Výrobce trápí nízká poptávka po tabletech. S propadem prodejů bojuje i Apple či Samsung

Ruce drží tablet Pixel-Shot / Shutterstock.com

Počítačové tablety v posledních měsících bojují s klesající poptávkou. Jejich celosvětový odbyt ve třetím čtvrtletí loňského roku meziročně klesl o 14 procent. Celkem se prodalo jen 33,2 milionu nových přístrojů. Analytici varují, že obrat se v nadcházejících měsících nedá příliš očekávat.

Přečtěte si také

Co říká barva žloutku o kvalitě vajíček? Odborníci radí, na co se zaměřit

O tablety není zájem

O globálních statistikách prodejích nových tabletů informovala před pár dny výzkumná společnost International Data Corporation na svých webových stránkách. Výzkumníci tohoto podniku uvedli, že s výrazným poklesem prodejů bojují prakticky všichni velcí výrobci.

„V příštích měsících zřejmě nedojde k výraznému zlepšení globální makroekonomické situace, a i proto žádný výraznější vzestup prodejů počítačových tabletů neočekáváme. Tablety se vždy nacházely někde mezi chytrými telefony a osobními počítači, což vytváří další tlak na pokles trhu. Nejúspěšnější výrobci však zaznamenali, že tablety mohou fungovat dobře, když se je podaří správně spojit právě s chytrými mobily a počítači. Očekáváme, že ostatní výrobci budou reagovat podobně. Nějakou dobu to ale může trvat,“ říká Jitesh Ubrani, manažer výzkumu ve společnosti International Data Corporation.

A co iPad od Apple?

Pokles prodejů se v uplynulých měsících týkal se i společnosti Apple, jejíž odbyt v meziročním srovnání klesl asi o 15 procent. Celkem se Applu povedlo prodat celkem 12,5 milionu nových tabletů.

I přes tento pokles prodejů americká technologická společnost Apple dokázala v loňském třetím čtvrtletí kontrolovat 37,5 procenta globálního trhu s tablety. Ostatní výrobní podniky Apple nechal daleko za sebou.

Po Applu následuje Samsung a Lenovo

Osmnáctiprocentní podíl na trhu měla ve třetím loňském čtvrtletí společnost Samsung. V případě této jihokorejské firmy byl ale propad ještě zřetelnější, neboť v meziročním srovnaní šlo až o 17,1 procenta.

Pomyslné stupně vítězů uzavřela čínská společnost Lenovo, které náležel zhruba osmiprocentní podíl na trhu. Meziroční pokles poptávky dosáhl v případě Lenova na úroveň 4,2 procenta a ve srovnání s Applem či Samsungem tedy nešlo o tak dramatický propad.

Ruce ťukají na tablet, kde je otevřená webová stránka s e-shopem RSplaneta / Shutterstock.com

S největším propadem bojuje Amazon

Úplně jiná situace ale ve třetím čtvrtletí loňského roku panovala v americkém Amazonu. Právě Amazon totiž v meziročním srovnání prodal o 49,5 procenta tabletů méně. I kvůli tomuto propadu nyní Amazonu náleží podíl jen ve výši 6,5 procenta, díky čemuž jde na poli tabletů o pátou největší firmu na světě. Čtvrté místo momentálně patřilo čínskému podniku Huawei, kterému náleží podíl ve výši 6,8 procenta.

Statistiky společnosti Data Corportion sice ukázaly, že velcí výrobci v posledních měsících bojují s obrovským propadem poptávky po tabletech, některým menším firmám se ale poměrně dařilo. Ty totiž sází na velmi levné přístroje, o které je hlavně na území Asie velký zájem. Jde zejména o menší značky, které se na území Evropy v současné chvíli ve většině případů ještě ani neprodávají.

Zdroj: International Data Corporation