Jak to na nás budou zkoušet internetoví prodejci v roce 2023? Některým narušila strategii novela

Krabice se symbolem nákupního košíku ležící u notebooku Achira22 / Shutterstock.com

Online nákupy neustále narůstají na popularitě, zákazníci ovšem začínají v současné krizi šetřit a internetoví prodejci musí hledat nové způsoby, jak nakupující v záplavu konkurence přilákat. Jaké trendy budou letos vládnout e-commerci a co se pro spotřebitele i obchodníky změnilo s velkou lednovou novelou?

Přečtěte si také

Řidiči, v zimě pozor na kočky pod kapotou! Jaké vychytávky dokážou zabránit neštěstí?
Řidiči, v zimě pozor na kočky pod kapotou! Jaké vychytávky dokážou zabránit neštěstí?

Boj o zákazníky v nelehké době

Jednou z největších marketingových zbraní e-shopů byly vždy dostupné ceny, výhodné akce, obří slevy a záplavy pozitivních recenzí na nabízené produkty i obchod jako takový.

Podle Jiřího Lexy, vedoucího marketingového oddělení z firmy Lemonero, bude pro e-shopy schopnost udržet si stávající zákazníky a zlepšit jejich nákupní zážitek v aktuální situaci naprosto klíčová. Trendem podle něj bude zrychlování vyřizování objednávek, zlepšení zákaznického servisu i dobrá zákaznická zkušenost podpořená pozitivními recenzemi.

Žena si znuděně prohlíží e-shop na notebooku Antonio Guillem / Shutterstock.com

Konec falešným slevám a recenzím

Právě slevy a recenze se ale mohou stát pro mnohé obchodníky kamenem úrazu. Podle spotřebitelské novely, která vešla v platnost 6. ledna 2023, se například slevy nyní již musí všude vypočítávat z prodejní ceny za posledních 30 dnů (nikoliv z doporučené maloobchodní nebo jiné vymyšlené) a z recenzí na webu musí být jasné, jakým relevantním způsobem je obchodník získal, tedy například na základě skutečně provedené objednávky.

  • Pro reální příklad můžeme uvést řadu e-shopů, které poskytují ověřené recenze a hodnocení produktů mohou udělit pouze ti, kteří je objednali: Alza.cz, Datart.cz, Mall.cz, CZC.cz, Electroworld.cz, Sportisimo.cz, Dr.Max.cz, Lekarna.cz nebo Lidl.cz.
  • Na druhou stranu v rozporu se zákonem mohou být již nyní recenze uvedené na stránkách Dm.cz, Notino.cz, Tetadrogerie.cz, Pilulka.cz, Knihydobrovsky.cz, Luxor.cz, Megaknihy.cz či Martinus.cz, protože hodnocení produktů může přidat libovolný návštěvník webu bez předchozí nákupní historie, a tedy bez reálné zkušenosti s produktem nebo službou.

Jaké další změny aktuální novela pro spotřebitele přináší? Kromě zákazu dvojí kvality potravin se jedná také o větší ochranu zákazníků při uzavírání online smluv, větší transparentnost prodejců na online tržištích a povinnost prodejců uvádět, podle jakých parametrů řadí nabídky na svých stránkách – vždy musí být zřejmé, které produkty jsou například zvýrazněny na základě placené reklamy.

Trojice smajlíků nad rukou tisknoucí klávesu notebooku Thapana_Studio / Shutterstock.com

Umělá inteligence pomůže vybrat odstín rtěnky i kalhoty

S umělou inteligencí se budeme setkávat při nákupech čím dál více. E-shopy díky ní úspěšně cílí svou reklamu, automaticky komunikují se zákazníky prostřednictvím chatbotů nebo sledují a odhadují nákupní chování a preference svých klientů. Stále častěji ji ale začínají využívat i ve prospěch zákazníků a jejich pohodlí a spokojenosti s nákupy.

Udělejte si radost nákupem

Trendem se stávají virtuální nákupní asistenti. Například v aplikaci parfumerie Notino si pomocí fotoaparátu ve svém telefonu můžete zkoušet „na vlastní kůži“ odstíny rtěnek, make-upů, očních stínů a řasenek. Nivea zase nabízí diagnostiku pleti na dálku pomocí selfie, na základě kterého vám doporučí produkty přesně na míru. Výjimkou za chvíli nebude ani využívání umělé inteligence u módních značek – nahrajete vlastní fotografii a poté budete moci virtuálně zkoušet nabízené modely oblečení, obuvi a doplňků.

Ekologie a udržitelnost

Zájem o udržitelnost stoupá nejen ze strany obchodníků, ale i zákazníků, pro které může být ekologické smýšlení e-shopu důležitým rozhodovacím faktorem. Velkým trendem se stávají vlastní secondhandové platformy či služby e-shopů, které umožňují vykupovat, přeprodávat či vyměňovat použité zboží. Druhou šanci potom již dávno nedostává pouze oblečení, do oběhu se díky mnoha obchodům vrací i sportovní vybavení, nábytek nebo knihy.

Nakupte si, co vám doma schází

Očekávat také můžeme větší důraz na ekologické balení zásilek i jejich obsahů. Již nyní nabízí některé internetové prodejny možnost nechat si (většinou za poplatek) zabalit objednávku do recyklovaných či jinak ekologických obalových materiálů.