Udržitelný obal pětkrát jinak: Jaké trendy přinesl rok 2021?

Zavařovací sklenice naplněné cereáliemi Unsplash

Ekologické balení potravin a nápojů se stává čím dál větším trendem. Některé průzkumy dokonce uvádějí, že až 74 % spotřebitelů je ochotných si připlatit za přidanou hodnotu udržitelného obalu. V článku vám představíme pět jeho variant, které si získaly srdce českých zákazníků.

Přečtěte si také

Jak se změnilo složení játrových paštik za posledních 40 let? Česká klasika si v něčem pohoršila
Jak se změnilo složení játrových paštik za posledních 40 let? Česká klasika si v něčem pohoršila

1. Pěkně až po okraj

Jedním z oblíbených způsobů výrobců, jak snížit ekologickou stopu, jsou opakovaně plnitelné obaly. Jejich princip je velmi jednoduchý. Zákazník si přinese vyprázdněnou originální nádobu od produktu a v obchodě mu ji buď znovu naplní, nebo si zakoupí náplň sám. Často jsou takto prodávány produkty osobní hygieny nebo čisticí prostředky.

Například český kosmetický řetězec Notino nabízí plnitelné rozprašovače parfémů značky Travalo nebo obnovitelný hydratační balzám Dior. Stranou však nestojí ani nadnárodní Nestlé, které umožňuje ve svých kávovarech Nespresso a Dolce Gusto používat „nekonečné kapsle,“ které si zákazník může opakovaně plnit kávou.

Doplnitelné kapsle na kávu vedle sklenice s kávou Unsplash

Procter & Gamble pak v minulém roce dokonce přišel s rozsáhlou kampaní Refill the Good, jejíž součástí jsou například oblíbené značky šamponů Head & Shoulders či Pantene. Myšlenka je taková, že si zákazník zakoupí unikátní hliníkovou lahev, kterou pak bude postupně doplňovat ze sáčku z recyklovatelného plastu.

Použití opětovně plnitelných obalů podstatně snižuje dopad na životní prostředí, a to především minimalizací přepravních a výrobních nákladů. Zákazník proto může jejich využitím výrazně ušetřit.

Doplňte si zásoby levněji

2. Stačí zmáčknout páčku

Obdobným řešením jsou speciální dávkovací zařízení zbudovaná přímo na prodejně. Jejich výhoda spočívá v tom, že zákazníkovi poskytují mnohem větší paletu produktů, mezi kterými může vybírat. Stejně tak není potřeba se limitovat velikostí původního balení, zboží si může zákazník odsypat či natočit co hrdlo ráčí.

Nejčastěji se tímto způsobem prodávají produkty z kategorie suchých potraviny, tedy cereálie, těstoviny nebo například ořechy. Výjimkou nejsou ale ani prací gely či mýdla.

Plnicí stanice v drogeriích s naplněnými lahvemi čisticích a pracích prostředků dm

V tuzemsku za tímto účelem existuje poměrně široká síť bezobalových obchodů. Svoje „plnicí stanice“ však provozují i drogerie dm či Rossmann.

Koncept bezobalového prodeje zaznamenal pozitivní ohlas, proto jsme se rozhodli zpřístupnit ho ještě většímu počtu zákazníků. Rozšíření systému plnicích stanic je také v souladu s dlouhodobou filozofií společnosti dm, k jejímž pilířům patří mimo jiné působit ve svém okolí vždy příkladně,“ uvedl Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.

V současné době je takto možné využít celkem 16 plnicích stanic dm po České republice.

3. Vratné bublinky

Vratné láhve jsou asi nejklasičtější způsob, jak se volbou obalu chovat šetrně k přírodě. Ale pozor, ne vždy musí být pouze ze skla. V minulém roce se společnost Mattoni spojila s prodejcem potravin Košík.cz a představila zálohované PET lahve.

Minerální voda Mattoni v plastových lahvích Mattoni

„Boj s plastovými obaly osobně považuji za jedno z nejdůležitějších poslání Košíku a zálohování nám pomůže výrazně snížit dopad PET lahví na životní prostředí. Doufáme, že tímto projektem motivujeme i další firmy k ohleduplnějšímu přístupu k přírodě a třeba i rozvíříme debatu o zavedení plošného zálohování PET lahví v ČR,“ uvedl CEO Košíku.cz Tomáš Jeřábek.

4. Pochutnejte si na obalu

Oproti tomu jedlé obaly jsou ve světě poměrně žhavou novinkou. Jako velmi efektivní materiál se ukázal chitosan, což je v přírodě poměrně hojně rozšířený polysacharid. Jeho velká výhoda spočívá hned ve dvojí ochraně potraviny. Nejen, že ji zvládne ušetřit před mechanickým poškozením, ale má i prokazatelné antibakteriální účinky, které brání přístupu vzduchu k potravině, která se tudíž tak rychle nekazí.

Rozšíření jedlých obalů v našich končinách pořád není úplně největší. Zato v Japonsku je k dostání například společný produkt společnosti Asahi a výrobce cukrovinek Marušige Seika. Vzdáleně sice připomíná zmrzlinový kornout, ale tvoří jej upravený bramborový škrob, který tvrdne při vysoké teplotě. Po nalití horké tekutiny vám tak vznikne dokonalý hrneček či miska na polévku.

Akorát je potřeba jíst dostatečně rychle, tekutinu zatím neudrží déle než hodinu.

Jedlý obal Asahi

5. Bioplasty

O poznání chemičtější cestu pak nabízí takzvané bioplasty. Ty jsou vyráběny kombinací obnovitelného zdroje (například škrob) a kyseliny polymléčné. Využití bioplastů v obalech v posledních letech strmě narůstá, výrobci si od nich slibují, že by jednou mohly představovat vhodný doplněk ke klasickému PET. Ten je sice v současné době vůbec nejrecyklovanějším plastovým obalem, avšak z podstatné části závisí na produkci ropy. To by bioplasty mohly změnit.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz