Čokoláda o Vánocích zvítězila. Britové nahradili elektroniku nebo hračky cukrovinkami

Rozlámané tabulky čokolády Photo1819 / Shutterstock.com

S vysokou inflací bojovali před Vánoci i britští spotřebitelé. Řada z nich na vyšší ceny z posledních měsíců reagovala nákupy mnohem levnějších dárků než v předchozích letech. Místo hraček nebo elektroniky stouply prodeje čokoládových výrobků a jejich producenti se těšili meziročnímu nárůstu tržeb.

Přečtěte si také

Sladká inspirace z jihu: Sicilské mandlové torrone s vůní skořice

Poptávka po čokoládě prudce vzrostla

Zvýšené tržby si v posledních měsících pochvalovaly hlavně společnosti Nestlé nebo Mondeléz. Obzvlášť velká poptávka byla po bonboniérách. „Tržby nám v období mezi srpnem a listopadem meziročně narostly o 8,7 %,“ řekla za Nestlé Fran McCargo, která se řadí k nejvýše postaveným pracovníkům pro britský a irský trh.

Nejvíce poptávané byly před Vánoci na území Velké Británie čokoládové bonbony Nestlé Quality Street v plechových krabičkách, které je možné koupit za pět liber (zhruba 143 Kč), nebo bonboniéry Cadbury Selection Boxes za 1,5 libry (asi 42 Kč). Mnohé britské maloobchody jako Sainsbury’s či Tesco lákaly zákazníky s věrnostními kartami i na výhodné slevy.

Různé druhy čokoládových výrobků navršené na sobě Nancy Salmon / Shutterstock.com

Cena sladkostí oproti loňsku o tolik nestoupla

Britští analytici vádí, že oproti elektronice či hračkám se cena oblíbených sladkostí na britském trhu v meziročním srovnání tolik nezměnila. Do maloobchodních cen čokoládových výrobků ve Velké Británii se tak ještě nejspíš plně nepropsaly vysoké cenové nárůsty kakaa.

Další odborníci doplňují, že čokoládové produkty mají i další přednosti, než je často poměrně lákavá cena. „Jde o dárek, který je možné dávat opravdu velkému počtu lidí,“ popsala pro agenturu Reuters dvaačtyřicetiletá zákaznice Bonnie Johnson.

Vánoce jsou žně nejen pro výrobce čokolády

Vánoční období je pro firmy jako Nestlé nebo Mondeléz každoročně velmi důležité. Spotřebitelé i ve Velké Británii totiž v této části roku příliš nešetří. Vánoční čas se snaží co nejvíc užít, a i proto většina z nich oproti jinému období v roce citelně utrácí.

I tak ale britské průzkumy veřejného mínění ukazují, že nákupní chování se oproti minulým rokům minimálně alespoň částečně změnilo. Průzkum poradenské společnosti McKinsey uvádí, že devět z deseti britských zákazníků z generace Z a zhruba 83 % spotřebitelů z generace mileniálů oproti předchozím rokům více poptávalo cenově výhodnější čokoládové výrobky. Z tohoto průzkumu rovněž vyplývá, že obecně za vánoční dárky letos méně utratí až 74 % respondentů.

Zdroje: idnes.cz, reuters.cz