Pokles vs. nárůst během pandemie. Jak covid-19 zahýbal s reklamami v loňském roce?

Tuzemský reklamní prostor se vlivem pandemie výrazně proměnil Unsplash

Od loňského března kolabuje nejen v Česku vlivem koronavirové krize celá řada byznysů. Navzdory očekávání, že její důsledky zasáhnou velmi výrazně i český mediální trh s reklamou, však vykázal tento segment v uplynulém roce 3% nárůst. Na překvapivý výsledek poukázal monitoring reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere – a odhalil také, co za ním stojí.

Přečtěte si také

Velkoobchod stahuje hned dva nebezpečné výrobky: Maso s olovem a grilovací klobásky s úlomky kovu
Velkoobchod stahuje hned dva nebezpečné výrobky: Maso s olovem a grilovací klobásky s úlomky kovu

Přestože zaznamenal domácí reklamní trh mírný nárůst i během pandemie covid-19 v roce 2020, v porovnání s výsledky v roce 2019 se tempo růstu výrazně zpomalilo. Lidem se ze dne na den proměnily priority, což se okamžitě promítlo jak do jejich nákupních seznamů, tak do cen, které byli ochotní do jednotlivých produktů investovat. V návaznosti na to se rázem přeskládalo také pořadí zadavatelů reklamní inzerce.

Segment, který utrácel za reklamu nejvíc

Téměř čtvrtina z celkové hodnoty, kterou zadavatelé v uplynulém roce investovali do inzerce, padla jen na reklamu potravin. Utratilo se za ni 21,17 miliard Kč. Tím tato kategorie získala značný náskok před segmentem bankovnictví a pojišťovnictví, který do inzerce svých produktů a služeb investoval 9,35 miliard Kč. Reklama do elektroniky a domácích spotřebičů vyšla na ještě o zhruba miliardu a půl méně. 

Zadavatelé, kteří se do toho skutečně opřeli

Pomáhat lidem nakupovat levněji něco stojí – tomu odpovídají i výsledky již zmíněného monitoringu reklamy Ad Intel, které odhalily, že třemi nejsilnějšími zadavateli reklamy se v loňském roce staly potravinové řetězce. První místo obsadil Lidl, který využil reklamní prostor v hodnotě téměř 2 miliardy Kč, v závěsu za ním se umístil Kaufland s 1,9 miliardy Kč a 1,6 miliardy Kč investoval do inzerce svých produktů Albert

Letáky plné akcí a slev

Vydávání letáků s akcemi a slevami na potraviny i ostatní produkty neomezily výše zmíněné řetězce vloni vůbec, nebo jen velmi málo. Lidl vydal v roce 2020 celkem 53 čísel letáků, oproti roku 2019 snížil počet jen o jedno číslo. Kaufland se dokonce držel na úplně stejné úrovni – stabilních 52 čísel letáků ročně. Větší změnu udělal pouze Albert – zatímco v roce 2019 vydal celkem 267 čísel letáků, o rok později už jich bylo jen 231.

Až 68 % hodnoty reklamního prostoru v České republice v roce 2020 příslušelo televizi Canva.com

Nejvíce se inzerovalo v televizi

Jen málokoho nejspíš překvapí, že firmy v roce 2020 investovaly nejvíce svých peněz do televizní reklamy, což byl také jediný segment, který meziročně vzrostl. Právě díky němu vykázal nárůst celý tuzemský reklamní trh.

Výše investic do 4 nejčastěji využívaných segmentů reklamního prostoru:

  • 62,16 miliard Kč pro televizní reklamu
  • 17,21 miliard Kč pro reklamu v tisku
  • 7,3 miliard Kč pro reklamu v rádiu
  • 4,38 miliard Kč pro venkovní reklamu

Internetový reklamní prostor není do výčtu zahrnutý, jelikož čísla za rok 2020 ještě nebyla zveřejněna. Firma Nielsen Admosphere, která výzkum provedla, však očekává až dvouciferný nárůst investic do reklamy v online prostoru

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz