dodržovat.

Šířka uličky

Možná si vybavíte situaci, kdy s plným vozíkem chcete projet uličkou, ale uprostřed se povaluje paleta plná kartonů. Nesmí se to. A pokud vám při průjezdu něco upadne, je to vina obchodníka. Vysvětlíme vám proč – šířka uliček má totiž svá pravidla:

  • Prodejny do rozlohy 100 m² musí mít rozestupy mezi regály 1,4 metru.
  • Prodejny do rozlohy 150 m² musí mít rozestupy mezi regály 1,6 metru.
  • Prodejny do rozlohy 400 m² musí mít rozestupy mezi regály 2 metry.
  • Prodejny s větší rozlohou než 400 m² musí mít rozestupy mezi regály 2,5 metrů.

Pokud jsou tedy uličky užší nebo je v nich překážka, kterou způsobili zaměstnanci prodejny, vina nepadá na vás.

Bezpečnostní lišty

Další pravidlem pro obchodníky jsou bezpečnostní lišty na regálech, které by měly být přinejmenším u křehkého či vratkého zboží. Pokud tam žádné nejsou a zboží vám spadne, je to vina obchodníka.

Vhodné umístění

Mezi povinnosti obchodníků patří také vhodný způsob umístění produktů. Pokud přijdete k regálu, kde se jogurty povalují jeden přes druhý a vám při opatrném vyndávání kelímku nějaký spadne, není to vaše chyba. Ale musíte fotit! Zdokumentujte nedbale urovnané zboží.

Nehoda v domácnosti? Buďte vybaveni

Vsaďte na pojistku

Pokud si nejste jistí a máte rádi „zadní vrátka”, neváhejte si zaplatit tzv. „pojistku na blbost”. Ta zahrnuje i případy, kdy omylem strhnete zboží v prodejně. Podobných nehod se tak nebudete muset obávat, protože pojistka škodnou sumu pokryje.