Terno zavádí váhy na ovoce a zeleninu s umělou inteligencí, obchody zvažují i chytré regály

Žena váží zeleninu v obchodě voronaman / Shutterstock.com

Už několik týdnů mohou zákazníci nově zrekonstruované budějovické prodejny Terno využívat další z vychytávek, jaké v poslední době do obchodů přináší umělá inteligence. Řetězec u nás jako první představil chytré váhy, které samy rozpoznají vážený druh ovoce a zeleniny. Jak se novinka u zákazníků osvědčila a jakými dalšími způsoby nám možná za chvíli usnadní AI nakupování?

Přečtěte si také

Stan, juta i PET flaška. Ochraňte rostliny a mladé stromky před mrazem, jinak zimu nemusí přežít

Rekonstrukce přinesla řadu vylepšení

V posledním měsíci minulého roku se otevřela modernizovaná prodejna Terno v Českých Budějovicích, která u nás zároveň patří k nejdéle fungujícím. Zákazníky čeká řada novinek, mezi kterými jsou například rozšířené regály s lokálními jihočeskými a farmářskými potravinami s označením Z našeho regionu, nebo s bezlepkovými a bezlaktózovými produkty či produkty se sníženým obsahem cukru. V úseku ovoce a zeleniny však zákazníci najdou největší překvapení. Vážení plodů jim zde totiž usnadní unikátní chytré váhy.

Chytrá váha v obchodě Terno Digibiz / Terno, COOP

Jak fungují AI váhy?

Jednoduše stačí položit vybrané ovoce či zeleninu na plochu váhy. Ta potom sama automaticky rozpozná druh vážených plodů, což pro zákazníky znamená konec nutnosti si vybraný druh pamatovat z cenovky, případně jej složitě vyhledávat mezi ostatními. Výhodu takové váhy přináší mimo jiné v případě vizuálně podobných typů, například odrůd jablek, oranžových citrusů (mandarinek, pomerančů, grepů) nebo rajčat či paprik, které mohou být na obrazovce (nejen pro starší osoby) navzájem hůře rozpoznatelné.

„Stejné druhy ovoce či zeleniny mívají často odlišnou barvu nebo rozličný tvar, s tím si však naše váha snadno poradí," přiblížil generální ředitel Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice, Tomáš Rada. A dále dodal, že umělá inteligence funguje na bázi strojového učení.

Vážení ovoce a zeleniny se výrazně zrychlí

Podle zástupců řetězce i nové technologie pracují váhy s umělou inteligencí s téměř stoprocentní jistotou. Díky tomu značně urychlují a usnadňují nákup zákazníků v sekci ovoce a zeleniny. „V rámci pilotního projektu se systém naučil rozpoznávat ovoce a zeleninu prodávané v našich obchodech. Jak jsme si v praxi vyzkoušeli, zmást jej je už dnes téměř nemožné,“ přiblížil Tomáš Rada.

„Standardně se během několika dnů využívání váha naučí vše rozeznat s minimálně 95% pravděpodobností,“ doplnil Karel Glatt, zástupce dodavatele systému Mettler-Toledo s tím, že pokud určitý druh plodu nerozezná, nabídne zákazníkovi pár nejbližších možností a on si z nich rychle a pohodlně sám vybere.

Podle Tomáše Rady patří chytré váhy v Ternu vůbec k prvním s touto technologií v České republice. Do budoucna se s nimi počítá i v dalších prodejnách, mohly by usnadnit také vyhledávání a nakupování volného pečiva nebo uzenin. Pro řetězce jsou navíc účinným způsobem, jak si poradit s vychytralými zákazníky, kteří si při samoobslužném nákupu váží a zadávají levnější druhy ovoce a zeleniny.

Ruka s mobilem v obchodě se zeleninou Octus_Photography / Shutterstock.com

Jak nám AI usnadní nákupy?

Váhy s umělou inteligencí jsou tak jen dalším důkazem, že má umělá inteligence v řetězcích své místo a do budoucna se bude pro zpříjemnění a usnadnění nákupů využívat čím dál více. V současné době pomáhá například s monitorováním tolik populárních bezobslužných prodejen (např. COOP, Top Flop či Super ZOO), které umožňují kupovat zboží v nonstop režimu 24/7, nebo s různými samoobslužnými úseky prodejen.

V blízké budoucnosti by mohla rovněž pomoci vylepšit tzv. Scan&Go systémy, které zákazníkům umožňují vlastní skenování zboží a jeho rychlejší zaplacení. Již nyní se v tomto ohledu například v zahraničí testuje využívání chytrých digitálních cenovek u zboží a jejich skenování pomocí mobilních aplikací. V Česku také někteří obchodníci zvažují implementování chytrých regálů, které by na základě váhových čidel uměly automaticky rozpoznávat chybějící zboží, a tím usnadnily jeho doobjednávání nebo doplňování a zajistily, že zákazníkům nebude na prodejnách nic důležitého chybět.

Zdroje: zboziaprodej.cz, ceskobudejovicky.denik.cz, digibiz.cz, retailnews.cz