Už žádné rostlinné steaky nebo karbanátky. Francie zakázala „masné“ označování bezmasých výrobků

Člověk v ruce drží rostlinné chlazené maso Chay_Tee / Shutterstock.com

Po letech váhání nad platnou legislativou zveřejnilo francouzské Ministerstvo zemědělství vyhlášku, která zakazuje používání výrazů z řeznické či rybářské praxe pro rostlinné náhražky masných výrobků. Tím tedy končí rostlinné steaky, karbanátky, párky a slaniny a výrobci musí do tří měsíců přijít s vhodnou alternativou.

Přečtěte si také

Jak to, že jim šetří miliony ročně? Elektronické cenovky mají Lidl, Penny, Albert i další supermarkety a obchody

Konec masných označení pro bezmasé výrobky

Po několika marných pokusech o vymezení názvosloví, z nichž jeden byl zrušen Státní radou v červenci 2022, zveřejnilo francouzské Ministerstvo zemědělství vyhlášku, která zakazuje označování rostlinných alternativ masných výrobků názvy využívanými v masném průmyslu. Nové znění zákazu musela potvrdit Evropská komise a do tří měsíců musí výrobci přijít s vhodnou alternativou, která nebude využívat výše uvedená označení.

Muž nakupuje masné výrobky Nestor Rizhniak / Shutterstock.com

Jde o klamání spotřebitele

Živočišný průmysl ve Francii již léta brojí proti používání výrazů souvisejících s řeznictvím nebo rybářstvím pro označení napodobenin masných výrobků. Podle nich je takové výrobky snadné zaměnit s masnými produkty, jelikož slovo „vegetariánské“ nebo „bezmasé“ není jasně uvedeno na přední straně obalu a jde tedy o jasný případ klamání spotřebitele.

Tento názor podporuje i Úřad pro prevenci podvodů (La Répression des fraudes, zkráceně DGCCRF), který se názvy zabýval už v roce 2020. Dle výsledků šetření jde o  „používání prodejních a prezentačních názvů, které mohou spotřebitele při nákupu uvést v omyl“ a je třeba tyto pojmy upřesnit.

Omezení se týká jen výrobků z Francie

Rostlinný potravinářský průmysl s nařízením nesouhlasí, podle jeho zástupců spotřebitelé ví, jak se mezi živočišnými a rostlinnými výrobky orientovat. Vyhláška se nicméně vztahuje pouze na výrobky pocházející z Francie, což podle odpůrců pouze posílí pozici zahraniční konkurence.

Dovezeného zboží se nařízení netýká. Spotřebitelé proto mají být dále ostražití a důkladně číst informace na obalu, kde musí být jasně uvedeno procentuální zastoupení živočišné i rostlinné složky.

Výrobci mají na vyprodání svých zásob období jednoho roku, po uplynutí této lhůty jim při nedodržení parametrů vyhlášky hrozí pokuta do výše až 1 500 euro pro jednotlivce a 7 500 euro pro společnost.

Rostlinné opečené maso na dřevěném prkénku, okolo jsou fazole barmalini / Shutterstock.com

Po podobném opatření volá celá EU

Podobným tématem se celá léta zabývá i Evropská unie, v níž v současné době není povoleno používat slova jako „mléko“, „máslo“ či „jogurt“, ač doplněné o příslovce „rostlinný“, k označení rostlinných alternativ mléčných výrobků.

Pokud jde však o používání názvů spojovaných s masem, v roce 2020 EU odmítla návrh zakázat rostlinným produktům takové označení. Podle politických expertů by to mohlo odradit spotřebitele od zkoušení rostlinných alternativ, což by mělo negativní dopad na klimatické cíle EU.

Falafel
Čas přípravy: 1 hod Obtížnost: Střední

Falafel

Falafel jsou malé smažené kuličky nebo placičky z cizrny původem z Egypta. Uvnitř měkký a krémový a na povrchu křupavý, hotový falafel je výborný v pita chlebu doplněný zeleninou nebo s dipem a pečivem. Zkuste si připravit toto arabské pouliční jídlo, které si oblíbil celý svět, podle našeho receptu.

Falafel
Grilovaný lilkový hamburger s avokádem a houbami
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Střední

Grilovaný lilkový hamburger s avokádem a houbami

Grilovaný lilkový hamburger s avokádem a žampiony je chutná a zdravější alternativa tohoto oblíbeného jídla. K takto připravenému zeleninovému burgeru se hodí servírovat pečené plátky nebo hranolky batátů, pokapané olivovým olejem a posypané mořskou solí.

Grilovaný lilkový hamburger s avokádem a houbami

„Označování alternativních výrobků je otázka, která se intenzivně řeší v řadě evropských zemí i celosvětově. Vždy však platí, že zákazník nesmí být v žádném případě označením klamán. Důležitá je tedy především odpovědná a seriózní komunikace výživové hodnoty a vlivu na životní prostředí, a to jak v případě rostlinných, tak i živočišných potravin,“ upozornil v časopise Agrární obzor Martin Krystián, předseda Platformy pro alternativní potraviny Potravinářské komory České republiky a generální ředitel mlékárny OLMA.

Zdroje: Que choisir, Légifrance, Food net, GFI Europe