Peníze za nedoručené dárky vám nemusí propadnout, můžete využít chargeback

Dřevěné kostky se symboly na dlani, na jedné je napsáno chargeback Panchenko Vladimir / Shutterstock.com

Vánoční dárky nakupuje stále více lidí online a výjimkou nebyl ani loňský rok. Objednat si zboží v e-shopu ovšem neznamená, že vám vždy dorazí. Jestliže vám objednané vánoční dárky vůbec nepřišly, nemusí vám zbýt jen oči pro pláč, ale můžete využít nástroj, který vám utracenou částku pomůže získat zpět, a to dokonce i bez souhlasu obchodníka. Oním nástrojem je chargeback a lze ho využít po platbě přes online platební systémy, nikoliv však po platbě převodem mezi bankovními účty.

Přečtěte si také

Legendární kávové mlýnky už skoro vymizely. Mletí bylo zdarma a dalo se na něm „vydělat“

Ne vždy se lze s obchodníkem dohodnout

Mnohdy přijde špatná velikost oblečení, jiný produkt, poškozený produkt nebo nedorazí vůbec nic. Pokud k něčemu takovému dojde, měli byste co nejdříve obchodníka kontaktovat ve snaze situaci vyřešit.

Řada obchodníků dbá na dobrou pověst a snaží se problémy bezodkladně řešit. V některých případech se ale nedaří s obchodníky rozumně dohodnout, nebo dokonce dělají mrtvého brouka a nekomunikují vůbec.

„Ne všechny dárky se podařilo doručit včas a dochází ke sporům – podnikatel nadále zboží doručuje, zatímco spotřebitel ho už nechce. Nebo bylo doručeno něco jiného, něco nekvalitního nebo také nic. Spotřebitel chce své peníze zpět, ale prodejce je nevrací,“ popisuje typické situace těchto dní Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Placení kartou u notebooku Ivan Kruk / Shutterstock.com

Kdy použít chargeback?

Když obchodník odmítá vrátit peníze, na které máte nárok, můžete se obrátit na oddělení reklamací plateb banky, u které byla použita platební karta. Chargeback je nástroj karetních asociací, a pokud obchodník neprokáže, že vše proběhlo v pořádku, banka spotřebitele od něj peníze stáhne zpět. Funguje to podobně jako zákaznická podpora u systémů elektronických peněženek.

„Spotřebitelé by měli mít připravené podklady, včetně objednávky, faktury a případné písemné komunikace s prodejcem,“ říká Ondřej Tichota a upozorňuje i na případy poškozeného zboží: „Vždy je dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit také, když je zboží dodáno poškozené.“

Funguje chargeback u bankovních převodů?

Pokud obchodníkovi zaplatíte bankovním převodem, obvykle už peníze zpět nezískáte. Lze toho dosáhnout pouze se souhlasem jedné strany. U podvodných obchodníků toto očekávat nelze, protože často není známé jméno nebo název prodejce. Problém je také u mnohých internetových prodejců ze zemí mimo EU.

„Pokud lidé sázeli na dobírku a zaplatili za zboží kartou přímo u doručujícího kurýra, ale nebyli s výrobkem spokojeni a prodejce jim nechce peníze vrátit, pak chargeback použít nelze,“ podotýká Ondřej Tichota.

Jak řešit přeshraniční spory?

Zaplatili jste za drahé výrobky mimo EU, ale obchodník se k vám otočil zády? V případech, kdy má spotřebitel přeshraniční spor s obchodníkem z jiné země EU, Norska nebo Islandu, může využít bezplatné pomoci sítě evropských spotřebitelských center (ECC-Net).

Evropské spotřebitelské centrum ČR Evropské spotřebitelské centrum ČR / Facebook

K dispozici je celkem 29 center, která jsou už 18 let financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy. Evropské spotřebitelské centrum pro Českou republiku můžete kontaktovat na webu Evropskyspotrebitel.cz.

Nejen u nákupu dárků, ale i jakéhokoliv jiného zboží se vždy vyplatí sledovat recenze, původ obchodníka a samozřejmě také, jestli má v obchodních podmínkách uvedené potřebné údaje, pokud nějaké vůbec má. Spálit se může každý, a pokud se to stalo i vám, můžete danou částku oplakat, nebo využít některý ze způsobů, které jsme v článku uvedli.

Zdroj: coi.cz