5 důvodů, proč pravidelně konzumovat popcorn pro podporu zdraví

Vysypaný sáček popcornu Brent Hofacker / Shutterstock.com

Kdo by neměl rád popcorn, lahodný pokrm z kukuřice, který si většina lidí oblíbila zejména při sledování filmů. Jedná se o jednu z nejstarších tepelně připravovaných pochutin, na území Střední Ameriky si na něm lidé pochutnávali už v dobách neolitu. Mnoho lidí se konzumaci popcornu vyhýbá, protože si myslí, že jde o něco nezdravého. Na rozdíl od slaných chipsů, krekrů nebo tyčinek se ale nejedná o nezdravé jídlo, naopak má jeho konzumace celou řadu přínosů.

Přečtěte si také

Rychlá tortilla s tuňákem a olivami: Super tip na letní oběd nebo večeři

Co to vlastně popcorn je?

Jedná se o celozrnnou potravinu složenou z endospermu, slupky a škrobového vnitřku. Když se sušené zrnko kukuřice zahřívá, dochází uvnitř ke zvyšování tlaku, který vyvrcholí puknutím a vznikem lahodného popcornu.

Již naši prapředci věděli, že si mohou popcorn různými způsoby ochutit. Zjistili také, že kukuřice různých barev jim zajistí jejich lahůdku v různých odstínech. Obyčejný popcorn je mimořádně zdravou potravinou, která je bohatá na širokou škálu živin.

Nezdravou pochoutku z něj můžete udělat přidáním barviv, ochucovadel, sladidel, velkého množství soli nebo rostlinných olejů. Olej není teoreticky k přípravě vůbec zapotřebí, můžete ho přidat jen minimální množství. Stačí teplo, olej zbytečně ničí obsah polyfenolů obsažených v každém zrnku. Zatímco popcorn v kinech obsahuje až 60 gramů nasycených tuků, zdravý popcorn neobsahuje žádné.

Popcorn na pánvi a kukuřice LN team / Shutterstock.com

Jak ho zdravě připravit?

  • Použijte BIO kukuřici – Sáhněte po čisté BIO kukuřici bez jakýchkoliv přísad, tedy bez olejů, ochucovadel, cukru, soli nebo různých příchutí.
  • Připravujte ho doma – Stačí jen umístit hrnec na sporák, nalít malé množství oleje a přidat kukuřičná zrna.
  • Když ochutit, tak zdravě – Použijte bylinky, nastrouhejte si na něj sýr, namáčejte ho do zdravého dipu nebo ho smíchejte s oblíbeným zdravým olejem.
  • Zvolte rozumné porce – Jeden šálek obyčejného popcornu má asi 30 kalorií. Buďte opatrní, protože jakmile začnete přidávat různé kalorické polevy, počet kalorií se velmi rychle zvýší.
Kukuřičná polévka
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Kukuřičná polévka

Kukuřičná polévka je velmi jednoduchá a rychlá na přípravu. Má velmi lahodnou, smetanovou chuť, kterou si jistě zamilujete. Svou absolutní nenáročností se skvěle hodí i pro začínající kuchaře.

Kukuřičná polévka
  • Pozor na sůl – Člověk by neměl konzumovat více než 2,5 g soli denně, což je zhruba 1 čajová lžička. Kupovaný popcorn obsahuje obvykle mnoho soli, což může nebezpečně zvýšit příjem sodíku.
  • Vyhněte se popcornu do mikrovlnky – Varianta do mikrovlnné trouby je obecně nejméně zdravá, protože obsahuje mnoho přísad a kvůli větší velikosti sáčků člověk konzumuje obvykle větší množství popcornu najednou.
  • Vyhněte se máslu – Varianta s máslem je lahodná, ale bohužel obsahuje skryté chemikálie a kalorie. Pokud máte pocit, že ho musíte mít, použijte 2 až 3 čajové lžičky.
Nemáte čas na domácí? Skočte si do obchodu

Co popcorn obsahuje?

Jedná se o nutričně výživnou pochutinu. Obsahuje spoustu vlákniny a antioxidantů, které mohou pomoci předcházet některým vážným zdravotním stavům. Kromě těchto klíčových složek zde nalezneme folát, niacin, riboflavin, thiamin, kyselinu pantothenovou a vitamíny B6, A, E a K.

Nutriční obsah na 100 g

  • Energie: 387 kcal
  • Voda: 3,32 g
  • Bílkoviny: 12,9 g
  • Vláknina: 14,5 g
  • Železo: 3,19 mg
  • Hořčík: 144 mg
  • Fosfor: 358 mg
  • Draslík: 329 mg
  • Zinek: 3,08 mg
  • Vitamín B6: 0,157 mg
  • Lipidy: 4,54 g
Popcorn se strouhaným sýrem Stepanek Photography / Shutterstock.com

Zdravotní přínosy konzumace popcornu

Může snížit hladinu cholesterolu – Rozpustná vláknina, což je forma vlákniny nacházející se v celých zrnech, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu tím, že se váže na cholesterol v tenkém střevě a brání jeho vstřebávání do krevního řečiště. Snížení celkového cholesterolu snižuje riziko kardiovaskulárních příhod a také zabraňuje namáhání srdce a tepen, protože krev může snadno proudit.

Může regulovat hladinu cukru v krvi – Vláknina má také velký vliv na hladinu cukru v krvi. Pomáhá regulovat uvolňování a řízení hladiny krevního cukru a inzulínu, čímž snižuje pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu. Pokud máte cukrovku, konzumace dostatečných zdrojů vlákniny pomáhá snižovat tyto výkyvy hladiny cukru v krvi. Popcorn proto může být díky obsahu vlákniny skvělou svačinou.

Porce antioxidantů – Obsažené polyfenoly působí v těle jako potenciální antioxidant, který pomáhá snižovat oxidační stres, bojuje proti rozvoji chronických onemocnění a snižuje známky stárnutí. V kukuřici je vysoká koncentrace polyfenolických sloučenin a vlákniny, zejména v oplodí jádra.

Připravte si domácí sýrový popcorn

Podporuje hubnutí – Je zde pětkrát méně kalorií než ve stejné porci obyčejných bramborových lupínků. Kromě toho obsah vlákniny pomáhá snižovat hlad tím, že zpomaluje rychlost trávení a prodlužuje pocit sytosti. Obyčejný popcorn má také nízký obsah nasycených tuků, což z něj dělá zdravou svačinku, která bude podporovat vaší štíhlou linii.

Chrání pokožku – Obsažené polyfenoly pomáhají bojovat proti oxidativnímu stresu, čímž chrání naši pokožku před fotopoškozením, které způsobuje UV záření. Snižuje se tím riziko rakoviny kůže. Polyfenoly se nepoškodí ani při tepelné úpravě kukuřice, takže je popcorn jejich ideálním zdrojem.

Zdroje: Health.Clevelandclinic.org, Organicfacts.net, Stylecraze.com, WebMD.com