Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Co dělat, když v obchodě něco rozbijete? Ne vždy musíte zboží zaplatit!

Co dělat, když v obchodě něco rozbijete? Ne vždy musíte zboží zaplatit!

Může se to stát vám nebo vašim dětem. Zkrátka saháte po nějakém produktu z regálu a prásk. Společně s dalším balením se k zemi zřítí vedlejší sklenice. Pohroma je na světě a akční ochranka za vašimi zády. Co teď?

Přečtěte si také

Čím nejlépe provonět váš domov. Jsou lepší osvěžovače nebo svíčky?
Čím nejlépe provonět váš domov. Jsou lepší osvěžovače nebo svíčky?

Nenechte se zastrašit!

První pravidlo zní: Zachovejte klid. Existují jisté hranice, za které si ochranka nesmí dovolit jít. A to i přesto, že na vás může naléhat či vyvíjet jiný psychický nátlak. Nedejte se. Nejste první ani poslední, komu se to stalo.

Všechno si pečlivě zdokumentujte

Nic neponechejte náhodě. Jakmile k nehodě dojde, tahejte mobilní telefon a foťte. Uličku, ve které se nacházíte, regály se zbožím, rozbité zboží. Je totiž možné, že obchod dá za pravdu vám, protože sám porušil některá pravidla a vy jste v tom nevinně.

Hledejte svědky

Pokud se s vámi v uličce nacházeli další lidé, jemně je požádejte, zda s vámi chvíli nepočkají, aby dosvědčili, že šlo skutečně o nehodu. Svědka můžete najít i v kamerovém systému, který bývá zpravidla umístěný na stropě a monitoruje dění v obchodě.

Obraťte se na Městskou policii

Pokud se prodejna chová nevhodně a vyžaduje po vás zaplatit dlužnou částku, nejspíše k žádné slovní dohodě nedojde. Proto neváhejte a obraťte se na stanici Městské policie. Oni přijedou a celou situaci prošetří. Právě z tohoto důvodu se vám ukořistěné záběry a fotografie budou hodit jako důkaz, stejně jako očití svědci.

Co si k vám ochranka nesmí dovolit?

Takzvaná Security v obchodních centrech dohlíží na to, abyste nic neukradli. V případě podezření vás může vzít stranou a za asistence policie prohledat vaši tašku. Ochranka vás však sama o sobě nesmí prohledávat, nemá dokonce ani právo po vás vyžadovat zaplacení dlužné částky u pokladny. Ochranka získává finanční odměnu za podobné akce, proto se snaží vše vyřešit co nejrychleji. Při neadekvátním chování trvejte na příchodu policie.

Vyhrocení není běžné

Ptali jsme se prodavaček při placení v obchodě Billa, Albert a Lidl jak řeší situace, kdy něco zákazník omylem rozbije. Odpovědi se téměř nelišily. Ani v jednom případě si prodavačky nevzpomínají za svou několikaletou praxi, že by se situace vyhrotila natolik, aby se nevyřešila na místě. 

Šířka uličky musí mít minimální šířku a obchodník ji nesmí porušit ani blokovat.

Obchody mají své povinnosti

Obchodníci při takových nehodách často nejsou bez viny. Ba naopak. Existují totiž pravidla, která musí dodržovat.

Šířka uličky

Možná si vybavíte situaci, kdy s plným vozíkem chcete projet uličkou, ale uprostřed se povaluje paleta plná kartonů. Nesmí se to. A pokud vám při průjezdu něco upadne, je to vina obchodníka. Vysvětlíme vám proč. Šířka uliček má totiž svá pravidla!

  • Prodejny do rozlohy 100 m2 musí mít rozestupy mezi regály 1,4 metru.
  • Prodejny do rozlohy 150 m2 musí mít rozestupy mezi regály 1,6 metru.
  • Prodejny do rozlohy 400 m2 musí mít rozestupy mezi regály 2 metry.
  • Prodejny s větší rozlohou než 400 m2 musí mít rozestupy mezi regály 2,5 metrů!

Pokud jsou tedy uličky užší nebo je v nich překážka,kterou způsobili zaměstnanci prodejny, vina nepadá na vás.

Bezpečnostní lišty

Další pravidlem pro obchodníky jsou bezpečnostní lišty na regálech, které by měly být při nejmenším u křehkého či vratkého zboží. Pokud tam žádné nejsou a zboží vám spadne, je to vina obchodníka.

Vhodné umístění

Mezi povinnosti obchodníků patří také vhodný způsob umístění produktů. Pokud přijdete k regálu, kde se jogurty povalují jeden přes druhý a vám při opatrném vyndávání kelímku nějaký spadne, není to vaše chyba. Ale musíte fotit! Zdokumentujte nedbale urovnané zboží.

Co když k domluvě nedojde?

Pokud i za asistence městské policie nedošlo k řádnému vyřešení, neváhejte se obrátit na Komoru ochrany spotřebitelů, která váš případ znovu posoudí.

Vsaďte na pojistku

Pokud si nejste jistí a máte rádi “zadní vrátka”, neváhejte si zaplatit tzv. “pojistku na blbost”. Ta zahrnuje i případy, kdy omylem strhnete zboží v prodejně. Nemusíte se tak podobných nehod obávat, protože pojistka škodnou sumu pokryje.