Znáte guarovou gumu? Pomáhá snižovat cholesterol a je prospěšná při hubnutí

Ruka drží cyamopsis tetragonoloba Asimm Graphics / Shutterstock.com

Už jste při vaření někdy zkusili použít guarovou gumu? Tato šikovná surovina má nejen v kuchyni široké využití a jistě ji oceníte v mnoha ohledech. Zvláště pak, pokud chcete péct bez lepku nebo si udělat krémové rostlinné mléko.

Přečtěte si také

Legendární Botas končí, na vině jsou drahé energie i vysoké výrobní náklady
Legendární Botas končí, na vině jsou drahé energie i vysoké výrobní náklady

Co je guarová guma?

S guarovou gumou v potravinách se potkáváme dnes a denně. Jedná se o luštěninovou vlákninu, která se získává z guarových bobů rostliny Cyamopsis tetragonoloba (čili klastrovaná fazole), která roste převážně v severozápadní Indii a Pákistánu a v menším množství i v USA, Austrálii a v Africe.

V potravinářství se využívá jako zahušťovadlo, stabilizátor či emulgátor, a to především při výrobě pečiva, sýrů, zmrzlin, masných produktů, ale také v kosmetice. Ve složení potravin ji poznáme podle éčka E412.

Když potřebujete něčím zahustit omáčku

Účinky na zdraví

Jedná se o naprosto bezpečné aditivum, které má i pozitivní účinky na hubnutí, protože snižuje pocit hladu, ba podle studií dokonce napomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Při vysokých koncentracích může mít nicméně projímavé účinky, způsobovat nadýmání či dokonce zacpat střeva.

Kde koupit guarovou gumu?

S guarovou gumou se dá nádherně kouzlit při vaření, což oceníte zejména, snažíte-li se jíst zdravě (například domácí rostlinné mléko si díky guaru získá fantastickou krémovou konzistenci, udělat se dá ale i skvělý pudink) či pokud nemůžete jíst potraviny obsahující lepek.

  • Guarová guma je běžně k dostání v obchodech se zdravými potravinami, přičemž 100 gramů stojí okolo 50 Kč.
  • Vzhledem k tomu, že jí při vaření budete potřebovat opravdu jen malé množství, si se 100 gramy vystačíte na dlouhou dobu.
Domácí chléb, nakrájený chléb a mouka v misce Katarzyna Wojtasik / Shutterstock.com

Použití

Lepek má tu úžasnou vlastnost, že dělá těsto pěkně pružné, tažné, udrží suroviny hezky u sebe a také podporuje dobré kynutí. Například pšeničný chléb je tak díky němu krásně nafouklý a vláčný, zatímco u chlebu z jiné mouky, třeba žitné, byste dané vláčnosti ani objemu nikdy nedocílili. Žitná mouka obsahuje totiž jen velmi málo lepku, trhá se a špatně kyne. Lepek je ovšem také silný alergen, který mnoho lidí nemůže – co s tím?

Náhrada za lepek

Pokud jste se z jakéhokoli důvodu rozhodli pro život bez lepku, guarová guma bude vaším věrným parťákem při nejrůznějších kulinářských počinech. Při bezlepkovém pečení se totiž používá jako náhrada za lepek, a právě díky ní jsou pak bezlepkové mouky (např. kukuřičná či pohanková) pružnější.

Bez lepku totiž vůbec není jednoduché docílit takové textury těst, na které jsme zvyklí a které vzniknou právě díky jeho speciálním vlastnostem. Těsto s použitím guaru je ovšem opět pevnější, více tažné a zachytává vzduch uvnitř hmoty, takže pomáhá při procesu kynutí a brání přílišnému drobení.

Dávkování

V potravinářství se guarová guma používá jako velmi účinné zahušťovadlo jak do teplých, tak do studených pokrmů, u něhož se udává, že má až osmkrát větší zahušťovací schopnost než kukuřičný škrob. Pokud jím tedy chcete v receptu škrob nahradit, přidejte guara 8x méně, než byste dávali kukuřičného škrobu. Pro dosažení nejlepších výsledků při zahušťování se doporučuje hmotu zahřát.

  • A pokud budete při pečení nahrazovat mouku guarovou gumou, použijte pouze šestnáctinu uvedeného množství.
  • Pokud je tedy v receptu např. 120 gramů mouky, použijte namísto ní pouze jednu polévkovou lžíci guaru.
Žena hází s moukou při pečení Mariia Korneeva / Shutterstock.com

Pozor na hrudky!

Stejně jako jiné práškové gumy, i ta guarová působí jako magnet na vodu, který ji přitahuje a zadržuje – takže vznik hrudek je to, co vás může nejen v začátcích hodně potrápit.

  • Podle výrobců je při používání guaru potřeba dobré strategie. Pokud jej přidáváte rovnou do kapaliny, je potřeba tak činit řízenou rychlostí a hned energicky míchat.
  • Riziko vzniku hrudek také výrazně snižuje smíchání gumy s jinými práškovými přísadami, jako je například cukr.
  • Na tvorbu hrudek však mohou mít vliv i ostatní ingredience v pokrmu, jako je například sůl či ocet – proto je lepší guar připravit bokem a až pak jej přidat.