Basmati nebo jasmínová? Která rýže je zdravější a po které se hubne

Máte rádi basmati a jasmínovou rýži? Canva

Basmati a jasmínová jsou patrně dva nejoblíbenější druhy rýže, které na nás v obchodech vykukují. Cenově jsou na tom téměř stejně, dokonce hodně podobně i vypadají. Ale jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? A která je lepší?

Přečtěte si také

Zásoby dešťové vody na zahradě: K čemu všemu ji využít a jak o ni správně pečovat?
Zásoby dešťové vody na zahradě: K čemu všemu ji využít a jak o ni správně pečovat?

Liší se vzhledem

Jasmínová i basmati jsou dlouhozrnné typy rýže. Jasmínová je však oproti basmati o něco kratší a kulatější, zatímco basmati je tenčí a špičatější. Jasmínová rýže je po uvaření vláčná, lepkavá a objemnější, zatímco basmati štíhlá, dlouhá, pevná a nelepí se. Jasmínová svou lepkavostí přímo vybízí jíst čínskými hůlkami, zatímco basmati je jistější jíst vidličkou, nebo rovnou lžící.

Voní po pandánu

Společnou mají zejména vůni, která připomíná rostlinu pandán. Někomu vůně těchto dvou rýží připomíná popcorn a sbíhají se mu sliny, jinému použité ponožky, přičemž toto aroma nemůže vystát. To víte, sto lidí – sto chutí.

Typické aroma obou rýží je dáno chemickou sloučeninou 2-acetyl-1-pyrroline, která se také mimo jiné zcela přirozeně nachází například v sýrech. Vařením se však pandánová vůně z těchto aromatických rýží vytrácí.

Dlouhozrnná, střednězrnná a krátkozrnná – která je která?

Jedná se o velmi obecnou klasifikaci.

  • Jako dlouhozrnná rýže je označován ten druh, který je alespoň třikrát tak dlouhý, než je jeho šířka.
  • Jako střednězrnná rýže je pak označována ta, která je méně než třikrát tak dlouhá, jako je její šířka.
  • Krátkozrnné rýže jsou ty, jejichž zrna jsou méně než dvakrát dlouhé jak krátké.

Jasmínová rýže

Jasmínová rýže pochází z Thajska a Thajci jí říkají Khao Hom Mali. Je velmi aromatická s jemným květinovým podtónem, a právě proto se jí také přezdívá thajská vonná rýže. Původně byla vyšlechtěna pro thajskou královskou rodinu, ovšem dnes ji najdete už i v Kambodži nebo Vietnamu.

Jasmínová rýže z Kambodži není úplně stejná jako ta thajská, nicméně je podobná. Podobá se jí víc než z 90 %, tedy alespoň podle výzkumu kambodžského zemědělského institutu. Aby však bylo jasno – kambodžská jasmínová rýže není podřadná, dokonce získala několik ocenění, takže rozhodně patří nejen mezi jasmínovými rýžemi ke špičce.

Jasmínová rýže je lepivější. Canva

Basmati rýže

Basmati rýže se pěstuje v Indii, Pákistánu, Indonésii a v Nepálu. Původ slova basmati najdete v sanskrtu, kde toto slovo znamená „vonný“. Basmati aromatická skutečně je, přirozeně totiž obsahuje 0,09 ppm 2-acetyl-1-pyrrolinu.

Nejvhodnější podmínky pro pěstování rýže jsou patrně v pákistánském Paňdžábu, kterému se říká země pěti řek. Právě díky této oblasti patří Pákistán k nejvýznamnějším producentům rýže basmati a existují zde dokonce vládou vyznačené basmati zóny.

  • Věděli jste, že před vařením se basmati rýže namáčí? Doporučuje se tak dělat minimálně půl hodiny před vařením, aby zrna nasákla vodu, uvařila se rovnoměrně a nelámala se.
  • Díky máčení si také zachová více své typické vůně, protože doba vaření je pak o 20 % kratší, než kdybyste ji nemáčeli.
Basmati rýže je spíše sypká. Canva

Hubne se po nich?

Jasmínová i basmati rýže jsou vynikajícími zdroji komplexních sacharidů. Co by si bez ní sportovci, potažmo kulturisté, počali? Ne náhodou je právě rýže jejich nejčastější přílohou k masu. Je však dietní?

Z velké části to závisí na způsobu přípravy a také na zkonzumovaném množství. Pokud byste si například basmati rýži usmažili, stane se z relativně dietní potraviny doslova kalorická bomba, natož pak s vejcem či smaženou cibulkou. Nejdietnějším způsobem přípravy tak zůstává, pro někoho možná fádní, uvaření v osolené vodě.

Díky jasmínové či basmati rýži se vám skutečně může podařit zhubnout. O žádné potravině se nicméně nedá říct, že by se po ní hublo, nebo naopak přibíralo. Vždy platí, že hubnout budete pouze tehdy, budete-li v kalorickém deficitu.

Máte chuť na rýži?

Basmati a jasmínová rýže po výživové stránce

Oba druhy rýže jsou bohaté na komplexní sacharidy a obsahují málo gramů tuku. Podíváme-li se však více zblízka, zjistíme, že ve 100 gramech jasmínové rýže je o něco málo kalorií méně než v basmati.

  • Názorně si to můžeme ukázat na příkladu rýží Arax, které se dají koupit například v Penny. Arax jasmínová rýže obsahuje 349 kcal, zatímco basmati rýže 373 kcal.
  • Na 100 gramech rýže v suchém stavu je ovšem rozdíl 24 kcal opravdu zanedbatelný.

Zdravější bude vždycky ta hnědá

Bílé verze těchto rýží zdravé jsou, ale jejich hnědé varianty jsou ještě zdravější. Bílá rýže je už přeci jen průmyslově zpracovaná a oproti své hnědé variantě už toho našemu zdraví tolik nenabídne.

Bílá rýže, ať už máme namysli jakoukoli odrůdu, je zbavena otrub a klíčků, které obsahují spoustu živin, esenciální mastné kyseliny a také vlákninu. Pokud máte rádi sypkou rýži, potom dáváte pravděpodobně přednost basmati rýži před jasmínovou. Hnědá basmati rýže je však ještě pevnější a má příjemnou oříškovou chuť.

Zkuste tedy vyzkoušet i rýže v jejich přirozené podobě – možná budete mile překvapeni nejen chutí a texturou, ale také faktem, že se zasytíte mnohem rychleji a na delší dobu z méně kalorií.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz