Umělá inteligence v obchodech: Zajistí rychlejší, pohodlnější a bezpečnější nákup

Zákaznice používá samoobslužnou pokladnu M-Production / Shutterstock.com

Umělá inteligence zdaleka není jen otázkou e-shopů, své místo má i v kamenných prodejnách včetně supermarketů. Zákazníkům pomáhá se snadnější orientací v sortimentu, rychlejším placením i bezpečností. A to například prostřednictvím softwaru pro samoobslužné pokladny nebo kamery.

Přečtěte si také

Revoluční technologie ze zahraničních supermarketů, které byste uvítali i v Česku

Pozná jablka od hrušek

Nejnovější verze samoobslužných pokladen jsou rychlejší a efektivnější. Jejich váha je totiž vybavena umělou inteligencí a dokáže sama rozpoznat jednotlivé druhy ovoce a zeleniny. Poctivým zákazníkům tak nákup ulehčí a zlodějům zase znesnadní krádeže.

Jedná se o technologii, která funguje na principu strojového učení a pracuje s obrovskou databází videozáznamů. Díky tomu mezi sebou odliší jednotlivé barvy i tvary kupovaných produktů. Objevuje se už i v českých řetězcích, například v Jednotě, která tento typ samoobslužných pokladen nasadila v nově zrekonstruované prodejně Terno v Českých Budějovicích.

Maloobchodník drží tablet a používá technologii rozšířené reality k monitoringu dat o nabízených produktech MONOPOLY919 / Shutterstock.com

Váhy s umělou inteligencí se vyznačují přesností

Podle Tomáše Rady, generálního ředitele Jednoty České Budějovice, se technologie osvědčila a řetězec s ní počítá i v dalších prodejnách. „V rámci pilotního projektu se systém naučil rozpoznávat ovoce a zeleninu prodávané v našich obchodech. Jak jsme si v praxi vyzkoušeli, zmást jej je už dnes téměř nemožné,“ uvedl.

Váhy s umělou inteligencí dodává Jednotě firma Mettler–Toledo, která garantuje minimální přesnost 95 %. Její zástupci navíc zdůrazňují, že si kromě ovoce poradí i s pečivem a do budoucna také se sortimentem uzenin. Pomůže tedy jak samotným zákazníkům, tak prodavačům.

Další využití umělé inteligence v obchodech

Nákupy na míru

Zkrátka ale nepřijdou ani klienti francouzského řetězce Carrefour. Umělá inteligence za ně dokáže sestavit nákupní seznamy, čímž jim výrazně usnadní nakupování i vaření podle receptů.

Konkrétně jde o systém zvaný Hopla, který není vlastním výtvorem řetězce, ale speciálně upravenou verzí ChatGPT od start-upu OpenAI. Stačí s ním začít komunikovat na webu nebo v aplikaci Carrefouru a on už na základě vašich chuťových preferencí a rozpočtu naplní košík vším potřebným.

Muž si na notebooku vytváří nákupní seznam tsingha25 / Shutterstock.com

Smlouvy s dodavateli

Už několik let využívají řetězce AI také k vyjednávání platebních podmínek s dodavateli. Průkopníkem je například americký Walmart, který už od roku 2021 spolupracuje s technologickou firmou Pactum AI.

V praxi to funguje tak, že zaměstnanci Walmartu seznámí software se svými požadavky na ceny, množství nebo kvalitu a následně celou komunikaci přebírá umělá inteligence. A podle vedení řetězce má až 68% úspěšnost, přičemž ušetří zhruba 3 % financí.

Zdroje: retailnews.cz, novinky.cz, zboziaprodej.cz