Sezónní lednová zelenina je pro detox a hubnutí nejlepší a nejlevnější. Které druhy do ní patří?

Žena jí salát RossHelen / Shutterstock.com

Čerstvá, chutná a plná vitamínů: to je sezónní zelenina, která by měla být součástí každého zdravého a vyváženého jídelníčku. A o tom povánočním to platí dvojnásobně. Máme pro vás seznam lednových druhů zeleniny, které se rozhodně vyplatí zařadit v tomto období do jídelníčku. Nejen proto, že jsou na pultech levnější, ale také díky jejich zázračným účinkům na zdraví.

Přečtěte si také

Zdravý oběd do krabičky zvládne každý. Jak připravit vyvážené jídlo do práce?
Zdravý oběd do krabičky zvládne každý. Jak připravit vyvážené jídlo do práce?

Nejlevnější zdroj vitamínů v lednu

Leden je na sezónní zeleninu o něco chudší než ostatní měsíce, i přesto existuje celá řada druhů, které se v tomto období vyplatí kupovat od místních zemědělců, farmářů a pěstitelů (také např. formou trhů, čím dál populárnějších sezónních zeleninových bedýnek nebo samosběrů na veřejných zahradách).

Lednová zelenina: kořenová (mrkev, petržel, celer, pastinák, tuřín a červená řepa), špenát, kapusta, cibule.

Pochutnejte si na zelenině v akci

Sezónní ovoce a zelenina

Lednová zelenina je plná chuti i vitamínů a minerálů, které oceníte nejen při podporování imunity v době chřipek a nachlazení, ale také v rámci povánočního detoxu nebo novoročního hubnutí. Sezónní zelenina bývá navíc levnější než dovážená ze zahraničí, což platí i pro nabídku v supermarketech a hypermarketech.

  • Nákupní tip: V letácích nyní běžně narazíte na levnější mrkev, petržel, červenou řepu i celer, který bývá zlevněný i o více než 50 % (aktuálně jej najdete za nejnižší cenu kolem 14,90 Kč/kg). Vyplatí se do zásoby sáhnout i po větším balení cibule.
  • Z ovoce patří mezi sezónní především česká jablka a hrušky – i ty nyní pořídíte levněji, hrušky za necelých 25 Kč/kg, zlevněná jablka se pohybují kolem 19,90 Kč/kg.
Žena sahá v obchodě po řepě Naty.M / Shutterstock.com

Proč se vyplatí jíst lednovou zeleninu?

Všechny druhy kořenové zeleniny jsou pro detox, hubnutí i podporu imunity jako stvořené. Mají velmi málo kalorií, jsou plné vlákniny a patří mezi tzv. diuretické potraviny. To znamená, že obsahují z velké části vodu, která stimuluje pročišťování organismu a odplavování škodlivých látek. Současně našemu tělu dodávají řadu vitamínů (především C a A), minerálů i antioxidantů.

Například mrkev a červená řepa obsahují cenná barviva, která nejen chrání naše buňky před volnými radikály a napomáhají jejich regeneraci, mají ale i velmi příznivý vliv na kvalitu naší pleti a vlasů, stejně tak na snižování cholesterolu v krvi. Celer a špenát zase obsahují vitamín K, železo a hořčík, tedy látky, které pomáhají udržovat zdravé naše kosti, nervovou soustavu i trávení. Kapusta je navíc kromě všeho již zmíněného bohatá na kyselinu listovou a síru, která je důležitá pro svou schopnost regenerovat kožní buňky a podporovat tvorbu kolagenu, tedy i zlepšovat zdraví pleti, svalů a kloubů.

Jak snadno zařadit lednovou sezónní zeleninu do jídelníčku?

  • Červenou řepu vyzkoušejte na nejrůznější množství způsobů: pijte řepovou šťávu (pro lepší chuť zkuste smíchat s čerstvou šťávou z jablek), pečenou řepu přidávejte do salátů se sýrem a ořechy, případně zkuste čerstvou nastrouhat do mrkvového salátu s jablky a citronovou šťávou.
  • Mrkev, petržel a celer nepatří jen do vývarů a bramborového salátu – připravte z nich placičky, pečené kuličky nebo o kapku zdravější smažené či pečené hranolky. Celer má navíc i za syrova krásně oříškovou svěží chuť a v salátech chutná výborně v kombinaci s lískovými ořechy a sušenými brusinkami.
Salát s baby špenátem BarbaraGoreckaPhotography / Shutterstock.com
  • Baby špenát používejte do salátů namísto jiné listové zeleniny, výborný je i do krémového pesta k těstovinám či nokům, do pomazánek a slaných náplní do palačinek. Nebojte se ho přihodit ani do zeleninovo-ovocných smoothie, výborný je v kombinaci se sezónními jablky či hruškami, s mátou, okurkou nebo banány.

Vždy pamatujte především na pestrost stravy a snažte se do svého jídelníčku zařazovat co nejvíce sezónních druhů. Jen tak dopřejete svému tělu nejširší spektrum vitamínů a dalších cenných látek, současně vám vybraná zelenina nebude za pár dnů lézt krkem a budete na ni mít stále chuť.