Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Basmati nebo jasmínová? Která rýže je zdravější a po které se hubne

Basmati nebo jasmínová? Která rýže je zdravější a po které se hubne

Basmati a jasmínová rýže jsou patrně dva nejoblíbenější druhy rýže, které na nás v obchodech vykukují. Cenově jsou na tom téměř stejně, dokonce hodně podobně i vypadají. Ale jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? A která je lepší?

Přečtěte si také

Neplaťte za bělení zubů. Tyto vychytávky vám je vybělí za pár korun
Neplaťte za bělení zubů. Tyto vychytávky vám je vybělí za pár korun

Liší se vzhledem

Jasmínová i basmati jsou dlouhozrnné typy rýže. Jasmínová rýže je však oproti basmati o něco kratší a kulatější, zatímco basmati je tenčí a špičatější. Jasmínová rýže je po uvaření vláčná, lepkavá a objemnější, zatímco basmati štíhlá, dlouhá, pevná a nelepí se. Jasmínová rýže svou lepkavostí přímo vybízí jíst čínskými hůlkami, zatímco basmati je jistější jíst vidličkou anebo rovnou lžící.

Voní po pandánu

Společnou mají zejména vůni, kterou připomíná vůni rostliny pandán. Někomu vůně těchto dvou rýží připomíná popcorn a zbíhají se mu sliny, jinému použité ponožky, přičemž toto aroma nemůže vystát. To víte, sto lidí - sto chutí.

Typické aroma obou rýží je dáno chemickou sloučeninou 2-acetyl-1-pyrroline, která se také mimo jiné zcela přirozeně nachází například v sýrech. Vařením se však pandánová vůně z těchto aromatických rýží vytrácí.

Tato basmati rýže s cibulkou by se dala jíst klidně samotná!

Dlouhozrnná, střednězrnná a krátkozrnná – která je která?

Jedná se o velmi obecnou klasifikaci, kdy je jako dlouhozrnná rýže označován ten druh rýže, který je alespoň třikrát tak dlouhý, než je jeho šířka. Jako střednězrnná rýže je pak označována ta rýže, která je méně než třikrát tak dlouhá, jako je její šířka. Krátkozrnné rýže jsou ty, jejichž zrna jsou méně než dvakrát dlouhé jak krátké.

Věděli jste, že na světě existuje přes 120 tisíc druhů rýže?

Jasmínová rýže

Jasmínová rýže pochází z Thajska a Thajci jí říkají Khao Hom Mali. Je velmi aromatická s jemným květinovým podtónem, a právě proto se jí také přezdívá thajská vonná rýže. Původně byla jasmínová rýže vyšlechtěna pro thajskou královskou rodinu, nicméně jasmínovou rýži najdete dnes už i v Kambodži nebo Vietnamu.

Například jasmínová rýže z Kambodži není úplně stejná jako ta thajská, nicméně je velmi podobná. Podobá se jí víc jak z 90 %, tedy alespoň podle výzkumu kambodžského zemědělského institutu, kdy se kambodžská jasmínová rýže shodovala s thajskou v 17 z 18 bodů. Aby bylo ale jasno – kambodžská jasmínová rýže není podřadná, ba dokonce získala několik ocenění, takže rozhodně patří nejen mezi jasmínovými rýžemi ke špičce.

Jasmínová rýže je lepivější

Basmati rýže

Basmati rýže se pěstuje v Indii, Pákistánu, Indonésii a v Nepálu. Původ slova basmati najdete v sanskrtu, kde toto slovo znamená „vonný“. Basmati aromatická skutečně je, přirozeně totiž obsahuje 0,09 ppm 2-acetyl-1-pyrrolinu.

Nejvhodnější podmínky pro pěstování rýže jsou patrně v pákistánském Paňdžábu, kterému se říká země pěti řek. Právě díky této oblasti patří Pákistán k nejvýznamnějším producentům rýže basmati a existují zde dokonce vládou vyznačené basmati zóny.

Dlouhá a tenká, to je basmati rýže

Věděli jste, že před vařením se basmati rýže namáčí? Doporučuje se tak dělat minimálně půl hodiny před vařením, aby zrna rýže nasákla vodu, uvařila se rovnoměrně a zrnka se nelámala. Díky máčení si také zachová více své typické vůně, protože doba vaření pak je o 20 % kratší, než kdybyste ji nemáčeli.

Hubne se po nich?

Jasmínová i basmati rýže jsou vynikajícími zdroji komplexních sacharidů. Co by si bez ní sportovci, potažmo kulturisté, počali? Ne náhodou je právě rýže jejich nejčastější přílohou k masu. Je však dietní?

To z velké části závisí na způsobu přípravy a také na zkonzumovaném množství. Pokud byste si například basmati rýži usmažili, stane se z relativně dietní potraviny doslova kalorická bomba, jestliže si k ní přidáte smaženou cibulku, její kalorická hodnota se také zvedne. Nejdietnějším způsobem přípravy tak zůstává, pro někoho možná fádní, uvaření v osolené vodě.

Díky jasmínové či basmati rýži se vám skutečně může podařit zhubnout. O žádné potravině se však nedá říct, že by se po ní hublo anebo naopak přibíralo. Vždy platí, že hubnout budete pouze tehdy, budete-li v kalorickém deficitu.

Basmati a jasmínová rýže po výživové stránce

Oba druhy rýže jsou bohaté na komplexní sacharidy a obsahují málo gramů tuku. Podíváme-li se však více zblízka, zajistíme, že ve 100 gramech jasmínové rýže je o něco málo kalorií méně než v basmati. Hezky si to můžeme ukázat na příkladu rýží Arax, které se dají koupit například v Penny. Arax jasmínová rýže obsahuje 349 kcal, zatímco basmati rýže 373 kcal. Na 100 gramech rýže v suchém stavu je však rozdíl 24 kcal opravdu zanedbatelný.

Hnědá rýže je zdravější

Zdravější bude vždycky ta hnědá

Ano, bílé verze těchto rýží zdravé jsou, ale jejich hnědé varianty jsou ještě zdravější. Bílá rýže je už přeci jen průmyslově zpracovaná a oproti své hnědé variantě našemu zdraví už toho tolik nenabídne.

Bílá rýže, ať už máme namysli jakoukoli odrůdu, je zbavena otrub a klíčků, které obsahují spoustu živin, esenciální mastné kyseliny a také vlákninu. Pokud máte rádi sypkou rýži, potom dáváte pravděpodobně přednost basmati rýži před jasmínovou. Hnědá basmati rýže je však ještě pevnější a má příjemnou oříškovou chuť.

Zkuste vyzkoušet tedy i rýže v jejich přirozené podobě, možná budete mile překvapeni nejen chutí a texturou, ale také faktem, že se zasytíte mnohem rychleji a na delší dobu z méně kalorií.