Jak to na nás budou zkoušet internetoví prodejci v roce 2023? Některým narušila strategii novela

Krabice se symbolem nákupního košíku ležící u notebooku Achira22 / Shutterstock.com

Online nákupy neustále narůstají na popularitě, zákazníci ovšem začínají v současné krizi šetřit a internetoví prodejci musí hledat nové způsoby, jak nakupující v záplavu konkurence přilákat. Jaké trendy budou letos vládnout e-commerci a co se pro spotřebitele i obchodníky změnilo s velkou lednovou novelou?

Přečtěte si také

Jak vybrat kvalitní pánev, která opravdu vydrží: Rady od odborníků

Boj o zákazníky v nelehké době

Jednou z největších marketingových zbraní e-shopů byly vždy dostupné ceny, výhodné akce, obří slevy a záplavy pozitivních recenzí na nabízené produkty i obchod jako takový.

Podle Jiřího Lexy, vedoucího marketingového oddělení z firmy Lemonero, bude pro e-shopy schopnost udržet si stávající zákazníky a zlepšit jejich nákupní zážitek v aktuální situaci naprosto klíčová. Trendem podle něj bude zrychlování vyřizování objednávek, zlepšení zákaznického servisu i dobrá zákaznická zkušenost podpořená pozitivními recenzemi.

Žena si znuděně prohlíží e-shop na notebooku Antonio Guillem / Shutterstock.com

Konec falešným slevám a recenzím

Právě slevy a recenze se ale mohou stát pro mnohé obchodníky kamenem úrazu. Podle spotřebitelské novely, která vešla v platnost 6. ledna 2023, se například slevy nyní již musí všude vypočítávat z prodejní ceny za posledních 30 dnů (nikoliv z doporučené maloobchodní nebo jiné vymyšlené) a z recenzí na webu musí být jasné, jakým relevantním způsobem je obchodník získal, tedy například na základě skutečně provedené objednávky.

  • Pro reální příklad můžeme uvést řadu e-shopů, které poskytují ověřené recenze a hodnocení produktů mohou udělit pouze ti, kteří je objednali: Alza.cz, Datart.cz, Mall.cz, CZC.cz, Electroworld.cz, Sportisimo.cz, Dr.Max.cz, Lekarna.cz nebo Lidl.cz.

Jaké další změny aktuální novela pro spotřebitele přináší? Kromě zákazu dvojí kvality potravin se jedná také o větší ochranu zákazníků při uzavírání online smluv, větší transparentnost prodejců na online tržištích a povinnost prodejců uvádět, podle jakých parametrů řadí nabídky na svých stránkách – vždy musí být zřejmé, které produkty jsou například zvýrazněny na základě placené reklamy.

Trojice smajlíků nad rukou tisknoucí klávesu notebooku Thapana_Studio / Shutterstock.com

Umělá inteligence pomůže vybrat odstín rtěnky i kalhoty

S umělou inteligencí se budeme setkávat při nákupech čím dál více. E-shopy díky ní úspěšně cílí svou reklamu, automaticky komunikují se zákazníky prostřednictvím chatbotů nebo sledují a odhadují nákupní chování a preference svých klientů. Stále častěji ji ale začínají využívat i ve prospěch zákazníků a jejich pohodlí a spokojenosti s nákupy.

Udělejte si radost nákupem

Trendem se stávají virtuální nákupní asistenti. Například v aplikaci parfumerie Notino si pomocí fotoaparátu ve svém telefonu můžete zkoušet „na vlastní kůži“ odstíny rtěnek, make-upů, očních stínů a řasenek. Nivea zase nabízí diagnostiku pleti na dálku pomocí selfie, na základě kterého vám doporučí produkty přesně na míru. Výjimkou za chvíli nebude ani využívání umělé inteligence u módních značek – nahrajete vlastní fotografii a poté budete moci virtuálně zkoušet nabízené modely oblečení, obuvi a doplňků.

Ekologie a udržitelnost

Zájem o udržitelnost stoupá nejen ze strany obchodníků, ale i zákazníků, pro které může být ekologické smýšlení e-shopu důležitým rozhodovacím faktorem. Velkým trendem se stávají vlastní secondhandové platformy či služby e-shopů, které umožňují vykupovat, přeprodávat či vyměňovat použité zboží. Druhou šanci potom již dávno nedostává pouze oblečení, do oběhu se díky mnoha obchodům vrací i sportovní vybavení, nábytek nebo knihy.

Nakupte si, co vám doma schází

Očekávat také můžeme větší důraz na ekologické balení zásilek i jejich obsahů. Již nyní nabízí některé internetové prodejny možnost nechat si (většinou za poplatek) zabalit objednávku do recyklovaných či jinak ekologických obalových materiálů.